Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

6. runda SuperOES Tor Kielce 2015

6. runda SuperOES Tor Kielce 2015

Upalna, przegrzewająca runda dająca w kość i zawodnikom i oponom. Tak jak na zwykle dbało się o rozgrzanie opon przed startem tak teraz można było je chłodzić.



Wyniki 6. rundy SuperOES Tor Kielce 2015

Startowało 92 zawodników a do mety dojechało 78.

Wyniki 6. rundy SuperOES Tor Kielce 2015



1. Subaru!

Kolejny raz generalkę wygrało Subaru a nie Lancer Evo. Czy będzie hat-trick? ;)

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



Zatem kilka poglądowych zdjęć tego Evo-Killera ;)

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Moje pierwsze skojarzenie na widok takiego czerwonego kolektora dolotowego i niebieskich przewodów to... serce ;) takie anatomiczne...

Serce anatomia



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Twardy wyścigowy slick S9F. Tarcze hamulcowe z takimi nacięciami mają być najlepsze. Otwory są przereklamowane, tj. więcej z nimi problemów niż wentylacyjnych korzyści bo zatykają się, trzeba je czyścić, tarcze mogą pękać między otworami. Proste nacięcia przez całą tarczę mimo, że dobrze odprowadzają gazy spod klocków to za bardzo je ścierają. Więc albo z takimi małymi nacięciami albo całkowicie lite tarcze.



 na Rajd Polski 2014

W WRC też na takich tarczach jeżdżą ;)



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Akumulatorek gabarytowo jak z quada dla 3-latków :) Mój waży 18 kg bo nie mam za wiele elektronicznego wyposażenia, wtedy mógłby ważyć 28 kg.



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Komfortowe odpalanie silnika na przycisk, klimatyzacja? bajery.... niepodpisane przyciski to najlepszy system antykradzieżowy :)



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Czy ktoś z tradycyjnym ręcznym zaciąga ten ręczny na SuperOES w Kielcach? pomijam już fakt, że zwykle próby są tak poprowadzone, że nie ma potrzeby z tego ręcznego korzystać to jak już można byłoby go zaciągnąć w jakimś ciasnym miejscu to precyzja i efektywność tradycyjnej linki jest tak niewielka, że mija się to z celem... tak to wygląda okiem obserwatora bo sam nie mam żadnego ręcznego, bo ten tzw. elektroniczny na przycisk hamuje też przednimi kołami.



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015





2. Mitsubishi Lancer Evo

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



3. Mitsubishi Lancer Evo brak zdjęcia...



4. Honda Civic

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



5. Honda Civic

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



6. Mitsubishi Lancer Evo

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



7. BMW 336i brak zdjęcia...



8. Subaru Impreza STI

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



9. Renault Clio

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



10. Mitsubishi Lancer Evo

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



11. Honda Civic

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Zabrakło niecałej sekundy na próbie do Top10 a jak najbardziej było to do uzyskania patrząc na znakomity czas ostatniego przejazdu.



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Z 13-calowymi felgami w Hondach Civic zamiast "normalnych" np. 17-tek rozchodzi się o to, że takie koła są lżejsze, mają też mniejszą ogólną średnicę i przez to lepiej przyspieszają. I opony też są tańsze. Ta opona ma wymiary 24/57-13 czyli jest tak szeroka jak moje slicki S9F a wysoka tylko na 57 cm zamiast moich 64 cm. Wygląda baloniasto bo została założona na wąską felgę.



12. BMW E30

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Wysokie miejsce w tabeli Mikołaja vel. Miko Marczyk Motorsport. Wszystkie bolidy ;) z klasy III wyprzedzone, co prawda z niewielką różnicą ale wyprzedzone. Cały czas aktualny jest plan wyprzedzenia zwycięzcy klasy V ;) i przy okazji jak najwięcej aut z klasy IV. Mikołaj miał jakieś zawirowania oponiarskie więc ciężko jest ocenić jak wysoko mógłby zajechać ale na kolejnej imprezie Top10 musi być ;)



13. Honda CRX

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



Poniżej już niepełna lista bez kolejności...



18. Toyota Starlet

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Mocno przyspieszył zawodnik w tej Toyocie i nie chce zwolnić. Wcześniej był jednym z moim "punktów orientacyjnych" bo zwykle byłem przed nim więc jeżeli akurat pojechałem wolniej to po jego wyniku wiedziałem, że powinienem jechać szybciej. "Niestety" ostatnio wyraźnie mi odjechał i teraz tylko patrzę ile tracę zamiast ile mam przewagi ;)



21. Renault Clio

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



22. Honda Integra

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



25. Opel Astra

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



Moja jazda

26. Audi A4

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Tutaj ja. Poniżej oczekiwań i nie tylko ze względu na 5 sek. kary w drugim przejeździe za potrącenie opony. Swoje możliwości tego dnia oceniam na raptem 20. miejsce czyli daleko w porównaniu do tego co udawało mi się pojechać we wcześniejszych imprezach. Zwalam winę na pogodę ;) bo było upalnie i zarazem miałem nowe opony o średniej mieszance (Michelin S8L... o nich niżej) które pasowały do ponad 40 stopni temperatury toru jak pięść do nosa.

Sucho i upalnie to najgorsze warunku do jazdy takim autem jak moje Audi A4 gdyż "wychodzą na jaw" wszelakie wady tego samochodu a pozytywów niemal brak. Samej mocy nie mam zbyt wiele (jak na klasę w której startuję) a w upalne dni mam jej jeszcze mniej gdyż silnik z turbo są wrażliwe na temperaturę powietrza. Oczywiście innym doładowanym silnikom też ubywa koni mechanicznych ale zarazem "zyskują" na tym silniki bez doładowania (atmosferyczne... po fachowemu się mówi). Wakacyjne imprezy "od zawsze" słabo mi wychodziły i tak jakoś kiepsko mi się w nich jeździło. Rok temu też. Mam nadzieję, że najbliższe imprezy mimo wakacyjnego okresy trafią się w chłodniejsze dni ;)



Powyżej mój pierwszy przejazd który okazał się najszybszym po tym jak w drugim przejeździe otrzymałem karne 5 sekund. Pierwszy raz zdarzyło mi się abym nie poprawił swojego czasu w ciągu imprezy co tłumaczyć mogę tylko tym, że na początku temperatura toru wynosiła "tylko" 30 stopni zamiast ponad 40 więc opony o średniej twardości mieszanki pracowały lepiej jak i była niższa temperatura powierza. Pierwszy przejazd też przejechałem dość zachowawczo z racji pierwszej jazdy na czas na nowych oponach. Byłem święcie przekonany, że pojadę sporo szybciej w kolejnych próbach a tu jednak zonk i szybciej to już było.

Moje potencjalne 20. miejsce wynika po prostu z odjęcia karnych 5 sek. za potrącenie opony jak i jeszcze kawałka sekundy który straciłem bezpośrednio po tym potrąceniu. Do moich oczekiwań zabrakło mi ze 2 sek. na próbie czyli w swoim mniemaniu powinienem wykręcać czasy poniżej 2:10. Moje oczekiwania były też budowane tym, że zmieniłem opony na nowe (tj. używane ale w dobrym stanie) więc nie mogło być inaczej jak szybciej niż na starych zużytych. A po imprezie miałem wrażenie, że jednak w tych upalnych warunkach na zużytych slickach o twardej mieszance pojechałbym szybciej.



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Szkoda, że zapomniałem miernika temperatury bo pomierzyłbym te wszystkie przegrzewające się opony. Tak na pirometr w rękach ;) to same opony stojące na słońcu łapały te 55 stopni jak nie więcej. Z resztą kto mógł to ratował się parkowaniem w cieniu a niektórzy to nawet polewali opony wodą.



Opony Michelin S8L

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Sprawiłem sobie nowe (tj. używane) opony Michelin S8L. Jest to slick wyścigowy o średniej twardości (7-miekki, 8-średni, 9-twardy). Wcześniej miałem S9F czyli twardy slick. Teraz wybrałem średnią mieszankę aby nie musieć tak długo dogrzewać opon jak to robiłem z poprzednimi. Z pomiaru temperatury wynikało też, że właściwie dogrzane opony mam dopiero na mecie. Oczywiście podczas tej upalnej rundy (ponad 40 stopni nawierzchni toru) nie było żadnych problemów z dogrzaniem opon, przeciwnie, były problemu z przegrzewaniem ale takich imprez w roku jest jedna albo dwie. W pozostałych słonecznych ale nie upalnych Michelin S8B powinny być wygodniejsze w korzystaniu (brak konieczności długiego dogrzewania) jak i mam nadzieję, że szybsze (jazda na dogrzanych oponach od startu).

Wymiary opon to 25/64-18, o 1 cm więcej szerokości niż S9F.



 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

Stare opony były już mocno zużyte, było widać sznurki na krawędziach na których głównie jadę w zakrętach gdyż mam proste zawieszenie (bez kątów). Swoja drogą nie wiem czy nie powinienem pójść w opony rajdowe a nie wyścigowe. Rajdówki mają być bardziej wytrzymałe na bokach co przyda się przy mojej sporej masie auta jak i szybciej łapać temperaturę (w rajdach nie startuje się na rozgrzanych oponach, odcinki specjalne czasami też mają te kilka kilometrów i opony dobrze pracują).



KubaTTeam

Rocznicowe barwy KubatTeam ;)

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



Trzy zdjęcia w ruchu...

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015

 na Superoes Tor Kielce 6 runda 2015



* * *

Koniec.

Komentarze (14) skocz na koniec

roboM, 2015-06-16, 11:41
Spalacz, reczny w tych autach EVO czy Subaru jest potrzebny w 80% do naciagniecia napedów podczas startu :) w 20% przydaje sie na trasie jak sa nawrotki :)
Alias, 2015-06-16, 12:49
W sobote zauważyłem na wskaźniku, ze chyba wolniej wstawało mi turbo. Czy moze to byc kwestia temperatury?
Ja mam zwykły, przedłożona wajcha.
Używam podczas deszczu czasami czy zimie, w niektórych wolnych/ciasnych miejscach, z celów oczywistych.
, 2015-06-16, 22:44
@Alias, jeżeli gdy jest chłodniej wszystko wróciło do normy to zapewne to kwestia tylko upału bo wtedy intercooler nie jest wstanie tak chłodzić jak przy niższej temperaturze... wyższa temperatura to mniejsza gęstość powietrza sprężonego przez turbosprężarkę więc mniej paliwa można spalić w cylindrach więc mniej mocy... stąd też różnorakie wynalazki jak np. natryski wody na intercooler w Evo aby lepiej chłodziło...



ja miałem takie prędkości podczas przejazdu przez pierwszą leśną szykanę (tą przy zakręcie w prawo) i na Vmax. przed hamowaniem do drugiej, tam na samej górze:
6. runda: 81 km/h - 132 km/h - czerwiec
4. runda: 81 km/h - 138 km/h - kwiecień
2. runda: 68 km/h - 138 km/h - luty

oczywiście różnice w Vmax wynikają też z układu próby bo czasami jedziemy ten odcinek zupełnie na prosto a czasami są tam opony do ominięcia łagodnym łukiem ale i tak nie będą one odpowiadały za takie różnice... jak widać podczas tej rundy miałem największą prędkość na wyjściu i zarazem najniższą przed hamowaniem...

im zimniej tym szybciej jadę i różnice jak widać są wyraźne,
jeżeli uda mi się w czasie jednej imprezy uzyskać tam na górze o np. 2 km/h więcej niż na poprzednim przejeździe to jest to wyraźnie odczuwalne, że jadę szybciej... dane dla tej, 6. rundy to też są z pierwszego przejazdu (nie mam zapisanych następnych) przy starcie około 11.00, później było konkretniej gorąco...
V-maniak, 2015-06-17, 16:17
Jak to ręczny na przycisk hamuje przednimi kołami?
Z tego co mi wiadomo to tylko zaciski na tylnej osi mają elektryczne silniczki...
, 2015-06-17, 17:19
Tak, na postoju tylko zacisną się te zaciski. Ale w czasie jazdy to już się nazywa *hamowanie awaryjne* i hamuje na takiej samej zasadzie jak hamuje kontrola trakcji. No i właśnie załącza się kontrola trakcji jeżeli była wyłączona więc to bez sensu bo akurat chciałoby się zarzucić tyłem a kontrola trakcji nie będzie chciała na to pozwolić. Próbowałem na śniegu zawracać na tym ręcznym i prostuje jazdę, generalnie lipa :)

No, chyba, że ma to działać w ten sposób, że sam przycisk to faktycznie blokuje tylko tylne koła i jeżeli wtedy pojawia się poślizg (a na śliskim się pojawi) to już zaczyna działać ESP i przednie koła (tylne też) już są hamowana w ramach ESP i z ABS. Sprowadza się to do tego samego, tj. nie da się zarzucić tyłem, zawrócić jak tradycyjnym ręcznym.
qwerty, 2015-06-17, 18:29
Hamują cztery koła.
V-maniak, 2015-06-17, 19:02
Dzięki za wyjaśnienie, generalnie wychodzi na to, że ma być max. bezpiecznie nawet podczas przypadkowego naciśniecia przycisku.

Przy napędzie 4x4 do np. zabaw na śniegu wystarczy wyłączenie ESP (czy tam opoźnienie/ograniczenie jego działania), skręcenie kołami i dodanie gazu... :) Na suchym szkoda opon i nie masz co żałować Spalaczu braku klasycznej kotwicy ;)
Peter, 2015-06-19, 11:04
Pytanie bo nie znalazłem w innych wpisach, czy na Superoesie jeździsz z ESP czy bez? Ja zauważyłem, że zarówno w Civicu jak i Evo X szybciej jadę bez ESP - warunek kilkakrotne przejechanie trasy, poznanie punktów hamowania i optymalnego toru jazdy. Przejazdy *bez zapoznania* szybciej wychodzą z ESP, które jednak koryguje błędy. Jak jest w przypadku Audi?
Do Kielc jeżdżę sporadycznie na otwarte treningi gdzie mogę się cały dzień wyjeździć stąd moje porównania. Na superoesie jednak mniej jest zapoznania i samej jazdy stąd pewnie trudniej o takie porównanie.
, 2015-06-19, 15:03
Jezdze bez ESP. Dogrzany slick lepszy niż jakakolwiek kontrolą trakcji :) Na drogowkach na pierwszych przejazdach pierwszych rund jechalem z kontrolą trakcji, kolejne bez. Tak pobieżnie oceniając to z ESP na suchym może być ok. 1,5 sek. wolniej na drogowkach i 0,5 sek. na slicku. W deszczu też jechalem z ESP ale nie podobała mi się moja jazda i wydaje mi się że bez ESP na profi-deszczowkach będzie sporo szybciej, a już napewno ciasne fragmenty. Niestety nie mam jak to sprawdzić bo deszcz rzadko pada a nie jezdze treningów bo daleko.
tdi, 2015-06-19, 22:06
W nowej m6 chyba elektronika silnika sterują doładowaniem wtryskiem itd. ze utrzymuje stale 560 km bez względu na temprature i ciśnienie nie wiem w jakich granicach ale mysle ze spokojnie minus 30 do +30 fajny bajer tyle ze gdy temp leci na doł niema więcej mocy ale i tak wolałabym ten system niż jego brak.
Dapo, 2015-07-08, 11:29
Czyżby na 1 zdjęciu było widać furę Tommy*ego?
, 2015-07-08, 14:46
@Dapo, nie, to nie on :) choć już jesteś kolejną osobą która o to się pyta ;) ale mógłbym on przyjechać, ciągnie go w tę stronę i trzeba mu tylko dać kopniaka aby doleciał do Kielc :)
Dapo, 2015-07-13, 14:49
Szczerze mówiąc ja chętnie bym przyjechał (obecnie tylko jako widz, bo moje auto wymaga jeszcze dużo pracy i kilku nowych organów), ale do Kielc to mam ponad 600 km. Może odległość nie byłaby dużym problemem, gorzej z czasem.

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *