Aerodynamiczna nowa Mazda 6?
2012-11-02|W garażu|Komentarze: 10
Czy aerodynamiczna ściema? ze zdjęć prasowych nowej Mazdy 6 to jedno jest bardzo interesujące, a dokładniej opływ powietrza w okolicy przednich kół...
...a dokładniej to wlot do wnętrza felgi poprzez otwór w błotniku, co jak rozumiem, ma za zadanie chłodzić hamulce...
Szukałem tego otworu na "żywych" zdjęciach, przejrzałem kilkadziesiąt, niestety na żadnym otwór nie jest widoczny, nawet tych na targach w Paryżu, gdzie zadebiutowała Mazda 6. Wszędzie błotniki są pełne, albo w ogóle ich nie ma lub ich nie widać.
Jedynie na jednym zdjęciu chyba właśnie taki otwór się znajduje...
Pytania nasuwają się same, tj., czy mimo wszystko taki nawiew to nie jest ściema, która nic nie daje? po co słabej Mazdzie 6 takie nawiewy skoro w wielu mocniejszych i szybszych autach takich nawiewów nie ma? nie ma bo nie ma, tutaj są więc plus dla producenta, że mu się chciało? czy też hamulce nie wyrabiają, grzeją się nadmiernie przy normalnej eksploatacji i trzeba je dodatkowo w taki sposób owiewać?
Czy w ogóle taki otwór jest w stanie pokierować strumień powietrza na hamulce? w bardzo mocnych autach są przecież instalowane dodatkowe kanały, wlot jest czołowy, chłodzenie jest wydajne, a nie jakaś tam dziurka w błotniku? a w ogóle bez błotnika nie byłoby lepiej? a otwór jest po to aby zrobić grafikę, która pójdzie w świat i ktoś tam się będzie w nią wpatrywał i sądził, że nowa Mazda jest teraz taka do przodu w kwestii aerodynamiki?
Czytaj także
Komentarze (10) skocz na koniec
A Mazda 6 jest świetna!
Wracając do twojego samo nasuwającego się pytania pewnie że daje. Wystarczy że wpadnie tam 1% powietrza więcej co przełoży się na obniżenie temperatury tarcz czy klocków czy jeszcze innych elementów co pozwoli przypuszczać że droga hamowania skróci się o 0,5 cm. Super!
Popatrz, teraz pojawia się drugie dno tej sprawy. Ty, i tysiące tobie podobnych obejrzeli foldery czy animacje przepływu powietrza. Część z nich zadała sobie to samo pytanie a część uwierzyło bez weryfikacji czy to działa. Finał jest taki że część nabywców Mazdy, może kilka tysięcy, kupi ten samochód bo ma nawiew na hamulce co uskutecznia ich działanie a konkurencja tego nie ma co przełoży się na profity dla koncernu.
Dodatkowy kanał o słusznym dla chłodzenia przekroju który znajdował by się w czołowej części zderzaka kosztuje. W masowej produkcji przy tysiącach sztuk są to znaczące kwoty. Jak mało elementów wchodzi obecnie na kompletny zderzak w porównaniu z samochodami z lat 90,a tu wiercąc otwór w kawałku plastiku upiekli dwie pieczenie przy jednym ogniu.
Wlot jest w zderzaku, potem do tego jest przymocowana plastikowa *kierownica powietrza*, żadna filozofia - i to działa.
Błotnik to część karoserii między drzwiami i zderzakiem, a nadkole to ten plastik nad kołem.
@Znawca, ojtam, ojtam :)
W Audi jeszcze tego nie wynaleźli czy oferują dopiero za dopłatą?