Audi na Wörthersee 2013
2013-05-22|Wydarzenia|Komentarze: 2
Audi na Wörthersee 2013 pokazało wszystkie swoje najnowsze modele (RS7, R8 V10 plus, RS Q3, RS5 cabrio, RS6, S3), koncepcyjne TT ultra (ultra=lekkie) oraz już prawdziwie sportowe RS5 DTM, R8 LMS i oczywiście R18 LeMans quattro. I oczywiście historyczne Sport Quattro S1.
* * *
"Wyczynowe" auta Audi opisane są osobnych materiałach: Audi RS5 DTM, Audi R18 LeMans e-tron quattro, Audi R8 LMS i Audi Sport quattro S1 (jeszcze nie opisane).
* * *
Audi RS Q3, pierwsze RS w serii Q, czyli najmocniejsza wersja mini SUVa by Audi. RS Q3 pierwszy raz zostało zaprezentowane dwa miesiące temu, podczas targów w Genewie, a teraz na Wörthersee 2013...
...trochę mi te "pierwsze RS z Q" nie pasowało, bo już jednego "sportowego" SUVa by Audi widziałem na własne oczy, podczas targów Motor Show 2013 w Poznaniu, ale okazało się, że to nie RSQ5 a SQ5, 3-litrowy dieslel z dwoma turbinami...
...RS Q3 ma silnik znany z TT RS czy RS 3, czyli 5-cylindrowy, benzynowy, rzędowy, 2,5-litrowy silnik o mocy 310 KM, ułożony poprzecznie, co w Audi determinuje też przeniesienie napędu na wszystkie koła poprzez Haldex, zamiast TorSen... szkoda...
...ciekawostką są przednie tarcze hamulcowe o falowanym obrysie (widziałem je też w RS3, i jeszcze w jakichś innych autach), które to mają za zadanie zmniejszać masę nieresorowaną (zaoszczędzono jeden kilogram, co poniżej amortyzatorów bardzo się liczy)...
...dalej RS5 jako kabriolet, też już go widziałem podczas poznańskiego Motor Show 2013... wolnossące V8...
...RS6 kombi... fajny ten napis quattro, nie wiem ile trzeba za niego dopłacić, ale ja bym sobie kupił... co do RS6 to już mnie skręca jak czytam o tym, że to "najszybsze rodzinne auto, najszybsze kombi na świecie"... ciekawe czy ktokolwiek kupował te RS6 z myślą o tym, że jest to rodzinne kombi? że mając ponad 500 KM pod maską w końcu będzie mógł szybko pojechać z rodziną na piknik? na grzyby? ryby?
Audi RS7
Z tych wszystkich RS-ów najbardziej podoba mi się RS7...
...4.0 V8 bi-turbo, 560KM i 700 Nm... i 2 tony?! o bony! o jeny! o ludzie! wiem, że tyle teraz ważą takie żwawsze limuzyny ale niechby chociaż te 1,7 tony ważyło...
...fajnie wygląda całe auto, bardzo podoba mi się nadwozie, z tyłu, z boku z góry, od przodu tylko najmniej...
...hamulce ceramiczne... jeszcze nigdy nie widziałem tyle hamulców ceramicznych w jednym miejscu ;) kosztują one majątek (30-40 tys. zł) ale chyba w zdecydowanej większości mocniejszych i cięższych aut na Wörthersee 2013 były zamontowane właśnie ceramiki... why? for money? z perspektywy "zwykłych" aut to oczywiście hamulce ceramiczne nijak się nie kalkulują, ale czy w przypadku mocnych aut, pokroju RS, M, mocniejszych Porsche, nie mówiąc już o typowych super carach po prostu bardziej się opłaca za nie dopłacić? nawet te 10 tys. euro? hamulce ceramiczne poza lepszą charakterystyką hamowania maja być nieporównywalnie trwalsze niż stalowe, wytrzymywać ponoć i 200-300 tys. km przebiegu, co w przypadku wielu omawianych aut będzie stanowiło cały żywot auta... oryginalne tarcze oraz klocki do nowego RS6, M5, czy innego Porsche 911 będą kosztowały 8? 10? tys. zł a wymieniać je trzeba co 50 tys. km? nawet jak nie wyjdziemy "na zero" to chyba i tak warto sobie kupić hamulce ceramiczne, choćby z ciekawości czy dla lansu...
...we wnętrzu RS7 (i A7 też) można się przyczepić jedynie do zaślepek pod pustymi przyciskami... czy naprawdę nie można tam czegokolwiek wstawić? na zdjęciu kierownicy (patrz niżej) jest przycisk z gwiazdką, tak i na tych zaślepkach można przecież namalować jakieś kółeczko, krzyżyk, trójkącik, kwadracik (uważać na patenty PlayStation) i w komputerze pozwolić samodzielnie zdefiniować te przyciski, czyli dokładnie to samo co szybkie wybieranie w telefonie komórkowym... kwadracik mógłby być "prowadź do domu", czyli za jednym przyciskiem ustawiamy sobie nawigację... kółeczko "pokaż poziom oleju" i to mi by się przydało ;) dalej "zadzwoń do żony przez bluetooth" czy "włącz ulubioną piosenkę", itd... mniejsza o to co by tam pod tymi przyciskami było, byle by nie były to puste, słabo wyglądające zaślepki w aucie za ponad pół miliona...
...już dość dawno przerzuciłem się z pozycji siedząco-patrzącej na leżąco-niewidzącą... oczywiście maski nie widać, pół licznika nie widać, na boki nic nie widać (trzeba się podciągać za kierownicę aby wyjechać na skrzyżowanie), ale fajnie się leży i jedzie :) bez czujników parkowania ani rusz...
Audi R8 V10 plus
Audi R8 to obok powyższego A7/S7/RS7 najlepsze Audi w moim rankingu najlepszości... jakbym był zawodnikiem Realu Madryt i by mi dawali jeden model Audi to wziąłbym dwa, właśnie R8 i A7...
...na zdjęciu najnowszy, najlepszy model R8, czyli z silnikiem wolnossącym V10 i dopiskiem "plus" co oznacza plus 25 KM oraz lepsze wyposażenie...
...fajna reklama owego V10 plus...
...mam prawie tak samo ;)
...V10 plus to 5,2 litra o mocy 550 KM... mi by wystarczyło słabsze V8 4,2 z 430 KM...
...świetna zamszowa kierownica, i pełnosprawne manetki do zmiany biegów a nie jakieś takie jak w tym RS7, których w ogóle nie widać...
...dodatkowy wskaźnik temperatury oleju (tylko lamerzy patrzą na temperaturę płynu chłodniczego), i stan naładowania akumulatora...
...naładowanie akumulatora sam chciałem mieć u siebie (w sumie to nie wiem po co) ale ponoć nie dało się tego załączyć... temperaturę oleju oczywiście mam, do kompletu ze stoperem...
...i fotel pasażera w R8... niestety nie pamiętam co miałem na myśli robiąc to zdjęcie więc bez komentarza... była spora kolejka do auta, możliwe, że nic nie miałem na myśli tylko szybko pstryknąłem ostatnie zdjęcie przed wyjściem...
Audi TT ultra quattro
Koncepcyjne Audi TT ultra quattro pierwszy raz zostało zaprezentowane właśnie podczas Wörthersee 2013.
"Ultra" co do Audi oznacza różnorakie technologie mające na celu ograniczenie masy auta...
...na sprężynach z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym (GFK) można zaoszczędzić po kilogramie, na tarczach hamulcowych o falowanym konturze też kilogram (choć ta tarcza nie pasuje do "ultra" bo jest stalowa a powinna być (i jest) ceramiczna, czy z innego tworzywa), wszystko inne co się da z karbonu, itd... co w sumie dało bardzo niską masę jak na bieżące trendy, tj. 1111 kg, czyli 300 kg mniej niż seryjne TT z 2.0 TFSI, bo taki jest tutaj silnik...
...fajnie, fajnie... choć można odnieść wrażenie, że całe te nowoczesne odchudzanie aut (oczywiście nie dotyczy to tylko Audi, ale i innych producentów) polega na stawaniu na głowie i wymyślaniu kosmicznych technologii po to aby nowy odchudzony model ważył tyle ile seryjny z poprzedniej generacji ;)
Audi S3
Jestem trochę uprzedzony do Audi S3 z racji braku "prawdziwego" napędu na wszystkie koła, tj. z TorSen a nie Haldex...
...i przez to sądzę, że połowa mocy ucieka bokiem, czy dźwiękiem przez taki ładny wydech, zamiast pchać auto do przodu...
...z drugiej strony widziałem niejedno S3 w akcji i jak najbardziej sobie radziło... ale z uprzedzeniami się nie dyskutuje ;)
Audi A1
Dwie sztuki A-jedynek... jedna prawie jak R18 Le Mans ;)
...druga szara, z białymi felgami, spojlerem, jest też plakietka quattro, więc chyba jakaś rajdówka ;)
Prawie jak off-road
Nudne są już te sztuczne górki, pochylnie, podjazdy, rampy i inne rolki...
...raz, że posiadając takie ładne 20-calowe, opcjonalne felgi za które trzeba dopłacić 12 tys. zł? z niskoprofilowymi oponami (45 proc. z 255 uznajmy, za niski profil) nikomu do głowy nie będą przychodziły żadne jazdy terenowe... bo jeszcze by się felga porysowała...
...co najwyżej na taki off-roada można sobie pozwolić ;)
...dwa, przede wszystkim to zaklinanie rzeczywistości jakoby napęd na wszystkie koła w autach osobowych był napędem służącym do jazdy w terenie... prawdziwy, terenowy napęd 4x4 był już opracowany na długo zanim Audi wprowadziło quattro... a to właśnie quattro można określić jako napęd na wszystkie koła, który znakomicie sprawdza się podczas jazdy w "normalnych" warunkach (czyli nie off-road, jazda po górkach, z kołami w powietrzu) kiedy to można stracić przyczepność w czasie napędzania... w końcu to Audi poprzez quattro wprowadziło napęd na obie osie do typowych rajdów (w sensie WRC) a nie Paryż-Dakar po wydmach przez góry i doliny...
...tl;dr... Audi wymyśliło quattro, czyli napęd na wszystkie koła pozwalający sprawnie i szybko jeździć po normalnej choć krętej, mokrej, szutrowej, śnieżnej drodze a teraz chce pokazać jakie to quattro jest off-roadowe, czyli dokładnie takie jakie miało nie być gdy ten napęd opracowywano...
Audi Sport quattro S1
Audi Sport quattro S1, czyli auto, które zrewolucjonizowało rajdy i które powinno ugrać o wiele, wiele, więcej.
Audi RS5 DTM
Osobny materiał na temat Audi RS5 DTM... tutaj tylko jedno zdjęcie...
Audi R18 LeMans e-tron quattro
Osobny materiał na temat Audi R18 LeMans e-tron quattro... tutaj tylko jedno zdjęcie...
Audi R8 LMS
Osobny materiał na temat Audi R8 LMS... tutaj tylko jedno zdjęcie...
...i jeszcze dwa zdjęcia...
...jak wyżej, każde z tych aut opisane jest w osobnych materiałach, z wieloma zdjęciami...
Ducati
Na stoisku Audi były też trzy motocykle Ducati. Na ich temat nic nie wiem, ale pewnie to też jakieś nowości, kto jest wtajemniczony ten będzie wiedział, więc wrzucam zdjęcia...
...w sumie to sam powinienem to wiedzieć, bo przecież ostatnio dołączyłem do subkultury motocyklowej... tym białym potworem...
...i jeszcze ogłoszenie... sprzedam tanio...
...w całości albo na ćwiartki...