Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Audi RS3 czyli 5 cylindrów i 367 KM

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Dość krótka choć ciałkiem szybka jazda Audi RS3 z piątym cylindrem pod maską i strzałem z wydechu. Albo pięćdziesięcioma strzałami z wydechu.

W tym materiale mowa jest o drugiej generacji Audi RS3 (8V) czyli z silnikiem o mocy 367 KM. Jest to model aktualnie oferowany w salonach. Zastąpił on model (8P) z silnikiem o mocy 340 KM.

Miejsce w szeregu

Na pierwszy rzut oka Audi RS3 to po prostu kolejny mocny kompakt. W przypadku Audi jest to najmocniejszy model a w bieżącej wersji 367 KM przebija go jedynie najnowszy Mercedes A45 AMG o mocy 381 KM. Ten Mercedes wydaje się być też podstawowym konkurentem RS3 gdyż poza podobną mocą i osiągami ma też ten sam typ napędu na wszystkie koła i dwusprzęgłową skrzynię automatyczną. Przy czym jest bardzo istotna różnica między tymi która ma bardzo duży wpływ na ostateczną cenę auta i mam tutaj na myśli ilość cylindrów i pojemność silnika. A45 ma 4-cylindrowy silnik 2,0 a RS3 5-cylindrowy 2,5. Przekroczenie pojemności dwóch litrów rodzi wiele fiskalnych-formlanych konsekwencji jak zdecydowanie wyższe koszty zakupu ze względu na wyższą akcyzę (3 vs. 18 proc.) czy koszty ubezpieczenia.

Zapytałem więc jaki jest sens takiej konfiguracji Audi RS3 i czy nie lepiej iść drogą Mercedesa i wydusić tyle samo mocy z silnika 2.0? W końcu produkcją aut rządzą księgowi a dla nich taki ruch byłby jak najbardziej na rękę. W ogóle jaka sprzedaż jest planowana? Bo za RS3 trzeba zapłacić przynajmniej o 50 tys. zł więcej niż za A45 AMG.

Otrzymałem odpowiedź która trochę mnie zdziwiła, tzn. nie ma żadnego problemu z ceną Audi RS3 w porównaniu do innych sportowych wersji kompaktów z silnikami 2,0. A tak na dobrą sprawę to do RS3 nie ma czego porównywać w ofercie innych producentów. Ten samochód ma silnik 5-cylindrowy a konkurencja takiego nie ma więc można na tym zakończyć porównania. Do typowych porównań z innymi kompaktami jest w ofercie Audi odpowiedni model i jest nim Audi S3 z 2.0 TFSI o mocy 300 KM i przyspieszeniem poniżej 5 sek. Co prawda nowa wersja A45 AMG komplikuje sytuacje bo S3 nie będzie już wystarczające aby dotrzymać jej kroku więc chcąc nie chcąc RS3 będzie musiało być konfrontowane i tutaj na wierzch wyjdzie o wiele wyższa cena Audi. Niemniej retoryka jest chyba taka, że jak chcesz się porównywać to kup sobie S3 z 300 KM. Jak chcesz mieć coś do czego nie da się porównać inne kompakty to kup sobie RS3 z 5-cylindrami. Takie stawianie sprawy jest bardzo podobne do tego z BMW czyli jak to można zestawiać z tymi autami coś co nie ma napędu na tylną oś i idealnego wyważenia.

To co wyżej napisałem to nie są oczywiście żywe słowa przedstawiciela producenta a po prostu moje wnioski i domniemania z rozmowy jaką odbyłem. Jakby co to niech będzie, że to mój błąd, wszystko źle zrozumiałem i chodziło o zupełnie co innego. Niemniej sądzę, że RS3 jest pomyślane właśnie w taki sposób i ma swoją grupę docelową która jest w stanie sporo dopłacić za ten piąty cylinder którego nie ma u konkurentów. Oczywiście za większym silnikiem idą też znakomite osiągi z prędkością maksymalną z ogranicznikiem na 280 km/h. Kto nie jest w stanie sporo dopłacić to dla niego jest S3 które też dobrze przyspiesza i ma napęd na wszystkie koła, jest dobrze poskładane, tzw. premium... i łatwo można podnieść mu moc bo silnik 2.0 TFSI jest od dawna dobrze rozpracowany przez tunerów. Zainteresowani sportowymi kompaktami patrzą przede wszystkim na osiągi i bardzo chętnie je poprawiają.

Oczywiście może to być tylko takie życzeniowe myślenie aby nie porównywać Audi RS3 do "zwykłych" kompaktów a stawiać ten model o poziom wyżej bo ma o cylinder więcej (pomijam inne atuty, elementy wyposażenia, generalnie jakość wykonania). W dziennikarskich konfrontacjach RS3 zwykle szału nie robi a szczególnie takiego który by usprawiedliwiał istotnie wyższą cenę. Co prawda w przyspieszaniu na prosto wypada najlepiej (choć mimo wszystko to jest najważniejsze dla klientów) ale już w zakrętach ustępuje lżejszej i mniej podsterownej konkurencji w próbach torowych. No ale to ma być pewien błąd w założeniach, tj. do takich porównań z Golfem R, Megane RS, Civic Type-R powinno brać się Audi S3 z 300 KM.

Przypomniał mi się jeszcze artykuł z gazety reklamowej Audi w którym Audi RS3 porównywane jest z modelem Sport quattro...

Audi S3 vs Audi Sport quattro test

...a nie, czekaj... to nie RS3 a S3?! To może faktycznie coś nie bardzo zrozumiałem i chodzi o coś zupełnie innego... tylko kto odgadnie o co? Mniejsza o to, dobrze, że jest ten silnik o "nietypowej" liczbie cylindrów gdyż takich "wynalazków" jest coraz mniej. Póki znajdują się na niego chętni i legenda rajdowej grupy B ciągle żyje to pewnie będą dalej produkowane. Chyba nie ma co aż tak filozofować, porównywać i doszukiwać się specjalnego uzasadnienia jego produkcji poza tym, że po prostu robią go bo ludzie go chcą kupować. Gdy Audi przestanie produkować silnik R5 to będzie można słusznie powiedzieć, że pod pewnym względem skończyło się.



5 cylindrów w 2,5 TFSI

Rzędowy 5 cylindrowy silnik o pojemności 2480 cm3 z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką o mocy 367 KM (270 kW) i momencie obrotowym 465 Nm w zakresie 1650-5500 obrotów. Oczywiście w obecności 5. cylindra ma ogromny udział historia marki gdyż właśnie silniki o takim układzie napędzają sławne Audi Sport quattro. Do tej pory wiele osób kojarzy Audi właśnie z "nieparzystym" dźwiękiem pięciu garów pod maską. Ten silnik co roku wygrywa konkursy na najlepszy silnik od 2,0 do 2,5 litra bo też mało kto produkuje silniki o tej pojemności ;)



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Silnik 2,5 TFSI obok 3.0 TFSI V6 i jeszcze silników montowanych do Audi R8 są jedynymi silnikami z bieżącej oferty które same z siebie wyglądają dobrze pod maską a nie są zakryte plastikowymi osłonami imitującymi kształt silnika.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Dało się wszystko zgrabnie poukładać pod maską bez sterczących kabli? Dało!



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Za karbonowe elementy trzeba dopłacić... 2800 zł!



Osiągi

4,3 sek. do 100 km/h przy starcie Lanuch Control (nie mierzyłem), poniżej 5 sek. przy normalnym ruszaniu (nie mierzyłem), standardowy ogranicznik przy 250 km/h (nie jechałem) z opcją przesunięcia na 280 km/h (jechałem! żartuję, nie jechałem). Ogromny moment obrotowy dostępny od samego dołu i faktycznie czuć to od razu na plecach. Nie ma tutaj żadnej zwłoki, żadnego przekłamania czy ściemy, po prostu od razu jedzie. To co zawsze drażniło mnie w mocniejszych dieslach czyli ogromny moment ale słaba reakcja na gaz tutaj nie występuje.

Do 200 km/h rozpędza się w około 14 sekund!

Nie wiem co więcej napisać o osiągach tego auta. Nawet jak nie robi na nas specjalnego wrażenia pałowanie na prosto to w tym aucie może jednak zrobić. Szczególnie to z jaką łatwością i lekkością ten samochód może przyspieszać, bez końca.

Tak na marginesie, czy przesunięcie elektronicznej blokady prędkości do 280 km/h kosztujące ponad 8000 zł to tylko kwestia ogranicznika w komputerze czy wiąże się też z jakimiś fizycznymi zmianami w aucie? Mam na myśli tutaj np. wydajniejsze chłodnice czy cokolwiek innego co będzie pomocne podczas jazdy powyżej 250 km/h? Może to też jakaś grubsza zmiana w oprogramowania silnika i skrzyni biegów? Bo cena za samo usunięcie 250 i wpisanie 280 w jakimś polu wydaje się być przesadzona.

Audi RS3 2.5 TFSI 2015



Dźwięk

Dźwięk jest ściśle związany z 5-cylindrową budową silnika. Chyba dźwięk tego auta bardziej "rzuca się w oczy" niż jego rewelacyjne osiągi bo pierwsze co mi przychodzi na myśl o Audi RS3 jest właśnie dźwięk silnika, momentami przekombinowany. Po prostu cały czas coś słychać, co chwile coś strzeli z wydechu, warknie, ryknie. Nie wiem czy na dłuższą metę nie będzie to zbyt męczące ale na taką okazję można oczywiście przytłumić sobie dźwięk w komputerze auta. Czy raczej w drugą stronę tj. włączać sobie lepszy dźwięk na szczególne okazje.

Nasuwa się zatem pytanie na ile dźwięk z silnika 2,5 TFSI jest naturalnym dźwiękiem tego silnika i wydechu a na ile sterowanym przez komputer? Audi na stronie internetowej opisuje, że:

dzięki zastosowaniu dwóch klap w końcówkach rur układu wydechowego, już za tłumikiem, Audi RS 3 Sportback emituje wyjątkowo przyjemny dźwięk, który staje się jeszcze intensywniejszy wraz ze wzrostem obrotów silnika.

I ja byłbym skłonny uwierzyć, że to jest jedyna ingerencja w dźwięk wydobywający się z tego auta i zarazem słyszany przez kierowcę. Nie wydaje mi się aby był on podbijany przez głośniki czy jakieś pochowane wzmacniacze i inne wynalazki. Na moje ucho leci on wyraźnie z wydechu, jest zdecydowanie lepiej słyszany na zewnątrz niż wewnątrz. Ale oczywiście nie dam sobie za te wrażenia kół poprzebijać. Faktem jest to, że po zmianie ustawień dźwięk jest zupełnie różny.



Słychać charakterystyczny, nierówny, "rajdówkowy" dźwięk silnika 5-cylindrowego choć oczywiście w takim cywilnym wydaniu. Pyrkanie przy wyższych obrotach to kwestia ogranicznika na skrzyni biegów który nie pozwala na postoju wkręcić silnika powyżej 4 tys. obrotów.

I jeszcze nagranie podczas jazdy, nie moje, znalezione na Youtube...



Dźwięk silnika bardzo zwraca uwagę, jest bardzo słyszalny podczas jazdy nawet z niewielką prędkością, cały czas słychać coś nietypowego jak na typowe wydechy przeciętnych aut. Raz strzeli ciszej, raz głośniej, raz całą serią, warknie, ryknie. Ja też odniosłem wrażenie, że dźwięk jest czasami trochę przekombinowany. Chyba w dużej mierze wynika to z tego, że chwilę wcześniej jeździłem też Audi RS6 z silnikiem 4,0 TFSI V8 którego dźwięk jest bardziej stonowany, poukładany i "poważniejszy" od tego co wydobywa się z wydechu RS3. Z drugiej strony taki powinien być dźwięk silnika R5 w Audi RS3.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Ja tam wolę dwie oddzielne klasyczne rurki na stronę ale ujdzie i takie rozwiązanie wszak to po prostu ogromna końcówka. Ale to co się ostatnio wyprawia z wydechami to woła o pomstę do nieba. Mam na myśli te ładne fejko-końcówki wkomponowane w zderzaki które nie są zbytnio skorelowane z rzeczywistą rurą wydechową.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Taki dyfuzor raczej nie będzie działał :)



Napęd, skrzynia i jazda

Napęd na wszystkie koła oparty o sprzęgło wielopłytkowe Haldex był jednym z tych elementów który najbardziej ciekawił mnie w Audi RS3. Zastanawiałem się jakie są różnice w jeździe względem stałego napędu z centralnym mechanizmem różnicowym jak jest montowany w modelach Audi od A4 w górę. Czy będzie czuć jakąkolwiek różnicę, czy będzie rzuć moment zasprzęglania się napędu, czy będzie jechało się w jakimś sensie nienaturalnie z "bujającym się" momentem obrotowym między osiami?

Ale od początku...

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

W RS3 napęd na wszystkie koła realizowany jest przez sprzęgło Haldex co nie przeszkadza Audi nazywać tego napędu stałym. Tak samo jako stałe określa swoje napędy Mercedes czy BMW we własnych sportowych kompaktach.

O Audi RS3:

Stały napęd na cztery koła z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym na tylnej osi, selektywnym rozdziałem momentu obrotowego oraz elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego (EDS) rozdziela siłę napędową w zależności od sytuacji optymalnie na każde koło.

Pewnie w jakimś sensie są te napędy stałe bo zawsze jest jakiś minimalny opór na sprzęgle i odrobina momentu obrotowego jest zawsze przekazywana na drugą oś. W przypadku bardziej klasycznych napędów na wszystkie koła w autach osobowych rozdział momentu obrotowego jest w proporcjach 40:60 czy 50:50 a tutaj pewnie tyle co kot napłakał jest na tej drugiej osi. Audi RS3 nie ma mechanicznej blokady dyferencjałów a "tylko" elektroniczną (EDS) realizowaną przez hamulce.

Jak jedzie RS3? Jak najbardziej w porządku i nie mam negatywnych uwag. Na tyle na ile byłem w stanie sprawdzić ten napęd to na moje oko jest wszystko OK. Oczywiście można RS3 określić podsterownym bo jeżeli bardzo będziemy przeginali to zacznie je wynosić przodem i zarazem nie ma szans aby moment obrotowy jaki jest na tylnej osi zarzucił tyłem. Ja szczerz mówiąc nie dojechałem do takiego momentu aby móc powiedzieć, że ten samochód jest kiepski do jazdy bo podsterowny. Naprawdę jedzie bardzo dobrze i jeżeli nowy Golf R czy wszystkie te inne konkurencyjne lżejsze kompakty jadą jeszcze lepiej to wielkie brawa dla nich bo muszą być naprawdę dobre.

W czasie jazdy można odnieść wrażenie, że w RS3 napęd tylnej osi jest tylko i wyłącznie po to aby wspomagać tę przednią "podstawową" oś w tym aucie. Zarazem przednia oś trzyma się drogi i nie chce tak od razu wypłużać mimo ogromnego momentu obrotowego. Nijak nie udało mi się w jakiś sposób majtnąć tylną osią, zarzucić, itd. przy czym jechałem na suchej nawierzchni. Rozmawiałem z osobami które jeździły tym autem w deszczu i mówiły mniej więcej to samo, samochód nie chce lecieć bokiem a robi wszystko aby jechać bez uślizgów.

W ograniczaniu podsterowności pomagają też opcjonalne przednie koła o większej szerokości niż tylne, 255/30 vs. 235/35. W mojej ocenie jak najbardziej można założyć wyczynowe opony i jechać na rywalizacyjną amatorską imprezę na torze i nie byłby żadnego wstydu czy podśmiechujek z RS3. Z drugiej strony ten samochód ma 367 KM czyli sporo nawet jak na imprezy na torze, ma napęd na wszystkie koła więc kwalifikuje się do najwyższej klasy razem z Lancer Evo czy Subaru Impreza. W praktyce to też będą bezpośredni konkurenci RS3. Cywilne, ciężkie, bez szpery, napęd na sprzęgle, itd... ale jeżeli benzynowe 367 KM i 465 Nm nie pojedzie na miarę możliwości silnika i osiągów to po prostu będzie słabo. Mi się wydaje, że słabo by nie było.

Podczas normalnej, żwawszej jazdy samochód wydaje się być bardzo zwarty, mały i chętny do skakania z pasa na pas. Donośny dźwięk silnika i wszechobecne strzały z wydechu znacznie przekłamują odczucia co do prędkości jazdy ;) Na liczniku mamy o wiele mniej niż sugerowałyby nam to uszy.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Skrzynia to dwusprzęgłowy 7-biegowy s-tronic. Działa jak należy, tak jak ma być, wszystko szybo, gładko i w porządku. S-tronic to spora zaleta tego auta i element wyposażenia za który warto sporo płacić. Ciągle wiele osób jest uprzedzanych do automatów kojarząc je z jakimiś starymi i powolnymi skrzyniami które robiły co chciały i niezbyt po myśli kierowcy ale od wielu lat nie ma żadnych takich problemów. Nie dotyczy to oczywiście tylko skrzyń dwusprzęgłowych ale ogólnie dzisiaj oferowanych automatów. W konfiguratorze nie widzę takiej opcji więc całkiem możliwe, że RS3 nie będzie oferowane ze skrzynią manualną. Uprzedzając oburzenie zapewniam, że jeżeli nie jesteś zadeklarowanym przeciwnikiem skrzyń automatycznych a na dobrą sprawę fanbojem manuali to w takim aucie jak RS3 wolałbyś mieć s-tronic.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Do kompletu są oczywiście manetki przy kierownicy o wyglądzie i kliku zachęcającym do korzystania. Większość żwawszych odcinków przejechałem właśnie korzystając z manetek.



Audi RS3 launch control boost

Skrzynia ma oczywiście procedurę startu Launch Control która jest wymagana aby uzyskać katalogowe 4,3 sek. do 100 km/h. Bez procedury startu przyspieszenie jest wolniejsze o kawałek sekundy. Jak wydać na powyższym zdjęciu generowane jest niewielkie ciśnienie doładowania (boost). W Audi S3 wytwarzane jest przed startem ciśnienie na całą widoczna skalę czyli domniemam, że około 1 bara.

Dobrze, że ta procedura ruszania z kopyta jest ale jak już początkowe emocje nam opadną, wszystkim znajomym w koło pokażemy jak to auto przyspiesza to wrócimy do zwykłego ruszania które nie obciąża skrzyni i napędu. Ja w tym roku na drodze ruszyłem w ramach LC dwa razy, raz jadąc z nowym znajomym a drugi raz sprawdzając czy na mokrej nawierzchni zerwie przyczepność. Podejrzewam, że w przypadku RS3 byłoby podobnie bo poza dźwiękiem nie przebiega ono zbyt spektakularnie a bardzo nastawione jest na efektywność (w końcu taki jest tego sens). Oczywiscie wciskać będzie w fotel ale po 10 razach będziemy już przyzwyczajeni i co najwyżej będzie to robiło wrażenia na pasażerach.



Hamulce

Hamulce nazywane są "wysokowydajnymi". Przednie zaciski mają aż 8 tłoczków a tarcze typu Wave średnicę 370 mm. Jedyny dedykowany rozmiar felg do tej wersji Audi RS3 ma średnicę 19 cali. Z tyłu jest zwykła wentylowana tarcza i zacisk z jednym tłoczkiem.

Audi RS3 2.5 TFSI 2015



Z racji tego, że w aucie którym jeździłem tarcze były już na stałe powyginane z przegrzania i czuć było wibracje przy hamowaniu z autostradowych prędkości to nasuwa się pytanie na ile te hamulce są wystarczające. Niestety nic mi nie wiadomo o okolicznościach w jakich te tarcze zostały powyginane ale zapewne ktoś musiał "testować" hamowanie z prędkości grubo powyżej 200 km/h i bez większego umiaru. Nie uwierzę, że dało się je powyginać przy typowej eksploatacji nawet tak mocnego auta.

Prawdopodobnie będą dostępne opcjonalne tarcze ceramiczne ale przy cenie kilkudziesięciu tysięcy złotych raczej nie będą zbyt popularne w tym konkretnym modelu. Gdyby faktycznie Audi RS3 miało problemy z hamulcami to ciężko będzie cokolwiek poradzić. Większych tarcz już nie da się zamontować. Te co są montowane wyglądają bardzo konkretnie (Brembo) więc chyba pozostają tylko jakieś wybitnie motorsportowe zestawy które mogą mieć sporo wad podczas drogowej eksploatacji. Nie da się też zrobić nawiewów powietrza do nadkola na wzór fabrycznie robionych w BMW gdyż po bokach za przednim zderzakiem są zamontowane dodatkowe chłodnice.

Mam nadzieję, że te hamulce zostały przegrzane w "nietypowych" okolicznościach czyli po prostu przepałowane bez żadnego chłodzenia pomiędzy kolejnymi hamowaniami i posiadacze tych aut nie będą mieli z nimi żadnych problemów. Słabo byłoby gdyby te hamulce za wcześnie poddawały się na torze wyścigowym podczas typowej amatorskiej jazdy. Z drugiej strony Audi RS3 ma w dowodzie wpisaną masę 1520 kg i zarazem potrafi bardzo szybko rozpędzić się do ogromnych prędkości więc nie ma co się dziwić gdy nawet "wysokowydajne" hamulce prędzej czy później nie dadzą rady.

Komplet oryginalnych tarcz i klocków na przednią oś powinien kosztować około 5000 zł.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Za czerwony kolor zacisków trzeba dopłacić prawie 1700 zł.



* * *

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Kółeczka skręcone w dobrą stronę więc prawilna ustaweczka pod stadionem. Było też obowiązkowe w tym miejscu pyrkanie z wydechu na postoju.

Najbardziej podoba mi się nowe sedanowe nadwozie Audi A3 ale dla RS3 pasuje chyba tylko 5-drzwiowe pt. sportback.

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015





Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Czerwone nawiewy rzucają się w oczy. Fajne są i podobają mi się. Jeszcze lepsze są w nowym Audi TT z pokrętłem do regulacji klimatyzacji.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

No, bardzo ładne są te karbonowe wstawki za dopłatą... 4500 zł.





Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Ostatnio modna kierownica ze "sportowym" spłaszczeniem. Wydawać może się, że będzie sprawiała problemy podczas kręcenia i wypadała z rąk ale nic z tych rzeczy, w ogóle nie zwróciłem uwagi na to spłaszczenie. Może w BMW podczas latania bokiem z ciągle założoną kontrą inaczej to będzie wyglądać ale podczas jazdy w RS3 jest wszystko OK.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Fotele z czerwonymi obszyciami oczywiście są dodatkowo płatną opcją. Standardowe też są skórzane i równie dobrze wyglądają (przy czym mają już oddzielny i regulowany zagłówek).



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Audi RS3 2.5 TFSI 2015



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Prawilna manualna regulacja fotela. Elektryka jest dla mięczaków co nie mają siły aby przesunąć fotel ;) Chciałbym mieć elektryczną regulację fotela ale nie chciałbym za nią płacić. Ostatnio siedziałem w jakimś modelu, chyba Q7, z pełną elektrykę za wyjątkiem przesuwania przód-tył... bez sensu, oparcie elektryczne, góra-dół elektryczna, odcinek lędźwiowy elektryczny ale aby przysunąć się do przodu to już trzeba ciągnąć za kierownicę.



Audi RS3 2.5 TFSI 2015

Kluczyk do RS3 wygląda identycznie jak do zwykłej A-trójki za wyjątkiem małego emblematu RS. Trochę słabo bo jeżeli nie tą stroną położymy go na stole to zamiast opowiadać o niesamowitym dźwięku i przyspieszaniu będziemy pytani o przeskakujący łańcuch rozrządu w 1.4 TFSI ;)



$...$...$

Podstawowa cena Audi RS3 wynosi... 257 tys. zł. W tej cenie jest oczywiście silnik o pojemności 2,5 litra, napęd na wszystkie koła i skrzynia automatyczna.

Skonfigurowałem sobie model taki jaki by mi pasował oszczędzając na "głupotach" czyli bardzo drogich elementach dekoracyjnych, elektrycznej regulacji foteli, systemach multimedialnych, innych podobnych i wyszła mi cena 266 tys. zł czyli o 9 tys. zł więcej. Było nie było to większość wyposażenie jest już zawarta w tej ogromnej cenie podstawowej. Zastanawiałbym się jeszcze nad regulacja tłumienia amortyzatorów ale raczej zrezygnowałbym przy cenie 5500 zł. Pomyślałbym nad rozszerzoną gwarancją do 5 lat i 150 tys. km która kosztuje 3000 zł.

Nie wiem jak duży rabat można otrzymać na takie auto ale są oczywiście dwie możliwości. Jakiś symboliczny w postaci 3-5 proc. bo jest to najdroższy kompakt na rynku więc jeżeli ktoś przychodzi do salonu i jest nim zainteresowany to musi akceptować cenę. Jakiś konkretniejszy w postaci 8-12 proc. bo zarobek na takim aucie jest spory więc jest z czego dawać równie spore rabaty. Niestety nie wiem która opcja jest prawidłowa przy RS3. Jakiś rabat, choćby symboliczny, powinni dać więc podejrzewam, że za egzemplarz jakie skonfigurowałem wystarczy zapłacić "tylko" 250 tys. zł.

Jakby nie liczyć i jakby nie konfigurować konkurencyjnych sportowych kompaktów aby miały te same skórzane fotele, światła LED, klimatyzacje, felgi 19-calowe, kierownice, oczywiście napęd na wszystkie koła i skrzynię automatyczną, generalnie aby pod względem wyposażenie jak najbardziej przypominały RS3 to i tak owe RS3 będzie istotnie droższe. Chodzi tutaj oczywiście o wyższą akcyzę względem silników o pojemności do 2 litrów jak i samego większego kosztu 5-cylindrowego silnika, lepszych osiągów i "nierównego" dźwięku.

Tak jak na wstępie wspomniałem ponoć nie ma żadnego problemu z ceną Audi RS3 i wszyscy którzy chcieliby kupić ten samochód to go kupują, choćby takich chętnych było 10 w roku. Na dodatek osoby będące zainteresowane Audi raczej nie będą spoglądały w stronę np. Seata, Hondy, Forda czy Renaulta a co najwyżej rozważały Mercedesa A45 AMG czy BMW M135ix.

Sam nie wiem jaki sportowy kompakt z niemieckiej trójcy chciałbym. Na pewnp nie BMW z xDrive tylko jak już to RWD. Fajne jest M235i która w moich oczach jest takim budżetowym M3 (jest bardzo szybkie na Nurburgringu w amatorskich rękach). Najbardziej podoba mi się A45 AMG które na dodatek też ma dobry dźwięk mimo silnika R4. Mercedesa powinno dać się kupić za około 200 tys. zł już z dodatkowym wyposażeniem i ewentualnym rabatem. To aż 50 tys. zł mniej ale najgorsze i tak jest to, że w tej kwocie największy udział ma wyższa 18 proc. akcyza więc ta kwota nie przekłada się na lepsze elementy auta. Musiałbym konkretnie przejechać się każdym z tych aut i dobrze je obejrzeć (np. A45 AMG ma gorszy przebieg momentu obrotowego). W tej chwili po jeździe RS3 zacząłem trochę wierzyć w tę legendę 5. cylindrów mimo, że bieżące modele nie mają zbyt wiele wspólnego z Audi Sport quattro od którego ciągle odcinane są kupony.

* * *

PS. Rzuć jeszcze okiem na materiały opisujące jazdę Audi RS6 które spodobałby Ci się oraz Audi S8 chciałbym mieć.

Komentarze (64) skocz na koniec

Kfiatek, 2015-09-24, 10:58
No widzę że fura nie powaliła Cię na kolana, parametry ładne ale czegoś jej brakuje i wszyscy piszą o *nienajlepszym* prowadzeniu. Myślałem że będziesz *piał* jakie to Audi super, a ten tekst napisany przez Ciebie fana marki oceniam jako krytyka modelu :). Ceny tego modelu są jakie są nie będę tego komentował, ja na pewno nie jestem grupą docelowa. Czekam z niecierpliwością na test nowego Forda Focusa RS zapowiada się ciekawie: Silnik 2.3 EcoBoost został jednak wzmocniony i oferuje teraz 350 KM i 440 Nm momentu obrotowego (z funkcją overboost jest aż 470 Nm)
Może i to byś przetestował jak będzie już w salonach ja na pewno się wybiorę :)
Pozdrawiam

Zapomniałem dopisać ze Ford ma kosztować około 160 tył :)
, 2015-09-24, 12:14
Dla mnie prowadzenie jest naprawdę w porządku i wydaje mi się, że większość osób które narzeka to dlatego, że tak trzeba bo w internetach jest już dużo porównań jak to inne auta są szybsze o kawałek sekundy. Na ile się dało to sprawdzić na drodze to nie mam negatywnych uwag bo faktycznie też sam wychodziłem z założenia, że będzie to auto bardzo podsterowne (jak to wszyscy piszą)... ale wcale takie nie jest. Jeżeli ktoś skręci koła i depnie w gaz licząc na to, że zarzuci tyłem to nie, nie zarzuci. Przy czym w boju na krętym torze może być inaczej.

To pozytywny tekst a nie krytyka :)

Chociaż gdzieś tam przy jakiejś okazji właśnie psiałem, że szkoda, że Audi nie robi żadnej takiej *rajdówki* co by mogło wyglądać właśnie jak RS3 ale ze stałym napędem a wszystkie koła co przy tej mocy już by latało bokiem. Wtedy faktycznie byłoby idealnie i piałbym z zachwytu :)

Też ciekaw jestem tego Focusa RS choć przyznam na dzisiaj, że jest dla mnie trochę przereklamowany ;)
Dominik, 2015-09-24, 12:20
Co do akcyzy itd. i rozncy miedzy 2.0 a 2.5 - takie zroznicowanie akcyzy jest tylko w polsce, gdzie pewnie sprzedadza tych rs3 z 5 sztuk. moze 20
Bio, 2015-09-24, 15:34
Hmmm...
100 000 więcej od nowej Foki RS. Za jeden dodatkowy cylinder i tylko 17KM więcej? Mało to ma sensu.
Tym bardziej, że na wolnych obrotach (pewnie wina mikrofonu) brzmi jak stary, zimny turbodiesel z nieszczelnych wydechem.
Ok - Audi ma automata, a foka manuala 6 biegowego.
Ale w foce możemy mieć już spoko kubły Recaro.
Ja wiem, że premium i w ogóle ale mam wrażenie, że Ford da po pysku konkurencji. I to srogo.
I nie ma co dorabiać filozofii, że 1 cylinder więcej i dlatego nie ma konkurencji. Hot-hatch to hot-hatch. Można jedynie rozdzielić HH FWD od tych AWD, bo wiadomo, że osiągami te drugie będą bić te pierwsze.
, 2015-09-24, 17:09
No ale oni mają przecież jeszcze S3 z 300 KM, na prosto spod świateł w praktyce będzie pewnie szybszy niż Focus RS bo S3 ma automat a z tymi biegami to nie zawsze dobrze się trafi a chodzi tutaj o 0,2 sek.

No i chyba musieli coś konkretniejszego wymyślić aby rozróżnić RS3 od S3 aby klient był skłonny zapłacić jeszcze więcej (S3 jest też drogie).

Mi te 5 cylindrów podobają się, taki konkret, kupuje się też auto dla silnika, można się tym jarać i patrzeć z górny na wszystkie inne kompakty z R4 ;)

A dźwięk jest taki jaki powinien być! :) o to właśni chodzi! on przecież ma przypominać to co było w tych legendarnych Audi Quattro:
https://www.youtube.com/watch?v=61ILiY7Rp1o
czy
strzelać i pyrkać z wydechu jak ten:
https://www.youtube.com/watch?v=x9X0tGPq_FM
Bio, 2015-09-24, 17:58
Każda turbo benzyna może strzelać z wydechu - to nie problem ;)
A dopłacenie 20 kawałków do 0.2 sekundy do 100km/h? (19* do foki to koszt 1500 a do S3 - 5000, więc po doposażaniu, robi się jeszcze większa różnica na niekorzyść Audi), czy 100 kawałków do 0.5 sekundy? Niezbyt - tym bardziej że tunerzy będą brać lepszy stosunek mocy do ceny. A tu chyba tylko Golf R może realnie powalczyć. A za kałużą już pokazali, że samym programem z EcoBoosta 2.3 w mustangu (ten sam silnik) wyciągają 50 kucy i 100 niuta więcej, co da nam 400KM i 540Nm.
Ten jeden cylinder to akurat taki... bezsens trochę - dla ideologii dociążony przód?
Ciekawy jestem jak Foka RS wypadnie na torze - na przód wykorzystali wszystko to co wiedzą po FF*owych RS*ach, więc powinni zbić podstera, a i tym samym - złoić Audi.

Nie mogę się doczekać testu i solidnego, obiektywnego porównania:
Audi RS3
BMW M 135i xDrive
Mercedes Benz A45 AMG
Volkswagen Golf R

(ktoś coś jeszcze ma w 4 łapie?)
, 2015-09-24, 18:36
No, skreślasz RS3 i dajesz S3 z 300 KM czyli *to samo* co VW Golf R.
Jeżeli Golf R jest taki wspaniały w takich porównaniach na torze to S3 nie będzie gorsze.

A RS3 odstawiamy na bok :) zgodnie z dorobioną filozofią o 5 cięższych cylindrach i tym, że do takich porównań to auto nie jest kupowane bo taniej wyjdzie S3 + ewentualnie program.
qwerty, 2015-09-24, 19:45
Ktoś coś jeszcze ma w 4 łapie?

BMW M235i xDrive
Impreza WRX STi
Seat kombinuje z crossovero-Cuprą. Był prototyp, zobaczymy co dalej.


http://farm4.staticflickr.com/3668/9498380371_a7e880e25e.jpg - dziękuję za uwagę ;)

PS Bez obciążenia raczej nie ma opcji na napompowanie jednego bara.
Bio, 2015-09-24, 20:06
Qwerty - 235 jest coupe nie HH. Z tego samego powodu ciężko by mi było wrzucić Japońskiego Sedana - WRX STI - on mógłby konkurować z S/RS4 właściwie.
Spalacz - od każdego bierzemy najmocniejsze co mają, więc RS3 dalej by zostało.
S3 = Golf R, więc na jedno wyjdzie co z tych 2 by poszło, ale biorąc powyższe (max co producent daje w danej kategorii)
Nie wiem, czemu się uparłeś, że to inny wóz, którego nie powinno się porównywać z pozostałymi - Hatchback segmentu C? Jest. Napęd na 4 koła? Jest.
, 2015-09-24, 20:11
@qwerty, na pewno ten *sound actuator* jest w RS3? szukałem i nie mogłem się doszukać...

@Bio, ja nie uparłem się aby nie porównywać RS3... mi to obojętne przecież... tylko w takim wypadki wyjdzie, że RS3 jest bez sensu bo cięższe i dużo droższe, itd... i nie ma sensu dopłacać 50-100 tys. zł za samo przespiszanie... a sens ma być tylko gdzie indziej...

no to M135ix już jest kompaktem, inna buda względem M235ix i tutaj też wyjdzie, że to BMW nie ma sensu bo z wyposażeniem kosztuje sporo ponad 200 tys. zł o gorzej będzie przyspieszał niż nowy Focus RS, S3 czy Golf R... ale to auto można (i trzeba!) zamawiać jako RWD... wtedy przecież nikt nie będzie porównywał go bezpośrednio z innymi kompaktami i określał, że jest do bani bo go S3 objedzie na prosto...

Chris Harris to pierwszą generacją RS3 pojechał szybciej i na torze i na prosto niż M135i... tylko weź przekonaj kogoś zainteresowanego M135i jako RWD aby się tym przejmował...
https://www.youtube.com/watch?v=2xwecTp91-o
Bio, 2015-09-24, 20:55
A posłuchałeś ten filmik do końca? Szczególnie jak się wypowiadał o podsterowności RS3?
I 10k funtów tańszy M135i jest wg. Chrisa lepszy. Wyścig na prostej też wygrało BMW.

I oczywiście - przy cenie Foki, i 135 xDrive, i RS3 tracą jakikolwiek sens.
I o ile zwykłe 135 ma szansę się jeszcze bronić, bo *rwd ubernapęd!*, to już (dalej droższe) S3 z AWD też już dostaje po tyłku.
, 2015-09-24, 21:26
No przecież RS3 czas okrążenia miało lepszy o prawie 1 sek. a na prosto też było szybsze w całym zakresie prędkości (patrzę na tabelki w nagraniu). A to, że wg Chrisa M123i jest lepszy bo tańszy, lepiej się prowadzi a RS3 słaby bo podsterowny i ciężki to już sprawa nie istotna w porównaniach na torze ze stoperem.
Bio, 2015-09-24, 21:31
No tak - tylko czy ta 1 sekunda na tym torze jest warta 10tys. funtów?
Wg. mnie nie.
qwerty, 2015-09-24, 22:43
Pojechał szybciej... I co z tego. Jeszcze jest kwestia funu z jazdy, którego Golf R czy RS3, choćby na tle znacznie bardziej zwinnej Cupry nie dają.

Odnośnie aktuatora - jest ukryty pod plastikami. W S3 jest na pewno. Czy w RS? Kwestia do wyjaśnienia :)
Brake, 2015-09-25, 00:40
@Spalacz
To auto było już dziesiątki razy porównywane w warunkach torowych z konkurencją.

Jest sporo wolniejsze od najnowszej ośki Hondy czyli Civica Type-R :) - patrz link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=X3n7zhb7aN8

Do tego dochodzi już tradycyjnie złe prowadzenie się tych Audi na limicie czyli duża podsterowność i plucie przodem i też można to zaobserwować w powyższym filmie bo non stop jest na to narzekanie.

To auto to taki zwykły dupowóz z opcją szybkiego startu spod świateł i tyle. Absolutnie nie auto do jazdy na limicie :)

Aczkolwiek Ty jeździsz swoim które jest jeszcze dużo bardziej dupowozem.
Brake, 2015-09-25, 00:47
Już nie mówiąc o tym że jeśli chodzi o czasy na torze to np. Bmw 1M jest też sporo szybsze i to nawet na mokrym asfalcie:
https://www.youtube.com/watch?v=JQHC4H6ionE
pieklonakolach, 2015-09-25, 13:28
Nie jestem fanem aut z grupy VAG, ale wersje RS zawsze robią u nich robotę. Miałem ostatnio przyjemność przejechać się CLA 45 i wnętrze jakoś słabo się prezentowało, auto kosztujące ~300k PLN, a plastiki jakieś słabe się wydawały. Do tego ten ekran w MB wyglądający jak chiński tablet za stówę doklejony na siłę. Obiektywnie dużo bardziej podoba mi się wnętrze Audi.
Cenowo taki wózek jest poza moim zasięgiem, gdyby jednak dane było mi dysponować gotówką pozwalającą na zakup to motor R5 jest dla mnie wystarczającym argumentem przemawiającym za :D
Co do akcyzy, jak tu już zostało wspomniane myślę, że da się to obejść - może jakaś Słowacja (dużo supersportowych aut ostatnio na takich blachach lata, więc coś jest pewnei na rzeczy). Owszem można powiedzieć, że jak kogoś stać na taki zakup to ma to głeboko gdzieś, ale z moich obserwacji wynika, że bogaci umieją kombinować i mają do tego środki.
MTM, 2015-09-25, 14:39
Nie za bardzo zrozumiałem sens tekstu z początku artykułu :
cyt ,,Zapytałem więc jaki jest sens takiej konfiguracji Audi RS3 i czy nie lepiej iść drogą Mercedesa i wydusić tyle samo mocy z silnika 2.0? **
Sugerujesz producentowi żeby na polski rynek specjalnie produkował wersję 2.0 ;) ?? Chyba nie bardzo muszą się przejmować polskim bardzo chłonnym rynkiem na tego typu mocne zabaweczki ;) Na ,, normalnych ** rynkach EU ceny tych aut są prawie identyczne : RS3 52.700 eu vs. A45 AMG 50.050 eu .
Sławo, 2015-09-25, 15:52
Już wiadomo, kto przegrzał hamulce w powyższym egzemplarzu :)

https://www.facebook.com/kmh24/photos/a.10150637749062019.393012.204458392018/10153081855917019/?type=3&theater
Lenny, 2015-09-25, 21:35
Cenowe porównywanie foki i RS nie do końca mi pasuje. Niby ten sam segment HH 4x4, ale przecież kupią to zupełnie inne osoby. Forda weźmie ktoś komu zależy na *tanich* osiągach a RS ktoś kto chce 3 w garażu, małą, szybką furkę *na zakupy*. Koniecznie w pełnym wypasie.
Chodzi mi o to że RS raczej nie będzie częstym gościem na torze, a dla jego typowego użytkownika podsterowność nie będzie problemem. Tak samo lanie od nowej type R na petli. Ma być szybki z A do B, wygrywać większość z pod świateł i dać pewność na deszczu/śniegu. Przy tym mieć w środku jakość *z audi*, za którą taki ktoś będzie gotowy dopłacić.
Brake, 2015-09-25, 23:50
Dokładnie :) czyli inaczej mówiąc złamanego grosza bym za to auto nie dał bo to jak dla mnie auto właściwie do niczego :) aczkolwiek zdaje sobie sprawę że dla są ludzie dla któych będzie uosobieniem wszystkiego czego szukali.
Bio, 2015-09-26, 07:49
@pieklonakolach - jak może się coś obiektywnie podobać? :D
Stratosfear, 2015-09-26, 22:19
Tak się akurat składa, że wymieniane wyżej kilka razy porównanie RS3 z konkurencją jest w najnowszym AUTOmoto (10/2015). Z RS3 porównują CLA 45 AMG w shooting brake*u i BMW M135i. Beta jedyna bez 4x4, ale z silnikiem powyżej 2.0 litrów tańsza od Audi o 50 tysi (taka z xdrive i automatem), czyli akcyza jej niestraszna i jest najtańsza w porównaniu.

Na Hockenheimring:
1. RS3 2:03,4
2. M135i 2:05,0
3. CLA 45 AMG 2:06,1
Bio, 2015-09-27, 09:21
Róbmy test hatchbacków, ale jeden niech będzie jednak kombi bo... tak :D
mpmp, 2015-09-27, 20:58
Spalacz, jakiej marki oponki były założone na to autko?

Bio, co do kubłów Recaro w Foce, to możesz się rozczarować. To już inna bajka, niż kiedyś. Recaro zostało jakiś czas temu przejęte przez Amerykanów i np. w Foce nie ma podparcia lędźwiowego w Recaro... Zresztą Audi także chyba już nie wkłada Recaro do swoich aut. Recaro mają amerykańskie firmy (Ford, GM) i Kia, nie wiem, jak jest z Mercedesem, bo jakiś czas temu jeszcze były, ale czy są nadal?
Bio, 2015-09-28, 10:06
@mpmp - wg. strony Recaro, siedzą w Mercu ich fotele
https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/original-equipment/company/references/overview/mercedes-benz.html

Patrząc zresztą na stornę - do RS3 opcją są recaro ;)
https://www.recaro-automotive.com/en/product-areas/original-equipment/products/audi-rs3/audi-rs3.html

Więc chyba Recaro ma się dobrze i dalej klepie firmom fotele :)
, 2015-09-28, 13:15
@Bio, jak się chcesz porównywać i ścigać to jak najbardziej ta ostatnia zwycięska sekunda jest warta dopłaty...

@qwerty, ja kto co z tego? pojechał szybciej a to w jakim stylu to już drugorzędna sprawa jeżeli ocenia się kto jest szybszy... tutaj nie ma punków za styl ;)

co do tego aktuatora to właśnie czy jest w RS3 i 2.5 TFSI, to, że w Golfach, Leonie czy S3 jest to wiem ale nie wiem czy w RS3... w moim A4 ponoć też miał być ale odkręciłem ten plastik i tam go nie ma, też po numerze części nie mogę się go doszukać w A4...

@Brake, no i niby ma chodzić o to aby nie porównywać tak zawzięcie RS3 z innymi kompaktami bo nawet jak wyjdzie, że jest tam o 1 sek. szybsze to u nas i o 100 tys. zł droższe więc zaraz będzie sugerowanie, że nie ma sensu aż tyle płacić... a do takich porównań brać S3 300KM które też nie jest wolne i teoretycznie na niektórych krętych odcinkach może być i szybsze niż RS3 a jest też sporo tańsze...

ja starałem się jak mogłem i nie dojechałem na drodze do tego limitu abym mógł powiedzieć, że RS3 jedzie źle, słabo, podsterowanie i do bani... wcale tak nie jedzie ;) ten limit to głownie na torze będzie się dało zaobserwować a tam wcale to nie przekłada się na gorsze czasy, choć różnie z tymi jest niemniej czasami RS3 trochę z przodu, czasami trochę z tyłu ale generalnie wysoko...

@pieklonakolach, akcyzę obejść będzie ciężko bo to swoją drogą *tylko* około 30 tys. zł na aucie i jeżeli ktoś jest bardzo zainteresowany to pewnie mimo ten wyższej ceny kupi nowe... przy czym taki desperatów tak czy siak jest niewielu :)

z drugiej strony w 2014 roku sprzedało się chyba ponad 100 sztuk A45 AMG więc jest jakieś zainteresowanie drogimi i bardzo mocnymi kompaktami tzw. premium,

@MTM, myślę, że zrozumiałeś, że myślałem, że nie tylko w naszym kraju jest podbijana akcyza na auta powyżej 2 litrów :) poprawię to zaraz...

nie mniej co do istotny to nic się nie zmienia, A45 AMG potrafi z 2.0 wydusić te 350 KM więc czy jest sens robić specjalnie nowy silnik R5 tylko dla RS3, TTRS i Q3 RS które sumarycznie będą miały jakąś niewielką sprzedaż a koszty nowego silnika są przecież ogromne... i zarazem to *tylko* kompakty które równie dobrze mogą mieć i silnik R4 tubo...

w BMW jest 3.0 R6 turbo czyli ten sam silnik który jest w każdym innym modelu BMW więc koszty opracowania dzielą się między modelami...

po co więc iść w nowy silnik R5 w dzisiejszych czasach gdy się wszystko mocno ujednolica, korzysta z tych samych podzespołów a w przypadku Audi to nawet z całej grupy VAG...

@Sławo, jeżeli nie napisali, że hamulce nie dają rady na takiej trasie to nie uwierzę, że nie dają... to są naprawdę konkretne hamulce (8 tłoczków, 370 mm) i tam same z siebie nawet podczas bardzo szybkiej jazdy i częstych hamowań nie powinny się przegrzać... ja bym obstawiał, że ktoś robił hamowania np. 200-0 czy 250-0 i tak wiele razy, bez chłodzenia... nic innego mi nie przychodzi do głowy bo mój samochód waży więcej hamulce ma przynajmniej 3 ligi niższe a na tej krętej górskiej grodze to na 1000 proc. nic im się nie stanie, na torze też trzeba trochę podusić aby zaczęły się pojawiać wibracje na tarczach...

@mpmp, podpisane coś jak Pirelli P Zero R01 ale nie widzę w sieci takiego bieżnika jaki był na aucie... to chyba jakiś nowy model... 255/30R19 z przodu i 235/35R19 z tułu...
Dapo, 2015-09-29, 08:37
To tłumaczenie się z ceną jakoś do mnie nie przemawia.
Bmw M1 135 xDrive ma też silnik powyżej 2 litrów i jeszcze jeden cylinder więcej niż audi RS3, a kosztuje niecałe 204 tyś. (również automat w serii). Dodatkowo jeśli się nie mylę ma troszkę korzystniejszy rozkład masy. Co do jakości nie będę twierdził że lepsza - powiedzmy że porównywalna. Jak widać można cenę ustalić na poziomie niższym. Poza tym mamy jeszcze do wyboru z napędem RWD i ręczną skrzynią 20 tyś taniej.
, 2015-09-29, 12:35
Znaczy po prosty tyle, że Audi w przypadku RS3 ma grzecznie pisząc *wywalone* na cenę tego auta i zapewne w ich mniemaniu jest wszystko OK. W naszym kraju też nie ma oddzielnej polityki cenowej uwzględniającej podatki a jest cena niemiecka + 30 tys. za większą akcyzę.

Przy czym trzeba uwzględnić też wyposażenie, np. w RS3 w standardzie są skórzane fotele, felgi 19 cali, hamulce 8-tłoczków, itd... to wszystko kosztuje sporo i jak M135ix tak się skonfiguruje aby było podobne do RS3 to ceny będą też podobne. Z tego co pamiętam to RS3 jest lepiej wykończone niż M135i.

Jeszcze aby trochę pofilozofować i pisząc to co ja widzę swoim okiem to RS3 jest bardziej traktowane jako osobny model, tylko z tym jednym i charakterystycznym silnikiem R5 a M135i to po prostu seria 1 z 3.0 w M-pakiecie. Ja nie widzę tego BMW jako *prawdziwe M*.
Bio, 2015-09-29, 13:33
Spalaczu - ale M135i nie jest prawdziwym M, więc Twoje sumienie może być spokojne w tym temacie :)

8 tłoczkowe zaciski - jeśli nie są potrzebne - po co je wrzucać?

Stąd i pewnie wynika to że Audi *musi* dać 19*.

A po doposażeniu BMW o felgi i skórę i tak wypada taniej. A za różnicę w cenie i tak można go zrobić szybszego niż RS3.

Tak jak mówiłem - parę fanów znaczka RS kupi ten wóz i raczej rynek nawet nie poczuje sprzedaży tego wozu.
, 2015-09-29, 13:44
Ale przecież Audi o tym doskonale wie i dlatego ma w ofercie jeszcze S3 które jest też szybkie (i może być jeszcze szybsze) ale już robione wg prawideł księgowych czyli *to samo co VW*, z podobnymi częściami, rozkładaniem kosztów na większość modeli. Tańsze niż BMW a na prosto wcale nie wolniejsze a klienci tych sportowych kompaktów żyją praktycznie wyłącznie przemieszaniem na prosto 0-100, 0-200.

Co do hamulców, felg, itd... no to racja, że jedno wynika z drugiego ale trze chodzi o to, że te RS3 to najszybszy na prosto kompakt. To jest dobry samochód w tym segmencie ale po prostu drogi, za drogi dla większości. Myślę, że większość tych którzy *upalają* tymi kompaktami spod świateł bardzo chętnie przesiedliby się do szybszego RS3 gdyby nie był taki drogi.
Bio, 2015-09-29, 14:47
No to już gdybanie czy się przesiądą. Po A45AMG widzę, że ludzie ładują się w doloty i chipy co by przyśpieszyć. A obecnie nawet myślą w stronę bardziej Foki niż Audi.
Nic - pozostaje poczekać przynajmniej rok i zobaczyć wyniki sprzedaży *topowych*. Da to przynajmniej jakiś obiektywny obraz.
mrrr, 2015-09-30, 01:49
Gdy się skonfiguruje M135i tak, żeby miało wyklikane praktycznie wszystko oprócz usług online, to wciąż jest tańsze niż podstawowe RS3. RS3 z podobnym do tego M135i wyposażeniem kosztuje 320 tys. zł.

I to w zasadzie jedyne, co mi nie pasuje w tym samochodzie, bo ogólnie to brzmi jak apokalipsa, wygląda jak milion USD, ma genialne wnętrze (z tymi opcjami co w demówce), jeździ nieziemsko, szarpałbym jak jehowy klamkę i w ogóle i w szczególe, ale 320 koła za kompakta, choćby urywał dupę, to jest jakaś pomyłka.
Dapo, 2015-09-30, 08:38
@mrr A ja bym brał m135i ale z RWD. Sekundy nie są tak ważne jak uczucie kiedy sobie na łuku zarzucisz tyłem. :-)
mrrr, 2015-09-30, 15:06
Ja bym brał M135i gdybym był singlem. W tym samochodzie tylna kanapa to miejsce dla dzieci do lat 5 i kombatantów wojennych po amputacji obu kończyn dolnych. Tam nie ma miejsca na stopy.
Spiochu, 2015-09-30, 22:20
~mrrr

Czy z tym bmw jest coś nie tak czy po prostu masz nawyki z limuzyny?
Masz na myśli wersję 5 drzwiową?

Jeżdżę autem (colt cz) krótszym o ponad 0.4m od bmw 1 5d i u mnie bez żadnego problemu jadą z tyłu dwie dorosłe osoby. Może czterech byków miało by problem ale drobniejszy facet lub kobieta zmieści się bez trudu. Czemu w takim razie w większym aucie jest z tym problem?
qwerty, 2015-09-30, 22:22
Ja bym brał M135i gdybym był singlem. W tym samochodzie tylna kanapa to miejsce dla dzieci do lat 5 i kombatantów wojennych po amputacji obu kończyn dolnych. Tam nie ma miejsca na stopy. - bez przesady. W cztery dorosłe osoby jeździłem i jakoś dało się żyć, a nikt nie narzekał.
Brake, 2015-10-01, 00:11
Ogólnie to chyba trzeba na głowę upaść żeby dać za auto 200 000 nie wspomnę nawet już o 300 000. Już nie wspomnę o aucie nowym które za 2-3 lata jest warte dokładnie 50 % tej ceny :)

Tzn może inaczej kto bogatemu zabroni ale to musiałbym być naprawde bardzo bogaty i zupełnie nie mieć co już z pięniędzmi robić bo co jak co to nawet jakbym miał zupełnie nieograniczony budżet to musiałbym się naprawdę źle czuć żeby kupować BMW 1 bądź Audi A3 :) za takie pieniądze to można mieć auta zupełnie z innej ligii.
, 2015-10-01, 00:39
@Brake, może dyskusję na ten temat przesuńmy trochę w czasie bo w kolejce do opisania jest jeszcze S8 za prawie 800 tys. i RS6 za prawie 700 tys. zł :D

temat opisze w osobnym materiale (zbieram się już do tego od kilku lat :) bo ciekawy i każdy to inaczej widzi...
mrrr, 2015-10-01, 09:52
@Spiochu: nie mam nawyków z limuzyny, porównuję z innymi hot hatchami. Mam 185 cm wzrostu i dość długie ręce, gdy ustawię fotel kierowcy pod siebie, z tyłu nie usiądzie dorosła osoba. Takiego problemu nie ma w Golfie, Megane, ani w Focusie. Takiego problemu nie ma nawet w Clio 3, samochodzie segmentu B.

Patrz jak to wygląda:

http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/imagecache/755x/images/regiomotopl/7/dscf1785_edit.jpg
mrrr, 2015-10-01, 09:57
@Brake: jest taki jeden drobny, techniczny problem - nie produkują niestety trzyletnich, używanych samochodów.
autozajawka.pl, 2015-10-02, 13:09
Może to przez to, że zupełnie nie jestem w grupie docelowej, ale kompletnie mi to RS3 nie podchodzi. Nie widzę dużo lepszych osiągów jakich mógłbym oczekiwać po takiej dopłacie w porównaniu z konkurencją...jestem ciekawe, czy starczy mi palców u rąk i nóg na każdą osobę, która kupi u nas w kraju nowe RS3 :)
Braake, 2015-10-02, 22:54
@mrrr
To bardzo współczuję że nie posiadasz umiejętności kupowania aut 3 letnich że tak odpowiem kąśliwie i równie mądrze jak ten komentarz :)
Brake, 2015-10-02, 22:59
@Spalacz
Widzę że opuściłeś eliminację w Kielcach :)
Ja zakupiłem niedawno auto w tym celu i w przyszłym sezonie jak się trochę wjeżdżę w nowe auto to zacznę startować tam powoli no i może jeszcze Tychy jak finanse pozwolą na swobodną jazde w dwóch eliminacjach miesięcznie.
Także jak nie zmienisz auta to sie spotkamy w klasie :)
, 2015-10-02, 23:50
@Brake, tak, szkoda mi bardzo ale nie mogłem przyjechać, warunki były dla mnie idealne, mam deszczówki P2G które cały rok czekają na takie okazje a tu tak się trafiło... auta nie zmieniam ale też nie planuję jeździć nigdzie więcej poza Kielcami, ewentualnie jakieś lajfstajowe wypady na większe tory :)
Brake, 2015-10-03, 00:27
@Spalacz
50-40 % ceny po 3 latach to auto z tej półki kosztuje każde taniej nawet krajowe.
To w takim razie ja muszę być jakimś wyjątkowym szczęściarzem. Bo wszystkie auta używane które kupowałem w życiu (z wyjątkiem pierwszego) były zakupem idealnie trafionym. Owszem każde auto sprawdzałem na 10-tą stronę przed zakupem w warsztacie i nie brałem czego popadnie tylko cierpliwie szukałem.
To jest prosty rachunek kupujesz auto nowe za 200 000 i po 3-4 latach auto traci na wartości równe 100 000 :) kosztem komfortu Twojego a właściwie Twojej świadomości że masz je od nowości więc znasz niemylnie jego przeszłość.
Żeby wydać te 100 000 to musiałbyś chyba 3/4 auta wymienić na nowych częściach z ASO żeby się zbliżyć do kwoty 200 000.
Takie rzeczy jak wypadkowość auta można dzis banalnie prosto sprawdzić więc nie jest to żadne rocket sience.
Ja nigdy nie miałem absolutnie problemu z kupnem auta używanego i z mojego punktu widzenia straciłbym w życiu ładnych 300 000 - 400 000 zl :) gdybym kupował nowe.
Nie mówie że jest to super proste bo np obecne auto kupowałem ponad rok a właściwie szukałem ale jest to auto nie dość że bardzo rzadkie bo krótko produkowane to jeszcze zazwyczaj tylko i wyłącznie upalane na maxa przez 99 % użytkowników a zwykłe auto używane to jak masz troche kasy, cierpliwości i oleju w głowie to bez żadnych problemów da się kupić.
, 2015-10-03, 00:42
@Brake, usunąłem swoją część komentarza zanim napisałeś swój (nie wiedziałem, że go piszesz) aby nie rozpoczynać tego wątku pod tym tekstem o RS3 bo jak sam widziałeś trochę mi się rozpisało...

zbiorę się i napiszę cały nowy tekst na ten temat, tj. utracie wartości i innych pokrewnych bo bardzo szeroki i każdy co innego w tym widzi...
Brake, 2015-10-03, 02:10
Ogólnie ten temat to jest bicie piany na tematy oczywiste które są przeliczone przez ludzi na dzisiątą stronę. To takie dyskutowanie z faktami i dla mnie zupełnie bez sensu. W sieci znajdziesz dziesiątki albo i setki artkułów na ten temat.
kkk, 2015-10-06, 02:06
Wracając do pierwszego postu, to za 160k w fordzie można nabyć nówke mustanga gt z 421 KM na pokładzie :)
Stefan, 2015-10-08, 19:46
Ten sportback A3 to totalne nieporozumienie. To jest kombi! 3-drzwiowy hatchback tak, sedan tak, ale nie pseudo kombi. Tym bardziej w sportowej wersji S3 czy RS3.
tdi, 2015-10-15, 20:05
odp konkurentem dla tej rs 3 byłby focus rs i rs 500 pod wzgledem silnikowym w nich tez jest 2500 r5 rs 500 dodatkowo ma zblizona moc 345 hp i mase tzn ich stosunek bo wazy trochę mniej mocy ma trochę mniej tyle ze naped na przód , co do tych 14 sek do 200 to trochę chyba naciągane o na fastestlaps znalazłem dane 0-100 3,9 sek 0-200 w 14,8 sek czyli 10,9 sek z 100 do 200 km/h i vmax 281 km/h szału jak dla mnie kurna nierobi na moie preferencje wazy zaduzo dużo zaduzo optimum 700-800 kg ma naped na 4 koła wole przód docisk aero znikomy niewiele rózniacy się od najzwyklejszych puszek , na prostej można to audi zaliczyć do średnio dynamicznych aut patrząc na przekrój całego rynku i do raczej bardzo dynamicznych biorac pod uwagę warunki polskie czyli mały odsetek porsche ferrari bugatti itp. heble ma zapewne swietne , o ile nowemu cywikowi type r daje 8,5 na 10 to temu audi bym dał ze 7,5 po tym co widziałem w necie i po tym co tu przeczytałem to tez kwestia preferencji u mnie równa 10 może otrzymać jedynie auto majace z 50 % takiego docisku jak f1 i ważące niewiecej jak 1000 kg .
tdi, 2015-10-15, 20:21
Https://www.youtube.com/watch?v=-3jWVTKYcP0 torowe porównanie rs3 do golfa r golf wolniejszy na prostych ale później staje się podsterowny i osiąga ciut wyzsza predkosc w zakrętach i można nim ciut później hamować w efekcie pojedynek na tym torze wygrał o 0,5 sek na kołku , i teraz podstawowe pytanie jakie opony miały auta bo jak wiadomo opona może zzrobic dramatyczna roznice ale rozumiem ze porównywano w specyfikacji w pełni seryjnej czyli opony spec seria tez i nie powinno się o tym wgl dyskutować;) i zawsze kupować te same opony które założył producent no niestety ale opony to element najczesniej wymieniany i osobiście nietraktuje tego jako podstawowy element konstrukcyjny choć może powinno się to tak traktować tak czy owak przeciętny kowalski najczęściej to zmienia a róznica miedzy słaba a bardzo dobra opona sportowa drogowa na jednym kołku może dojść na torze poznan do gdzies w okolicy 3 sek wiec 0,5 można zniwelować o 2 sek wprzód wymieniając tylko opony w audi chyba ze w seri ma najlepsze drogowe opony sportowe .
tdi, 2015-10-15, 20:44
Https://www.youtube.com/watch?v=X3n7zhb7aN8 rs3 vs type r vs m3 type r 46:5 s m3 46:7 i rs3 47:0 .
tdi, 2015-10-15, 20:57
Pierwsza zalete rs3 w tym towarzystwie mianowcie 0,3 sek roznicy to niewiele bądź nawet na korzyść rs3 względem m3 która ma 430 hp i przyspeisza z 100 do 200 w 9 sek a rs3 w 10.9 sek wiec w tym wypadku roznice w czasie zrobiło raczej roznica w osiągach niż prowadzenie się na winklach i hamowanie jak ostatecznie się zachowuj apojazdy po przekroczeniu limitu to inna sprawa wiadomo.
laweta, 2015-10-16, 08:43
Na wolnych obrotach dźwięk przypomina mi starego terkoczącego diesla :/. Swoją drogą to dlaczego stojąc w miejscu nie można go podkręcić na wyżej niż ileś tam obrotów? Przed czym ma to chronić?
tdi, 2015-10-17, 18:23
Moim zdaniem audi rs3 wygrywa w jednej konkurencji tzn wyglądu jest ladniejsze niż honda golf i focus ,tak tylko dopisałem dla mnie w przypadku aut wygląd ma 5 rzedne znaczenie .
, 2015-10-18, 12:49
@tdi, no, Twoje wymagania robienia szału to chyba tylko spełni wybebeszony CRX :) tylko raczej nie pojedzie w 15 sek. do 200...

jak to te RS3 jest średnio dynamiczne? jest jakieś inne auto o tych gabarytach i mocy które byłoby szybsze? te 15 sek. do 200 km/h toż to rewelacyjny czas...

co do porównań do innych modeli to w zależności kto robi (nie to, że machlojki, po prostu inni kierowcy, inny tor, inne warunku) no to tak czy siak to RS3 jest wysoko więc naprawdę nie można powiedzieć, że ten samochód to nie jedzie... oczywiście wrażenia z jazdy będą różniły się diametralnie od innych aut (np. BMW) ale przecież przejedzie metę z dobrym czasem,

Porównanie z Type-R i M3 to ani na plus ani na minus dla każdego z aut a tylko potwierdza, że wszystkie one są bardzo szybkie i o żadnym nie można powiedzieć, że słabo czy źle jedzie. Jakby to RS3 jechało bezwzględnie słabo w zakrętach, miało problem ze skręcaniem no to by zostało w tyle o kilka sekund. Tutaj nawet było minimalnie szybsze.

@laweta, nie wiem z czym to jest konkretnie związane, może z tym, że nie ma dobrego chłodzenia takiej skrzyni na postoju (z drugiej strony nie grzeje się przecież jakoś specjalnie), może nie ma z niczym związku i po prostu ten ogranicznik to ten sam co do procedury startu.
tdi, 2015-10-18, 20:05
Wybebeszony crx odpada niema wspomagania i abs i szpery i docisku aero , pisząc średnio dynamiczne napisałem przecież ze biorac pod uwagę cały przekrój rynku czyli od jakiegoś 50 konnego peugeota 107 po venoma gt ,veyrona ss czy maclarena p1 w takim przekroju to rs3 z swoimi 100-200 km/h plasuje się gdzies pośrodku bo do 4 sek 100-200 maka p1 mu daleko a jest dużo szybszy niż przecietna osobówka z moca 100 kucy ( 107 50 konna to wyapdek rpzy pracy ;) ) wiec owszem biroac pod uwagę cały przekroj rynku aut drogowych rs3 jest średnio dynamiczne ale biorac pod uwagę to co jeździ po polskich drogach gdzie zadko się spotyka 458 italie itp. to z cała pewnoscia ta rs 3 należy do bardzo dynamicznych aut oczywiście , no i owszem rs3 w porównaniu do przeciętnej osobówki jeździ na pewno bardzo dobrze ale porowonujac do konkurencji w klasie albo do zbliżonych psuzek pod względem osiagow itp. niezaujmuje zawsze 1 miejsca przegrywając na suchym torze z np. type r nowym czy jak wtamtym filmiku z golfem r który utrzymywał ciut wyższe predkosci na winklach i hamował nieco efektywniej bo na prostych był wolniejszy co tez mowil autor w filmie , rs3 szału nierobi jak dla mnie bo mam swoie preferencje i owszem crx wybebeszony masowo gabarytowo na pewno jest bliżej moich preferencji niż taki dom na kolach jak rs3 to inny typ auta to bardzo komfortowa droga bardzo łładna szybka na prostej puszka która znajdzie amatorow na pewno tyle ze ja bym wolał przednionapędowe 900 kg full bak z dociskiem aero dającym na winklu w tych samych warunkach 1,8 g vs 1,2 g w rs3 .
Eport, 2015-10-29, 14:36
Tyle czerwonych akcentów, wiadomo, że auto musi być szybkie :) O ile z zewnątrz auto wygląda bardzo fajnie, o tyle wnętrze jest zbyt efekciarskie - przynajmniej jak na mój gust.
Grzegorz RS3, 2016-03-13, 13:09
Poczytałem co każdy z Was miał do powiedzenia, z reguły na wszystko każdy ma swoje, często inne zdanie.. ja takie właśnie mam i chcę niebawem RS3 zakupić. Mam jeden dylemat, ten samochód ma mi głównie służyć na codzień dla włąsnej przyjemności i nie wiem czy dopłacać za Audi magnetic Ride w pakiecie wraz ze sportowym Tłumikiem RS, u nas to jest 1495 funtów. Przecierz RS samo w sobie ma inne zawieszenie, a czy to lepsze na codzień mi będzie potrzebne, nie sądze, niestety nie da sie zamówic wydech sportowego RS oddzielnie, co dziwne zawieszenie tak, ale proszę mi podpowiedzieć, czy ten wydech naprawdę robi duzą różnicę jak również to inne zawieszenie? Dzieki
Pierdzioszek, 2017-02-25, 02:53
Ale się mina tu dużo dowiedzieć
Dzięki Bogu kupiłem A45
A dlaczego ?
Bo mi się podoba :)
jak, 2017-08-11, 23:15
Foka (ford) jest dla wsioka i buroka. To auto dla janusza, grażyny, brajanka i lucyny. Buraki jeżdżą też passatami, golfinami, chamy jeżdża w bmw i audi. Niektóre chamy, te któorych nie stać, mają też passata lub skode, to chamy w kredycie z mieszkaniem 50m2 na 30 lat we franku. Do lexusa lub infiniti za to trzeba mieć coś więcej w głowie niż ta chołota wymieniona wyzej, a do amerykańskiego v8 trzeba mieć JAJA.
Tak buraczki, jeżdżące gebelsowskimi dekawkami ;)
Sebastian Jakubczyk, 2019-12-09, 04:41
Witam
Zacznę od tego że poznałem się z autorem bloga na torze Poznań bodajże w 2013 roku gdy jeździliśmy w tej samej grupie, ja wówczas srebrnym 535d E60
Mam S3 z 2016 roku i na mokrym da się zarzucić tyłem przy małej jakim większej prędkości.
Auto z początku jest podsterowne, jednak nie odpuszczając gazu moc zostanie przekazana na tył i auto zacznie iść bokiem.
Fakt że 300 koni to za mało na taką zabawę i jeśli brakuje siły odśrodkowej to wyłącznie na 1wszym biegu jest to możliwe
Ja swoje S3 bardzo dobrze oceniam, a do minusów zaliczę zbyt słaby dół, kiepska wentylacja tylnich hamulców, zbyt wysokie obroty 6go biegu, nie ucząca się skrzynia biegów stylu jazdy (w E60 znacznie lepiej dostosowywała się do stylu jazdy), liczyłem na niższe spalanie w stylu jazdy oszczędnym lub bardzo oszczędnym.
Fajne małe auto do powariowania
, 2019-12-10, 21:59
Cześć, pamiętam ;) dziwiłem się trochę, że diesel ale mówiłeś, że wcale on taki ciężki nie jest jak na typowego diesla i daje radcę, i szybko nim jeździłeś. Więc tamtej pory miałem obraz, że diesle są niezbyt dobre na pojeżdżawki torowe, za wyjątkiem tych z BMW ;)

Jakby Ci się chciało bawić w modyfikacje to tę wentylację z tyłu powinno się dać dość prosto poprawić przez dołożenie nawiewów. Ja co prawda zrobiłem to w taki budżetowy sposób ale można wykombinować z ładniejszych materiałów za które nie trzeba się wstydzić jak ktoś podniesie auto na podnośniku :D Przy tarczach wentylowanych powinien być bardzo dobry efekt.

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *