Audi vs. BMW w 2011 roku
2012-01-27|Poza autem|Komentarze: 7
Dane na temat sprzedaży nowych aut zawsze były dla mnie bardzo interesujące. Jak to w statystyce bywa, na ich podstawie można wyciągać dowolne wnioski, potwierdzać albo zaprzeczać tym samym tezom, przepchnąć każdy argument. Każdy znajdzie w nich coś dla siebie. BMW stoi X-trójką i 5-tką, Audi ma bardziej rozproszoną sprzedaż choć Q5 najczęściej wyjeżdżało z ich salonów.
Postaram się nic nie przepychać i w miarę dobrze zestawić sprzedaż obu marek. Oczywista oczywistość, że porównuję te dwie marki. Było nie było, kto wybiera jedną markę to musi rzucać okiem w drugą stronę. Choćby pobłażliwie, aby się utwierdzić w swoim przekonaniu, a częściej po to aby wybrać jak najlepiej, w końcu wydaje kupę kasy.
Dane źródłowe pochodzą z SAMAR, a dokładniej to ichniejszych MotoTrendów, czyli różnych zestawień i analiz dotyczących sprzedaży aut przez polskich dealerów. Przez kilka dni stycznia dostęp do ogólnych danych był bezpłatny, teraz niestety już nie, i tyle co zdążyłem skopiować przez promocyjny okres tyle danych mam. Aby nie komplikować sprawy to pomijamy re-eksport i uznajemy, że każde sprzedane auto w polskich salonach jest u nas zarejestrowane i jeździ po naszym kraju.
Ogólna sprzedaż w 2011 roku |
|
3639 | 4145 |
Obaj producenci sprzedają mało, na dodatek trochę mniej niż w 2010 roku. Audi średnio na jeden salon (ma 28) sprzedaje miesięcznie 11 aut, czyli w co drugi dzień roboczy mogliby sobie zrobić wolne. BMW natomiast ma 17 salonów i sprzedaje w każdym 20 aut miesięcznie, więc pracują każdego dnia pełną parą. Do sprzedaży BMW nie jest zaliczone Mini. Gdyby dodać 517 aut tej marki to BMW miałoby "przytłaczającą" przewagę, bo sprzedane 4662 sztuki drogich jak na nasze warunki aut. |
|
Q (3/5/7) vs. X (1/3/5/6) |
|
29% (1039) |
52% (2150) |
Ponad połowa sprzedaży BMW to SUV! a w śród nich najpopularniejszy model to X3. I podobnie, Q5 to najczęściej kupowany model Audi, choć z ogółu sprzedaży SUV stanowią "tylko" 29 proc. Ciągle trwa u nas moda na SUV, które pod każdym względem są gorsze niż swoje odpowiedniki "zwykłych" aut, za wyjątkiem siedzenia 10 cm wyżej. Te 10 cm jednak robi różnicę. Zależy zmienić sobie pierwsze skojarzenia co do BMW, to już nie sedan kręcący bączki a toczący się SUV. |
|
Quattro vs. xDrive |
|
~53% Quattro |
~55% xDrive |
Przy szacowaniu sprzedaży aut BMW z napędem na wszystkie koła było łatwo, po prostu wszystkie SUV mają taki napęd, dodałem "na oko" trochę 3er, 5er i 7er z xDrive i wyszło mi te 55 proc. Z Audi było więcej wróżenia, tj. do SUV dodałem wszystkie S i RS (mają w standardzie Quattro), jak i A8, dodałem też A7 bo niemal każdy bierze z Quattro. Uznałem też, że większość A5 ma też taki napęd i trochę A6 i A4. A3 już nie szacowałem, bo tak jak każdy a A7 bierze Quattro tak w A3 nie bierze. I wyszło, że BMW sprzedaje więcej aut (a przynajmniej nie wiele mniej, jeżeli się pomyliłem w szacunkach) z napędem na cztery koła niż Audi, które słynie ze swojego Quattro! Obaj producenci sprzedają więcej aut z tym napędem niż na jedną oś. Kto wiązał "premium" z napędem RWD to musi przyjąć do wiadomości, że nawet w salonie BMW już się z tą opinią nie zgodzą. BMW (jak i Audi) muszą skupiać się na rozwijaniu napędu na cztery koła. Tutaj toczy się walka na polskim rynku. Można powiedzieć, że to jest ich przyszłość i głównie dla napędu 4x4 są te auta kupowane, przynajmniej w Polsce. Bo w Niemczech, gdzie przez tydzień sprzedawanych jest więcej BMW czy Audi co u nas przez rok, sytuacja wygląda kompletnie inaczej (ale o tym później). |
|
Audi A3 vs. BMW serii 1 |
|
292 (8%) |
186 (4,5%) |
Porównywanie tych aut jest dość niezręczne, choć oczywiście w tabelkach są zestawiane jako konkurenci. Rzuca się w oczy mizerna sprzedaż BMW serii 1. Tyle tego na ulicach ostatnio i wydawać by się mogło, że schodzą jak świeże bułeczki. A tu jednak import "prawie nowych, z niskim przebiegiem, co utratę wartości mają za sobą" i po dzwonie, robi swoje. Przeciętny salon BMW sprzedaje sztukę 1er na miesiąc, a mając na uwadze, że to średnia to z niektórych salonów dłuuuugo żadna "jedynka" nie wyjedzie. Jeździłem nowym BMW serii 1, bardzo fajne auto, dlaczego tak mało ich się sprzedaje? Audi A3 ktoś tam kupuje, tj. jedną na dzień roboczy, i chyba odpowiada to stanowi tych aut na drogach bo bardzo rzadko widywałem nowe A-trójki. |
|
Audi A4 + A5 vs. BMW serii 3 |
|
+ |
|
686 + 352 = 1038 (19% + 9,5% = 28,5%) |
388 (9%) |
Audi A4 i A5 liczę wspólnie, bo A5 to prawie jak A4 coupe. W BMW serii 3 zawarte są wszystkie odmiany nadwoziowe. Z A5 czy bez A5 to i tak w tej kategorii zdecydowanie więcej sprzedaje Audi. Tutaj chyba klasyczne Audi A4 z FWD i 2.0 TDI robi tę sprzedaż. BMW 3er mimo tego, że jest uważane za te "najwłaściwsze" BMW, tj. przynajmniej M3 ;-] to jednak u nas sprzedaje się kiepsko. Dlaczego? niebawem do tego dojdziemy... BMW serii 3 sprzedanych zostało troszkę więcej niż samych Audi A5. Jak ktoś chce coupe to bierze z marszu A5 (na moje oko w większości z Quattro). Trochę tych Audi A5 miało nadwozie 5-drzwiowe, pt. Sportback, ale i tak muszą być przez właścicieli jest postrzegane prawie jak coupe, inaczej by kupili po prostu A4. |
|
Audi A6 vs. BMW serii 5 |
|
668 (18%) |
1216 (29%) |
W tej kategorii BMW pokazuje swoje oblicze i sprzedaje niemal 2 razy! więcej 5er niż Audi swoich A6. A to jest popularno-prestiżowy segment tych producentów, tutaj pokazują co potrafią zrobić najlepiej i zarazem to sprzedać w ilościach większych niż symboliczne! No, przynajmniej tak było do czasu pojawienia się SUVów. BMW "rzondzi" bez dwóch zdań! Przy czym jest taka opcja, aby Audi A7, które nie ma jeszcze bezpośredniej konkurencji w ofercie BMW, dołączyć do A6, z którą dzieli sporo elementów (przede wszystkim płytę podłogową). Po zsumowaniu już to rządzenie 5er nie jest takie spektakularne. |
|
Audi A6 + A7 vs. BMW serii 5 |
|
+ |
|
668 + 132 = 800 (18% + 4% = 22%) |
1216 (29%) |
BMW ma w ofercie co prawda serię 6, ale na razie sprzedawany jest kabriolet, sztuk 36. A Audi A7 trochę sprzedaży zrobiło, trzeb ja gdzieś ulokować, a przecież nie razem z A8. Należy też pamiętać, że do BMW 5 zaliczana jest wersja 5GT, na siłę podobna do A7, choć zrobiona na większej płycie, bo z BMW 7. Z powyższych aut wybieram A7, choć białe BMW 5er z M-pakietowym czarnym sufitem też niczego sobie. |
|
Audi A8 vs. BMW serii 7 |
|
142 (4%) |
112 (3%) |
Czyli topowe limuzyny producentów. Nieznacznie większą sprzedaż ma Audi, choć pewnie znacznie z prestiżowego punktu widzenia i statystyk wewnętrznych obu producentów. Czy może przesadzam, aby te 30 sztuk robiło aż taką różnicę? choć przeliczając na procenty to Audi sprzedało o te 30 proc więcej aut niż BMW w tej kategorii. Teraz to wygląda poważniej, premie wypłacić! |
|
Audi Q3 vs. BMW X1 |
|
8 | 568 (7%) |
Te Audi Q3 to tak na doczepkę w tym zestawieniu. Ktoś tam je kupił, pewnie sami dealerzy, bo dopiero wchodzi do oferty. Ciekawsze jest wysoka sprzedaż BMW X1, które na moje oko odciągnęło klientów od BMW serii 3. To pewne. Gabarytowo są to te same auta, cena też podobna a X1 ma swoje dodatkowe atuty jak krawężnikoodporność oraz napęd na cztery koła. To taka seria 3 allroad. |
|
Audi A4 + A5 vs. BMW serii 3 + X1 |
|
+ |
+ |
686 + 352 = 1038 (19% + 9,5% = 28,5%) |
388 + 568 = 956 (9% + 14% = 23%) |
Sumując BMW serii 3 z BMW X1 zdecydowanie maleje nam przewaga Audi A4 ze swoją wersją coupe pt. A5. Z powyższych modeli rzucam monetą pomiędzy A5 Sportback a 3er coupe. |
|
Audi Q5 vs. BMW X3 |
|
848 (23%) |
1046 (25%) |
Jeden z ważniejszych pojedynków na polskich drogach! Najlepiej sprzedające się Audi i prawie najlepiej sprzedające się BMW (zaraz za 5er). W tej bezpośredniej konkurencji lepiej sprzedaje się BMW X3, co dziwi bo jest przecież takie brzydkie ;] Oba auta tylko w opcji z napędem na cztery koła, i to właśnie te modele ścigały się po rampie z rolkami. Ciekawe ilu klientów uwierzyło w ten "test"? czy miało to wpływ na lepszą sprzedaż X3? |
|
Audi Q7 vs. BMW X5 + X6 |
|
+ |
|
183 (5%) |
257 + 279 = 536 (5% + 7% = 12%) |
Audi Q7, największy SUV na świecie, zaskakuje słąbą sprzedażą. Na drogach rzuca się w oczy, a z salonów za często nie wyjeżdża. Lepiej sprzedaje się bezpośredni konkurent, tj. BMW X5. Gdy dorzucimy do tego jeszcze BMW X6 to dla Audi jest to już kompletna klapa. |
|
Audi A1 vs. Mini |
|
252 (7%) |
517 |
Należałoby te auta zestawić, choć nie wiem czy ich klienci rozważają wzajemnie te auta. W tym zestawieniu Audi A1 zaliczane są do ogólnej sprzedaży Audi, a Mini nie. Gdyby je dodać to BMW miałoby o znaczące pół tysiąca więcej sprzedanych aut. Mini sprzedało się 2 razy więcej niż A1 więc na razie faktycznie te auta nie konkurują ze sobą, nawet jakby Audi A1 bardzo chciało. |
|
TT vs. Z4 |
|
24 | 53 |
Zestawione ze względu na ilość miejsc (bez R8), innych cech wspólnych za wiele nie ma. Mizerna sprzedaż obu modeli, choć BMW na polskiej pustyni znalazło 2 razy więcej klientów. |
|
... vs. BMW serii 6 |
|
36 | |
BMW serii 6 sprzedano sztuk 36. Wersja Gran Coupe, która de facto jest konkurencją dla Audi A7 nie jest jeszcze oferowana klientom. Kupić natomiast można kabriolet albo coupe. Ale ani ten kabriolet ani tak duże coupe nie ma swojego odpowiednika w ofercie Audi. Może kiedyś powstanie A6 cabrio albo coupe, wtedy będzie można porównać je z 6er. Zdecydowanie wybieram BMW 6 Gran Coupe, to najładniejsze BMW w ofercie. |
|
S + RS vs. M-power |
|
+ |
|
37 | ?? |
Aby już nie robić oddzielnej kategorii dla S to połączyłem je z RS. Niestety M-powery nie są wyszczególnione w zestawieniu i zapewne wliczone do poszczególnych modeli. Ale podejrzewam, że jest ich tak samo dużo jak usportowionych wersji Audi, czyli można je policzyć na palcach rąk i nóg. Audi S3: 17 sztuk, Audi S5: 10 sztuk; Audi RS3: 2 sztuki; Audi RS5: 6 sztuk i Audi RS6: 2 sztuki. W sumie 37 aut z czerwonym rombem. |
|
R8 vs. ... |
|
3 | |
Sprzedano trzy sztuki R8, czyli niemieckiego Lamborghini Gallardo (czyta się: gajardo). Oryginalnym Gajardo miałem okazję jeździć na More Power 4.0. Kiedyś mieli R8 w ofercie, ale zainteresowanie było znikome, choć ja sam chętnie bym R8 pojeździł. BMW nie ma w ofercie żadnego podobnego auta. |
|
Sprzedaż Audi i BMW w Niemczech w 2011 roku
"Ciekawie" wygląda porównanie naszego i niemieckiego rynku motoryzacyjnego pod kątem sprzedaży Audi i BMW. Audi sprzedało 250 tys. aut, a BMW razem z Mini 297 tys.! (bez Mini 257 tys.). Przypomnę, że u nas Audi sprzedało 3,6 tys. aut a BMW 4,1 tys. (z Mini 4,7 tys.). U nas sprzedaje się ponad 60 razy mniej tych aut! przez tydzień sprzedają więcej niż u nas przez rok! Gdy u nas codziennie jedno auto wyjeżdża z jakiegoś salonu to tam w tym samym czasie korkuje się ulica od 60 nowych fur.
Audi w Niemczech
Za zachodnią granicą najpopularniejsze Audi to A4, zaraz obok stoi A3, a troszkę dalej A6 (łącznie z A7). SUV są w odwrocie, popularne u nas Q5 sprzedało się troszkę gorzej niż A5 i sporo gorzej niż A1! Sprzedano 549 sztuk R-ósemek.
165 tys. aut miało silnik diesla, co stanowi 66 proc. A tylko 87 tys. Audi miało napęd Quattro! to 35 proc.!
BMW w Niemczech
W przypadku BMW to też jest odwrotnie niż u nas. Najwięcej sprzedano BMW serii 3, niewiele mniej 5er i troszkę mniej 1er. Dalej jest Mini, jeszcze dalej X1. Tak jak w przypadku Audi, widzę tutaj po prostu... oszczędność paliwa i chyba kupowanie tego co jest potrzebne. Przyciężkie SUV są daleko w tyle, mało kto tam się na nie decyduje. A u nas ponad połowa BMW to SUV (co prawda razem z X1, które tutaj zaliczam do lekkich aut). Sprzedano ponad 5 tys. sztuk BMW 7, czyli więcej niż u nas ogólnie wszystkich BMW.
Z tych niemal 300 tys. sprzedanych BMW (z Mini) to 200 tys. posiada silnik diesla (bez Mini procent byłby wyższy) i jedynie BMW 6er sprzedawane jest w zdecydowanej większość z silnikiem benzynowym. W przypadku BMW serii 1 jest to pół na pół benzyniaków i klekotów, a 3er to diesel w 70 proc.
78 tys. sprzedanych BMW miało napęd na wszystkie koła. Wliczając Mini do obliczeń, które zaniża kalkulację, stanowi to 26 proc. Przypomnę, że u nas, ze względu na spory udział SUVów jest to ponad 50 proc. Jeden na sześć BMW 5er ma napęd xDrive, to sporo i pewnie będzie ta wartość wzrastała.