Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

BMW M1 i BMW 1M na Nurburgring Nordschleife

BMW M1 przód na Nurburgring NordschleifeW czasie mojej wizyty na Nurburgring Nordschleife odbywał się 41. AVD Oldtimer Grand Prix, czyli jakiś ichniejszy zlot klasyków. Oldtimery jeździły zarówno po właściwym torze wyścigowym, jak i po północnej pętli (Nordschleife). Trafiło się i BMW M1.

BMW M1 i klasyki na Nurburgring Nordschleife

I to właśnie z racji istnienia tego "starego M1" to nowe, pomarańczowe musi nazywać się 1M.

BMW 1M na Nurburgring Nordschleife

BMW M1

Krótki przejazd, trochę dźwięku...

BMW M1 na parkingu na Nurburgring Nordschleife

BMW M1 na Nurburgring Nordschleife

BMW M1 (E26) to pierwsze auto wyprodukowane przez BMW Motorsport GmbH, czyli komórkę odpowiedzialną za wszystkie M-ki Uwaga! suchar! w Polsce mamy więcej BMW M niż wyjechało z Bawarii! Auto posiada 3,5 litrowy, 6-cylindrowy silnik (oczywiście R6, oczywiście wolnossący), o mocy 277 KM (330 Nm), co daje prędkość maksymalną 270 km/h i przyspieszenie ok. 6 sek, przy wadze 1300 kg. Jest też wersja sportowa M1 (Procar) o mocy 470 KM. Wyprodukowano 453 sztuki wersji drogowej oraz 54 sportowej. BMW M1 produkowano w latach 1978-1981.

BMW M1 informacje na Nurburgring Nordschleife

Na moich zdjęciach znajduje się oczywiście wersja drogowa M1. Wersja sportowa ma spoilery, szersze nadkola, "sportowe" wnętrze, itd.

BMW M1 logo na Nurburgring Nordschleife

BMW M1 tył na Nurburgring Nordschleife

BMW M1 wydech na Nurburgring Nordschleife

Na masce autografy kierowców wyścigowych "starszej daty" (Jochen Neerpasch, Hans-Joachim Stuck,Christian Danner, Marc Surer), i jeszcze jakieś nieczytelne ;) Fajna sprawa, sporo miejsca na rozszerzenie kolekcji :)

BMW M1 maska na Nurburgring Nordschleife

Save The Ring... jak Ratujmy Tor Lublin! znamy ten ból! ;(

BMW M1 save the ring na Nurburgring Nordschleife

BMW M1 przed wjazdem na Nurburgring Nordschleife

BMW 1M

Pomarańczowe 1M też fajne jest ;) Podobają mi się chyba wszystkie BMW serii 1, nawet te z 5 drzwiami (jeździłem BMW 120d), a najbardziej właśnie 1M coupe, koniecznie pomarańczowe. I podoba mi się "wymyślanie" koloru dla auta, takiego który będzie charakterystyczny, właściwy, klasyczny.

Pewnie nad tym kolorem przez wiele miesięcy myślało całe piętro "stylistów", odbyto wiele "burzy mózgów", było wiele nieprzespanych nocy, wiele przerwanych urlopów, wiele badań, analiz ;D i całkiem nieźle im to wyszło. Już teraz pomarańczowy kolor kojarzy mi się bardziej z 1M niż z "maluchem" 126p (choć oba są 2-drzwiowe, coupe, RWD ;)

BMW 1M ma silnik 3.0 R6 (bi-trubo lub TwinPower Turbo) o mocy 335 KM (450 Nm + 50 Nm boost) i waży... prawie 1600 kg?

BMW 1M wydech na Nurburgring Nordschleife

Fajne, fajne... szkoda tej sporej masy ale mimo wszystko pewnie jeździ tak szybko jak wygląda ;)

BMW 1M przy wjeździe na Nurburgring Nordschleife

Komentarze (13) skocz na koniec

wowaaa, 2013-08-16, 17:20
Znałeś tą wersję?

http://www.nurburgringlive.com/
Krzycho, 2013-08-16, 17:47
*Oldtimery jeździły zarówno po właściwym torze wyścigowym, jak i po północnej pętli (Nordschleife).*
Właśnie, właśnie - czy jest możliwość wjazdu na ten *właściwy* Nurburgring, na który miałeś widok z okna hotelu i nad którego metą jest słynny napis *Freude am fahren* :)? Czy tylko północna pętla jest dostępna dla Kowalskiego Helmuta :D?
*Save The Ring... jak Ratujmy Tor Lublin!* to znaczy, że Ring też chcą zamknąć?
BMW 1M Coupe - wszystko fajnie, tylko dlaczego w BMW dali turbo, z resztą tak jak teraz w nowych M5 i M6, i teraz nowe M4 też ma mieć doładowaną R6? Czy producenci samochodów nie mogą jakoś przeciwstawić się ekologom? Honda robiła świetne silniki wolnossące, a teraz nowy Civic TypeR również ma mieć turbo.
Czy aby nie pomyliłeś się, że 1M ma bi-turbo? Bo BMW teraz robi *twin scrool TwinPower Turbo* http://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/1er/coupe/2011/motoren.html
Widzisz, takie 1M waży prawie 1600kg jak Twoje A4, ale ma 335KM i robi setkę w 4.7 sekundy, a dodatkowo na torze jest równie szybkie co M3. Więc jakbyś zrobił chip na 270KM to przy Quattro mógłbyś pewnie zejść do 5.5 sekundy, no i na torze byłbyś szybszy, a w deszczu to już w ogóle :P
student, 2013-08-16, 17:58
1M to fajna zabawka, podobnie jak GT86
pytanie dlaczego zdecydowałeś się na A4, a nie jakiegoś hot hatch*a?
tym bardziej, że często korzystasz z różnych *pojeżdżawek* itp.
Krzycho, 2013-08-16, 18:10
@student
1M gabarytowo owszem, podobne do GT86, ale jeśli chodzi o osiągi to inna liga :) Mnie podoba się GT86/BRZ i 1M, tyle że Japończycy dali wolnossący silnik (kosztem osiągów, ale i awaryjność powinna być mniejsza). Stylistycznie 1M wygląda bardziej muskularnie i *drapieżnie*, GT86/BRZ wygląda i brzmi tak plastykowo :/ Za *bliźniakami* przemawia około 300kg mniejsza masa, jeśli ktoś w zimie chciałby wypchać auto z zaspy :)
, 2013-08-16, 19:20
@wowaaa, tej konkretniej nie, ale na oficjalnej stronie chyba też są obrazy z tych samych kamer...

@Krzycho, tak, można wjechać na właściwy Nurburgring, nazywa się to na stronie: Tourist rides Grand Prix track - jest terminarz, większa cena, wygląda to inaczej niż TPTD bo po prostu płaci się za 20-40 minut jazdy (41-77 euro)... też chciałbym przejechać się...

*coś tam* z tym Ringiem jest... jakieś tam kwestie finansowe, czy coś... że go ratują... nie wiem ;)

może do 1M nie mieściłoby się V8? :) zostało tylko R6, i turbo... jak rzucałem okiem to było napisane bi-turbo... 1er 3.0 (135i, 306 KM) to nie jest 1M...

jak chcę się ścigać z 1M to powinienem sobie kupić 1M a nie z A4 z 2.0 TFSI robić 1M :) naprawdę to tak nie działa i nie jest takie proste aby z dupowozu robić auto konkurencyjne z M... oczywiście, że na torze nie byłbym szybszy przy takim scenariuszu jaki napisałeś...

@student, bo chciałem A4 jako *zwykłe* auto a zarazem aby była możliwość poturlania się po torze w takim zakresie w jakim to robię...
student, 2013-08-16, 19:32
Zależało Ci na 4 drzwiach, lepszym wyposażeniu, ilości miejsca wewnątrz?czy może jeszcze czymś innym?
, 2013-08-16, 19:42
Tutaj pisałem na ten temat:
http://www.spalacz.pl/dlaczego-audi-a-nie-bmw

BMW 1M można sobie co najwyżej kupić jaki *3 auto w rodzinie* a nie podstawowe wozidło... pomijam już koszty choć o nie się zwykle rozchodzi jeżeli sobie *wymyślamy* co byśmy chcieli :)
Krzycho, 2013-08-16, 21:06
@SpalaczBenzyny
Hmm... W 1M siedzi silnik z BMW Z4 sDrive35is, czyli N54B30 (http://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_N54), który jest wsparty przez układ Twin Turbo - czytałem Twój wpis o jeździe BMW 1er i tam w komentarzach ktoś tłumaczył, że Twin Turbo to co innego niż Twin Power Turbo w BMW (dwie turbosprężarki vs. jedna turbosprężarka). Wiem, że w 1M są dwie turbiny - nawet w TG J.Clarkson mówił *two tiny little turbochargers...* :) Skoro dwie a nie jedna, to by wskazywało na Twin Turbo, a nie Twin Power Turbo - w każdym razie nie BiTurbo.
Ciekaw jestem czy moja dedukcja jest prawidłowa :)
, 2013-08-16, 21:23
@Krzycho, ja to wiem, tylko *ten sam* silnik do pewnego momentu miał dwie turbiny, a później (teraz) jedną twin-turbo... tj. silnik 3.0 w 3er, o mocy 306KM... ja tego biturbo niewymyślań tylko widzę, że w niektórych artykułach jest tak napisane (biturbo, czy dwie turbiny, itp)...
Krzycho, 2013-08-16, 21:49
Biturbo to dwie takie same turbiny, a TwinTurbo to *jedna napędza drugą* - czyli jedna dmucha od niskich obrotów, a druga (główna) rozpędza się w średnim zakresie??
Krzycho, 2013-08-16, 21:53
Czyli na odwrót, czy jak to jest? Bo jedno to doładowanie równoległe, a drugie szeregowe, ale dalej to nie wiem jak to z tym jest
opolanin, 2013-08-17, 11:23
@ Krzychoo

tu nie chodzi o rozmiary, itp.

bi-turbo, to rozwiązanie, w którym poszczególna sprężarka z zestawu nie obsługuje wszystkich cylindrów, czyli np. w V6, czy V8, każa *strona* silnika ma swoje doładowanie.

pośrednim rozwiązaniem jest twin-scroll (twin power turbo w BMW), gdzie w silnik dmucha jedna rura, ale wydechy *pół na pół* łączą się dopiero na ciepłej stronie sprężarki. coś w stylu *dwa wtryskiwacze ciepłego powietrza na 1 wirnik*. i twin-scrolla można od bidy wstawić w V6, tylko wydechy trzeba zakręcic jak baranie rogi :D najlepiej od strony miejsca w silniku, dla układów V pasują kompresory (nie trzeba się martwić o wydechy, a spreżarkę wrzucamy w rozwidlenie - jeden wdech. np. 3,0tfsi 333KM).

a w całym tym bi-turbo / twin-scroll chodzi o zminimalizowanie wpływu zjawisk falowych w układzie wydechowym...
opolanin, 2013-08-17, 11:25
Jak wspomniał Spalacz, N54 miał do pewnego czasu twin-turbo (2 sprężarki o różnych rozmiarach, szeregowo), a potem twin-scroll (1 sprężarka z dwoma *ciepłymi wlotami*).

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *