Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Derek Bell i Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

Porsche 956 miniatura na Nurburgring NordschleifeAleż trafił mi się kawał motorsportowej historii przy okazji wyjazdu na Nurburgring! Na torze pojawił się Derek Bell, który przejechał dwa pokazowe okrążenia w Porsche 956. To tym modelem i konkretnie tym właśnie egzemplarzem o nr 007 ustanowiono 30 lat temu aktualny rekord okrążenia Nordschleife! Derek Bell jest kierowcą, który siedział za kierownicą podczas debiutu 956-tki, auta które rozpoczęło złotą erę Porsche w motorsporcie. Teraz, pierwszy raz od tamtego okresu przejechał się nim ponownie po Nordschleife! Przejazd był hołdem dla tragicznie zmarłego Stefana Bellofa, aktualnego rekordzisty Nordschleife i zespołowego kolegi Derka Bella!



Derek Bell na Nurburgring Nordschleife

Derek Bell jest brytyjskim kierowcą wyścigowym. Największe sukcesy odniósł ścigając się w 24h Le Mans (5 zwycięstw) oraz w jego amerykańskim odpowiedniku, tj. 24 Hours of Daytona (3 zwycięstwa). Startował też w Formule 1 (Ferrari, McLaren, Surtees, Tecno) ale zdobył tylko jeden punkt.

Porsche 956 bok na Nurburgring Nordschleife

Porsche 956 jest "rekordzistą" Północnej Pętli (Nordschleife) Nurburgringu! Najlepszy czas pełnego okrążenia (20,8 km) wynoszący 6:11.13 uzyskał Stefan Bellof w 1983 roku, czyli zespołowy kolega Derka Bella. Średnia prędkość przejazdu wyniosła powyżej 200 km/h! Przebieg Północnej Pętli od tamtej pory pozostaje bez zamian i w żadnym innym aucie nie uzyskano lepszego czasu okrążenia. Minęło już 30 lat!

Na fotografiach znajduje się Porsche 956-007 (nr nadwozia 007) czyli dokładnie ten model którym Bellof ustanowił rekord okrążenia Nurburgring Nordschleife!

Porsche 956 jest samochodem prototypowej Grupy C, produkowanym latach 1982-1984. W aucie znajduje się 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,65 l, w układzie boxer, doładowany dwoma turbosprężarkami. Silnik (Type-935) osiąga moc 635 KM co przy wadze auta wynoszącej niewiele ponad 800 kg pozwala uzyskać prędkość maksymalną około 350 km/h i przyspieszenie 3,4 s. Dwumiejscowe nadwozie (monocoque) jest aluminiowe z elementami z włókna węglowego.

Era Grupy C, tj. lata 1982 do 1992 to okres największych sukcesów Porsche w motorsporcie, w wyścigach długodystansowych, zapoczątkowanych właśnie przez model 956. W debiutanckim dla auta 6-godzinnym wyścigu na Silverstone za kierownicą siedział Derek Bell (i Jacky Ickx). W tym samym roku wygrali oni wyścig 24h Le Mans, a pozostałe stopnie podium przypadły także Porsche 956. Prototyp został wycofany w 1985 roku, po śmiertelnym wypadku Stefana Bellofa podczas 1000 km wyścigu na torze Spa-Francorchamps. 956 został zastąpiony bezpieczniejszym modelem 962. W sumie wyprodukowano 28 sztuk Porsche 956.

Nazwiska na Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

* * *

Nagranie... dźwięk silnika... i dźwięk przenośnego kompresora ;)

* * *

A wszystko zaczęło się od... zjazdu z lawety ;)

Porsche 956 po zjechaniu z lawety na Nurburgring Nordschleife

Tylny spojler Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

...bez zderzaka, co pozwala na "bezkolizyjny" rozładunek...

Wypychanie Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

Zderzak Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

...konkretne kanały do chłodzenia hamulców... te są stalowe, z dwoma zaciskami na tarczę o średnicy 330 mm...

Przód Porsche 956 bez zderzaka na Nurburgring Nordschleife

...z założeniem zderzaka było trochę problemów...

Zakładanie zderzaka Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

...zapewne problem wynikał z tego, że do jego zakładania zabrały się cztery osoby i nie było żadnego kierownika ;) a powinno być przynajmniej dwóch! ;]

Problem z założeniem zderzaka Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

...w końcu udało się!

Ukończone zakładanie zderzaka Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

...auto gotowe... kierowca prawie też...

Derek Bell zakłada kombinezon na Nurburgring Nordschleife

...gdzieś w tym tłumie jest bohater imprezy... była też część oficjalna, rozmowy i uściski dłoni przed kamerą, pozowanie do zdjęć z różnymi osobami...

Tłum przy Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

...wyścigówka na chwilę przed jazdą, choć chyba jeszcze bez kierowcy...

Porsche 956 przed wjazdem na Nurburgring Nordschleife

...oczekiwanie na powrót :)

Prosta końcowa na Nurburgring Nordschleife

...i już po jeździe... Derek Bell oparty o swoje Porsche 956...

Porsche 956 przed wjazdem na lawetę na Nurburgring Nordschleife

...przejechał dwa okrążenia, nie pobił żadnego rekordu ;) ale też nie jechał przesadnie powoli, tj. poniżej 9 minut BTG (niepełne okrążenie)... jego rekord w tym aucie to 6:37 osiągnięty w 1983 roku...

Derek Bell po jeździe Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

Derek Bell i Porsche 956 bez zderzaka na Nurburgring Nordschleife

...i "pakowanie" auta z powrotem... bardzo fajny wynalazek, tj. przenośny kompresor-butla z pistoletem do odkręcania śrub... i przykręcenia uchwytów do zamocowania lin na lawecie...

Odkręcanie kół Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

...wciąganie na lawetę oczywiście bez zderzaka...

Wciąganie na lawetę Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife

Porsche 956 bez zderzaka na lawecie na Nurburgring Nordschleife

...Porsche 956 już "w komplecie"...

Porsche 956 ze zderzakiem na lawecie na Nurburgring Nordschleife

...und zurück... albo come back...

Odjazd Porsche 956 na lawecie na Nurburgring Nordschleife

...a bohater całej imprezy wracał już "zwykłym" Porsche ;)

Porsche 956 i 911 Carrera na Nurburgring Nordschleife

* * *

I jeszcze kilka nagrań. Najszybszy on-board z Nordschleife, tj. 6:37 i Derek Bell w Porsche 956-007 podczas kwalifikacji do wyścigu 1000 km Nordschleife w 1983 roku...

On-board z relacjonowanego przejazdu...

...i ujęcie w słynnym zakręcie Karussell, czyli naszej polskiej karuzeli :)

Komentarze (2) skocz na koniec

Mav, 2013-08-19, 21:24
Super sprawa że udało Ci się coś takiego doświadczyć. Po zdjęciach nie widać, żeby było zbyt wielu gapiów, jak to jest? Da się podejść tak blisko, jako zwykły turysta? Czy miałeś jakąś przepustkę? Czy np. dużej ilości profesjonalnego sprzętu fotograficznego (kumpel mimo że nie jest zawodowym fotografem to często się dostaje *na krzywy ryj* za pomocą posiadania sprzętu)?

Wybieram się na wakacje do Francji (okolice Paryża) i już w zeszłym roku miałem zajechać, ale plany nie wypaliły. Tym razem też bym jechał przez Luksemburg, więc miałbym *po drodze*. Jest szansa zobaczenia tych wszystkich samochodów z bliska?
, 2013-08-19, 21:39
Nie, nie było za wiele gapiów, można było swobodnie kręcić się przy tym aucie i kierowcy. Nie miałem żadnej przepustki, nie było też jakiegoś specjalnego odgradzania, itp. Ja mam właśnie mało przekonywujący sprzęt ;) zwykły kompakt do kieszeni, trochę na tym *tracę* bo właśnie sam widziałem, że łatwo się wtedy wbija *na krzywy ryj* ;)

Zabytkowe auta, klasyki, też to Porsche 956 były na Nurburgringu z okazji 41. AVD Oldtimer Grand Prix które w tym czasie się odbywało, właśnie dlatego wjazd na Północną Pętlę był czynny dopiero od 13.00 zamiast od 9.00... choć i tak wjazd Derka Bella przeciągnął otwarcie o kolejne 1,5 godziny... więc ciężko będzie trafić na tego typu auto i inne (np. BMW M1) jeszcze raz na Ringu... pozostają tylko *zwykłe* mocne auta, którym jeżdżą ludzie prywatnie po torze, i które też są fajne :)

Fajnie mi się z tym trafiło, jakbym wiedział to bym przyjechał na tor od samego rana i jeszcze więcej zobaczył, a tak byłem tylko od ok. 11:30... pewnie od 9.00 jeździły inne zabytkowe auta, klasyki...

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *