Derek Bell i Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife
2013-08-18|Wydarzenia|Komentarze: 2
Ależ trafił mi się kawał motorsportowej historii przy okazji wyjazdu na Nurburgring! Na torze pojawił się Derek Bell, który przejechał dwa pokazowe okrążenia w Porsche 956. To tym modelem i konkretnie tym właśnie egzemplarzem o nr 007 ustanowiono 30 lat temu aktualny rekord okrążenia Nordschleife! Derek Bell jest kierowcą, który siedział za kierownicą podczas debiutu 956-tki, auta które rozpoczęło złotą erę Porsche w motorsporcie. Teraz, pierwszy raz od tamtego okresu przejechał się nim ponownie po Nordschleife! Przejazd był hołdem dla tragicznie zmarłego Stefana Bellofa, aktualnego rekordzisty Nordschleife i zespołowego kolegi Derka Bella!
Derek Bell jest brytyjskim kierowcą wyścigowym. Największe sukcesy odniósł ścigając się w 24h Le Mans (5 zwycięstw) oraz w jego amerykańskim odpowiedniku, tj. 24 Hours of Daytona (3 zwycięstwa). Startował też w Formule 1 (Ferrari, McLaren, Surtees, Tecno) ale zdobył tylko jeden punkt.
Porsche 956 jest "rekordzistą" Północnej Pętli (Nordschleife) Nurburgringu! Najlepszy czas pełnego okrążenia (20,8 km) wynoszący 6:11.13 uzyskał Stefan Bellof w 1983 roku, czyli zespołowy kolega Derka Bella. Średnia prędkość przejazdu wyniosła powyżej 200 km/h! Przebieg Północnej Pętli od tamtej pory pozostaje bez zamian i w żadnym innym aucie nie uzyskano lepszego czasu okrążenia. Minęło już 30 lat!
Na fotografiach znajduje się Porsche 956-007 (nr nadwozia 007) czyli dokładnie ten model którym Bellof ustanowił rekord okrążenia Nurburgring Nordschleife!
Porsche 956 jest samochodem prototypowej Grupy C, produkowanym latach 1982-1984. W aucie znajduje się 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,65 l, w układzie boxer, doładowany dwoma turbosprężarkami. Silnik (Type-935) osiąga moc 635 KM co przy wadze auta wynoszącej niewiele ponad 800 kg pozwala uzyskać prędkość maksymalną około 350 km/h i przyspieszenie 3,4 s. Dwumiejscowe nadwozie (monocoque) jest aluminiowe z elementami z włókna węglowego.
Era Grupy C, tj. lata 1982 do 1992 to okres największych sukcesów Porsche w motorsporcie, w wyścigach długodystansowych, zapoczątkowanych właśnie przez model 956. W debiutanckim dla auta 6-godzinnym wyścigu na Silverstone za kierownicą siedział Derek Bell (i Jacky Ickx). W tym samym roku wygrali oni wyścig 24h Le Mans, a pozostałe stopnie podium przypadły także Porsche 956. Prototyp został wycofany w 1985 roku, po śmiertelnym wypadku Stefana Bellofa podczas 1000 km wyścigu na torze Spa-Francorchamps. 956 został zastąpiony bezpieczniejszym modelem 962. W sumie wyprodukowano 28 sztuk Porsche 956.
* * *
Nagranie... dźwięk silnika... i dźwięk przenośnego kompresora ;)
* * *
A wszystko zaczęło się od... zjazdu z lawety ;)
...bez zderzaka, co pozwala na "bezkolizyjny" rozładunek...
...konkretne kanały do chłodzenia hamulców... te są stalowe, z dwoma zaciskami na tarczę o średnicy 330 mm...
...z założeniem zderzaka było trochę problemów...
...zapewne problem wynikał z tego, że do jego zakładania zabrały się cztery osoby i nie było żadnego kierownika ;) a powinno być przynajmniej dwóch! ;]
...w końcu udało się!
...auto gotowe... kierowca prawie też...
...gdzieś w tym tłumie jest bohater imprezy... była też część oficjalna, rozmowy i uściski dłoni przed kamerą, pozowanie do zdjęć z różnymi osobami...
...wyścigówka na chwilę przed jazdą, choć chyba jeszcze bez kierowcy...
...oczekiwanie na powrót :)
...i już po jeździe... Derek Bell oparty o swoje Porsche 956...
...przejechał dwa okrążenia, nie pobił żadnego rekordu ;) ale też nie jechał przesadnie powoli, tj. poniżej 9 minut BTG (niepełne okrążenie)... jego rekord w tym aucie to 6:37 osiągnięty w 1983 roku...
...i "pakowanie" auta z powrotem... bardzo fajny wynalazek, tj. przenośny kompresor-butla z pistoletem do odkręcania śrub... i przykręcenia uchwytów do zamocowania lin na lawecie...
...wciąganie na lawetę oczywiście bez zderzaka...
...Porsche 956 już "w komplecie"...
...und zurück... albo come back...
* * *
I jeszcze kilka nagrań. Najszybszy on-board z Nordschleife, tj. 6:37 i Derek Bell w Porsche 956-007 podczas kwalifikacji do wyścigu 1000 km Nordschleife w 1983 roku...
On-board z relacjonowanego przejazdu...
...i ujęcie w słynnym zakręcie Karussell, czyli naszej polskiej karuzeli :)
Czytaj także
Komentarze (2) skocz na koniec
Wybieram się na wakacje do Francji (okolice Paryża) i już w zeszłym roku miałem zajechać, ale plany nie wypaliły. Tym razem też bym jechał przez Luksemburg, więc miałbym *po drodze*. Jest szansa zobaczenia tych wszystkich samochodów z bliska?
Zabytkowe auta, klasyki, też to Porsche 956 były na Nurburgringu z okazji 41. AVD Oldtimer Grand Prix które w tym czasie się odbywało, właśnie dlatego wjazd na Północną Pętlę był czynny dopiero od 13.00 zamiast od 9.00... choć i tak wjazd Derka Bella przeciągnął otwarcie o kolejne 1,5 godziny... więc ciężko będzie trafić na tego typu auto i inne (np. BMW M1) jeszcze raz na Ringu... pozostają tylko *zwykłe* mocne auta, którym jeżdżą ludzie prywatnie po torze, i które też są fajne :)
Fajnie mi się z tym trafiło, jakbym wiedział to bym przyjechał na tor od samego rana i jeszcze więcej zobaczył, a tak byłem tylko od ok. 11:30... pewnie od 9.00 jeździły inne zabytkowe auta, klasyki...
