Derek Bell i Porsche 956 na Nurburgring Nordschleife
2013-08-18|Wydarzenia|Komentarze: 2
Ależ trafił mi się kawał motorsportowej historii przy okazji wyjazdu na Nurburgring! Na torze pojawił się Derek Bell, który przejechał dwa pokazowe okrążenia w Porsche 956. To tym modelem i konkretnie tym właśnie egzemplarzem o nr 007 ustanowiono 30 lat temu aktualny rekord okrążenia Nordschleife! Derek Bell jest kierowcą, który siedział za kierownicą podczas debiutu 956-tki, auta które rozpoczęło złotą erę Porsche w motorsporcie. Teraz, pierwszy raz od tamtego okresu przejechał się nim ponownie po Nordschleife! Przejazd był hołdem dla tragicznie zmarłego Stefana Bellofa, aktualnego rekordzisty Nordschleife i zespołowego kolegi Derka Bella!
Derek Bell jest brytyjskim kierowcą wyścigowym. Największe sukcesy odniósł ścigając się w 24h Le Mans (5 zwycięstw) oraz w jego amerykańskim odpowiedniku, tj. 24 Hours of Daytona (3 zwycięstwa). Startował też w Formule 1 (Ferrari, McLaren, Surtees, Tecno) ale zdobył tylko jeden punkt.
Porsche 956 jest "rekordzistą" Północnej Pętli (Nordschleife) Nurburgringu! Najlepszy czas pełnego okrążenia (20,8 km) wynoszący 6:11.13 uzyskał Stefan Bellof w 1983 roku, czyli zespołowy kolega Derka Bella. Średnia prędkość przejazdu wyniosła powyżej 200 km/h! Przebieg Północnej Pętli od tamtej pory pozostaje bez zamian i w żadnym innym aucie nie uzyskano lepszego czasu okrążenia. Minęło już 30 lat!
Na fotografiach znajduje się Porsche 956-007 (nr nadwozia 007) czyli dokładnie ten model którym Bellof ustanowił rekord okrążenia Nurburgring Nordschleife!
Porsche 956 jest samochodem prototypowej Grupy C, produkowanym latach 1982-1984. W aucie znajduje się 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,65 l, w układzie boxer, doładowany dwoma turbosprężarkami. Silnik (Type-935) osiąga moc 635 KM co przy wadze auta wynoszącej niewiele ponad 800 kg pozwala uzyskać prędkość maksymalną około 350 km/h i przyspieszenie 3,4 s. Dwumiejscowe nadwozie (monocoque) jest aluminiowe z elementami z włókna węglowego.
Era Grupy C, tj. lata 1982 do 1992 to okres największych sukcesów Porsche w motorsporcie, w wyścigach długodystansowych, zapoczątkowanych właśnie przez model 956. W debiutanckim dla auta 6-godzinnym wyścigu na Silverstone za kierownicą siedział Derek Bell (i Jacky Ickx). W tym samym roku wygrali oni wyścig 24h Le Mans, a pozostałe stopnie podium przypadły także Porsche 956. Prototyp został wycofany w 1985 roku, po śmiertelnym wypadku Stefana Bellofa podczas 1000 km wyścigu na torze Spa-Francorchamps. 956 został zastąpiony bezpieczniejszym modelem 962. W sumie wyprodukowano 28 sztuk Porsche 956.
* * *
Nagranie... dźwięk silnika... i dźwięk przenośnego kompresora ;)
* * *
A wszystko zaczęło się od... zjazdu z lawety ;)
...bez zderzaka, co pozwala na "bezkolizyjny" rozładunek...
...konkretne kanały do chłodzenia hamulców... te są stalowe, z dwoma zaciskami na tarczę o średnicy 330 mm...
...z założeniem zderzaka było trochę problemów...
...zapewne problem wynikał z tego, że do jego zakładania zabrały się cztery osoby i nie było żadnego kierownika ;) a powinno być przynajmniej dwóch! ;]
...w końcu udało się!
...auto gotowe... kierowca prawie też...
...gdzieś w tym tłumie jest bohater imprezy... była też część oficjalna, rozmowy i uściski dłoni przed kamerą, pozowanie do zdjęć z różnymi osobami...
...wyścigówka na chwilę przed jazdą, choć chyba jeszcze bez kierowcy...
...oczekiwanie na powrót :)
...i już po jeździe... Derek Bell oparty o swoje Porsche 956...
...przejechał dwa okrążenia, nie pobił żadnego rekordu ;) ale też nie jechał przesadnie powoli, tj. poniżej 9 minut BTG (niepełne okrążenie)... jego rekord w tym aucie to 6:37 osiągnięty w 1983 roku...
...i "pakowanie" auta z powrotem... bardzo fajny wynalazek, tj. przenośny kompresor-butla z pistoletem do odkręcania śrub... i przykręcenia uchwytów do zamocowania lin na lawecie...
...wciąganie na lawetę oczywiście bez zderzaka...
...Porsche 956 już "w komplecie"...
...und zurück... albo come back...
...a bohater całej imprezy wracał już "zwykłym" Porsche ;)* * *
I jeszcze kilka nagrań. Najszybszy on-board z Nordschleife, tj. 6:37 i Derek Bell w Porsche 956-007 podczas kwalifikacji do wyścigu 1000 km Nordschleife w 1983 roku...
On-board z relacjonowanego przejazdu...
...i ujęcie w słynnym zakręcie Karussell, czyli naszej polskiej karuzeli :)
Czytaj także
Komentarze (2) skocz na koniec
Wybieram się na wakacje do Francji (okolice Paryża) i już w zeszłym roku miałem zajechać, ale plany nie wypaliły. Tym razem też bym jechał przez Luksemburg, więc miałbym *po drodze*. Jest szansa zobaczenia tych wszystkich samochodów z bliska?
Zabytkowe auta, klasyki, też to Porsche 956 były na Nurburgringu z okazji 41. AVD Oldtimer Grand Prix które w tym czasie się odbywało, właśnie dlatego wjazd na Północną Pętlę był czynny dopiero od 13.00 zamiast od 9.00... choć i tak wjazd Derka Bella przeciągnął otwarcie o kolejne 1,5 godziny... więc ciężko będzie trafić na tego typu auto i inne (np. BMW M1) jeszcze raz na Ringu... pozostają tylko *zwykłe* mocne auta, którym jeżdżą ludzie prywatnie po torze, i które też są fajne :)
Fajnie mi się z tym trafiło, jakbym wiedział to bym przyjechał na tor od samego rana i jeszcze więcej zobaczył, a tak byłem tylko od ok. 11:30... pewnie od 9.00 jeździły inne zabytkowe auta, klasyki...