Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Klucz dynamometryczny do kół i wkrętarka czyli fachowy zestaw do przekładania kół

Wkrętarka z nasadką i klucz dynamometryczny

W końcu wydałem bony Inter Cars jakie otrzymałem za najlepszy czas okrążenia w klasie podczas "zwycięskiego" Tor Poznań Track Day - 25 maj 2013. Kupiłem sobie zestaw do przekładania kół czyli wkrętarkę i klucz dynamometryczny.

Przypominam, że ręczne odkręcania śrub jest już passe. A ci najbardziej postępowi zawodnicy to przyjeżdżają na tor z własnym przekładaczem kół...

Zmieniacz koła w Subaru WRX Driveart

Foto by Driveart.

Z początkowych 800 zł zostały mi jeszcze bony na 200 zł i nie wiem co jeszcze kupić. Zestaw narzędzi z grzechotką? nie mam żadnych śrub do odkręcania. Pompka elektryczna zasilana z zapalniczki w międzyczasie wpadła w moje ręce z innego źródła. Linę kinetyczną? to sugerowałoby, że mogę się zakopać czy wlecieć do rowu więc też odpada ;) Chyba ten zestaw z grzechotką będzie najlepszy, może kiedyś przyda się.

Bony zakupowe InterCars Motointegrator

Klucz dynamometryczny

Z racji tego, że z klucza będę korzystał raz na ruski rok i chyba tylko do dokręcania śrub przy kołach to uznałem, że zakup klucza za 150 zł nie jest złą decyzją. W Motointegratorze nie za zbyt wielkiego wyboru kluczy, z tanich to w zasadzie tylko z logo pt. TOPTUL. Wybrałem sobie klucz z regulacją momentu 40-210 Nm (model ANAF1621) a korzystać będę w zasadzie tylko ze 120 Nm bo z taką siłą dokręca się śruby kół w Audi.

Szczerze mówiąc sądziłem, że ten klucz będzie gorzej prezentował się na żywo a okazało się, że trzyma się go bardzo dobrze, sprawia wrażenie solidnego. Z wykonania i wyglądu jest nieporównywalnie lepszy niż marketowe klucze w tej samej cenie jakie widziałem w np. OBI. Myślę, że będzie dobry.

Klucz dynamometryczny TopTul 40-210 Nm

Osobom niewtajemniczonym wyjaśnię, że klucz dynamometryczny pozwala dokręcać śruby z określoną siłą, nie mocniej niż to ustawi się na pokrętle. Jeżeli naciska się mocniej to klucz "przeskakuje". We wszelakich instrukcjach określone jest jakim "momentem" należy przykręcać poszczególne śruby, ani słabiej, ani mocniej. Ale prawdziwi fachowcy mają dynamometr w ręku i nie potrzebują takich kluczy ;) Raz mi taki jeden przekładał koła, skończył dokręcać pistoletem i mówi, że można odjeżdżać... pytam się, czy nie będzie dokręcał kluczem? on na to "po mnie nie trzeba poprawiać" ;) tylko później trzeba było nieźle napocić się aby poodkręcać te śruby.

Wkrętarka

Wkrętarka kosztowała prawie 380 zł, model SEALEY SEA CP1801V. Jest trochę chińsko-plastikowata, trochę jak wykończenie Dacii Logan ;] ale też nie wygląda na taką co by miała od razu się popsuć. Po obejrzeniu jej przed zakupem zdecydowałem się ją zabrać. Nie miałem jeszcze żadnej wkrętarki więc przyda mi się też do czegoś innego niż tylko do przykręcania śrub przy kołach.

Wkrętarka SEALEY SEA CP1801V

Ładną chromowaną nasadkę 17 mm by Neo kupiłem już w Lerłan Merlę, za 8 albo 12 zł. Zestaw adapterów by TOPEX też w tym samym markecie, za 8 albo 12 zł. Jednoczęściową nasadkę 13 mm nie zamawiałem (zamówiłem adapter do bitów którego miało nie być w walizce ze wkrętarką ale był, razem z kilkoma bitami i wiertłami) ale już ją wziąłem bo reszty z bonów nie wydaje się.

Nasadka i reduktory do wkrętarki

Całość prezentuje się tak... daje +10 do profesjonalizmu i -0,5 sek. na okrążeniu...

Wkrętarka SEALEY z nasadką 17 mm i klucz dynamometryczny Toptul

I jeszcze zbiorowe zdjęcie w opakowaniach...

Zestaw narzędzi, klucz dynamometryczny i wkrętarka

Podnośnik jaki już dawno sobie kupiłem to Yato YT-1720.

Podnośnik samochodowy Yato YT-1720 2 tony

W tej chwili "analogowo" przekładam wszystkie koła w 20 minut. Też dlatego tak długo bo muszę podstawiać podnośnik pod każde koło. W A4 jest zbyt zwisające zawieszenie aby dało się odkręcić dwa koła za jednym zamachem. Mam nadzieję, że teraz zejdę z czasem przekładki do ok. 10 minut.

Zmiana kół na torze Audi A4

Komentarze (25) skocz na koniec

Mateo, 2013-10-03, 17:02
A gdzie nabyłeś takie gustowne pokrowce na koła ?
, 2013-10-03, 17:32
W każdym salonie Audi są do kupienia, za 160-200 zł, oczywiście za komplet. Albo przez internet, czy allegro.
starzyna, 2013-10-03, 18:17
Taka wkrętarka świetna sprawa. W sumie to każdy kto się czasem ściga będzie takiej potrzebował. Ja kiedyś przekładałem koła z z przodu na tył i odwrotnie, mając do dyspozycji tylko jeden zapas, który wkładałem na to puste miejsce. Niestety w mojej Astrze też tym małym lewarkiem podnosi się jedno koło i po 40 minutach walki byłem mokry jak mysz ;D

Moim zdaniem za 200 zł nie kupisz zestawu kluczy z grzechotką. Mam na myśli taki ok 50 elementów z dwiema grzechotkami. Prawdę powiedziawszy to częściej mi się przydają te małe torxy do rozkręcania wnętrza niż większe nasadki z celach stricte mechanicznych ;)
c5tourer, 2013-10-03, 18:23
Chyba nie ma takiego samochodu co byś odkręcił dwa koła na jednym podnośniku.
, 2013-10-03, 18:34
Eee... sporo takich aut widziałem na torze... oczywiście zawieszenie zwykle mają twardsze i *krótsze* niż zupełnie drogowe auta...

zobacz :)

Citroen Saxo z kołem w górze na Rally Sprint Cartmax 2012 w Lublinie



o ile dobrze pamiętam to tę tej Imprezie WRX też da się podnieść całą stronę... a najbardziej fachowe i prawidłowe jest podnoszenie całej osi a nie boku, tylko cywilne auta nie mają żadnej *podpórki* pomiędzy kołami...

@starzyna... takiego na 50 elementów oczywiście nie kupi się... myślałem o takim z 15-20 ale ciężko mi znaleźć dla niego zastosowanie...
yac, 2013-10-03, 21:55
Crx pieknie podnosi dwie lapki na raz:)
quiros, 2013-10-03, 22:46
Te fachowe klucze to Proxxon czy cos zwyklego?

Tak pytam, gdyz rzadko zagladam do marketow i nie wiem do czego go porownywales.
Klucz ten wyglada bardzo fajnie, ale marka nie jest mi specjalnie znana i stad chcialbym wiedziec jakie to bylo porownanie :)
, 2013-10-03, 23:25
Nie rozumiem...

tak, ten klucz wygląda bardzo fajnie, oglądałem go przed zapłaceniem z możliwością nie zapłacenia jakby mi się nie spodobał i go wziąłem, bo w ręku leży pewnie, nic mu nie dolega... a porównanie do marketowych kluczy wynika z podobnej ceny bo też kosztują w okolicach 150 zł ale z wyglądu, w dotyku :) i ogólnego wrażenia są o wiele gorsze, taki, że gorsze już nie mogą być... nie wiem jakiej marki były, no-name...

generalnie 150 zł za klucz dynamometryczny to trochę mało, ale jakiejś specjalnej precyzji nie trzeba do przykręcania kół, nie powinien też się rozlecieć z przepracowania bo tylko sam będę go używał, więc uznałem, że będzie dobry...
radekk, 2013-10-04, 07:21
A w bmwb tylką oś podnosimy za dyfer a przednią za sanki ;)
Mieciu, 2013-10-04, 10:40
A w którym miejscu podstawiasz ten podnośnik? pod rant progów? podkładasz jakaś gumę czy coś?
, 2013-10-04, 12:40
@Miecu, tak, pod rant progów w określonym miejscu (luka w osłonach plastikowych), nie podkładam gumy bo nie mam, ale dobrze by było podłożyć... fabryczny podnośnik chyba *omija* rant a nacisk jest obok niego, rant jest tylko po to aby nie zsunął się z miejsca...
coachu, 2013-10-08, 21:05
Czy taką wkrętarką aby na pewno zerwiesz dokręcone śruby ?
, 2013-10-08, 21:10
Oczywiście, że nie :) to początkowe odkręcanie i dokręcanie robi się kluczem a wkrętarką jedynie wykręca śruby, tak samo z zakręcaniem... skraca to czas wymiany koła i jest 100 razy wygodniejsze :)
Mav, 2013-10-17, 06:12
Z tą nasadką to troszeczkę przesadziłeś. Trzeba było wziąć w osłonie plastikowej (specjalne do alufelg). Chodzi o to, żeby okolicy śruby nie zarysować.

A zamiast wkrętarki trzeba było kupić udarowy klucz akumulatorowy - nie musiałbyś popuszczać śrub przed wkrętarką.

Pamiętaj o prawidłowym przechowywaniu klucza dynamometrycznego. Nie wiem czy toptul pisze w instrukcji (ale dotyczy to każdego zwykłego *sprężynowca*) należy go wykręcić do najniższego momentu i potem jeszcze o jeden obrót (chyba, że producent napisał inaczej, czasem zdarzają się 2 obroty, czasem pół). Pamiętaj też, że przy ustawianiu w tańszych kluczach (a ten jest bardzo tani) należy moment ustawić *od dołu*. Czyli jeśli masz 120, a chciałbyś mieć 100 to musisz rozkręcić do ~90 (czy jeszcze mniej) i skręcać na 100. Jak masz 120 a chcesz 140 to problemu nie masz.
, 2013-10-17, 10:22
Jak przesadziłem z nasadką? dobra jest dla mnie choć do auta kolego z poszerzanymi nadkolami była za krótka i nie dało się dokręcać śrub kluczem dynamometrycznym bez przedłużki...

ten kluczu udarowy jest w stanie odkręcić koła? ale i tak mi on za bardzo nie byłby potrzebny bo wkrętarka jest bardziej uniwersalna, przyda się nie tylko do kół... poza tym najlepiej kupić kompresor, przyda się też do pompowania :)

dzięki za instrukcje co do klucza...
Mav, 2013-10-17, 10:34
@Spalacz

Nasadka przesadzona w stronę oszczędności - może ładne (np. chromowane) śruby podrapać. Poza tym naprawdę te nasadki z plastikiem są naprawdę bardzo dobre.

O takie:
http://media1mi.pl/p/1/203/278/photo-698c7bb0-36a9-41a1-a1a4-0ab60217ce0b-310x310.jpg

A elektryczny udar działa tak samo jak pneumatyczny tylko ładować trzeba. Kumpel zanim kupił kompresor to używał (jakiś taniutki chyba nawet na akumulatorach ni-cd). Zanim kupiłem duży kompresor to miałem taki ~30l z ciśnieniem 7 bar i klucz IR 231GXP (dość wysoka półka) był słabszy niż ten elektryk. Przy dużym kompresorze i ciśnieniu 8 bar to było już tak samo.

Jeśli chodzi o kompresor to daj sobie spokój nawet z markowymi o pojemności poniżej 50 litrów. Mniejszy przydaje się tylko do pompowania kół i wydmuchiwania wody z zakamarków (listwy, lusterka, krawędzie szyb) po myciu auta.
, 2013-10-17, 10:41
Eee... nasadka za 10 zł to przecież rozwiązanie premium :) są całe zestawy krótkich nasadek za 30 zł :]

śruby mam zwykłe, nie chromowane, na dodatek z zaślepkami lub dekielkiem więc nie ma problemu... te co pokazujesz to szkoda używać bo się pobrudzą :)

co do plastiku przeciw zarysowaniom to też aż taki wizualny nie jestem ;) szarą taśmą można oblepić :)
serwis, 2014-01-26, 19:46
Nasadki o, których się tu wspomina to nasadki pokryte teflonem. Mają za zadanie przy odkręcaniu i zakręcaniu śrub/nakrętek nie uszkadzać felg aluminiowych. Trochę szkoda jak się ma porządne felgi w chromie lub fajnie pomalowane jak wokół śrub w otworach mają lakier przetarty od obrotów młotka.
look, 2014-06-15, 19:06
I jak z perspektywy czasu sprawuje się zestaw?
Czy redukcja daje radę?
, 2014-06-15, 23:50
@look, na wstępie dodam, że przekładanie kół to czynność przeze mnie znienawidzona :)

co do zestawu,

1. klucz dynamometryczny = super, nie mam uwag, wszystko OK
2. wkrętarka = bardzo pomocna, zawsze ją biorę jak mam koła przekładać ale jest dość słaba (jak to wkrętarka) i śruby muszą być *wstępnie* dość luźno odkręcone
3. nasadki, redukcja, itd... = wszystko z nimi OK, dokupiłem sobie tylko przedłużkę (nasadka < przedłużka < klucz dynamometryczny) bo przy dokręcaniu kół trzeba było uważać aby nie ocierać o nadkole...
4. parę dni temu kupiłem sobie jeszcze długi klucz do odkręcania śrub (taki tani, za 30 zł) bo krzyżakowym kiepsko się odkręca (napocić się można)
5. chętnie podnośnik wymieniłbym na jakiś lżejszy i mniejszy bo ten co mam jest duży i ciężki :)
6. tak jak napisał @serwis, przy najbliższej okazji okleję nasadko taśmą klejącą aby nie obijały, zarysowywały mi felgi przy odkręcaniu śrub bo jakieś niewielkie ryski pojawiają się...
7. chyba najlepszym pomysłem byłoby zamontowanie szpilek zamiast śrub bo wtedy zakładanie kół jest wygodniejsze i zarazem nie *zużywają* się gwinty w piaście od ciągłego odkręcania i wkręcania śrub...
Don, 2014-11-15, 21:04
Straszną cebulą bije od autora tej strony: klucze dynamometryczne, zmiana opon na torze, oryginalne pokrowce na koła. Panie! Przecież ścigasz się po torze limuzyną audi służącą do przewożenia niemców z Berlina do Monachium! Na zakrętach musi cię ładnie wywalać i pewnie trzymasz zębami kierownice żeby ci jej nie wyrwało. Nie lepiej było kupić coś innego? Jakoś tego nie widzę.. Taką landarą można, bez urazy, najwyżej zawieźć cebulę na targ.

Pozdrawiam
V-maniak, 2014-11-15, 21:59
To ja dorzucę: a ten silnik panie, teefesi czy jak mu tam, to za chwilę go kapitalka czeka, no i te dsg pewnie jest już na wykończeniu... a kłatro już dawno ciągnie tylko na dwa koła.
I to po przekątnej.

Jednym słowem - sprzedaj te ałdi póki jeszcze jakoś się prezentuje lub na tor przyjeżdżaj czymś co nie kłuje po oczach :P

;)
Marcin, 2018-02-11, 11:38
To teraz mozesz juz otwozyc warsztat z napisem:
Powered by Toya oficial partner of Biedronka.
No ale lepszy taki zestaw niz zwykly klucz lub *kompletny zanik potrzeb*.
Marcin, 2018-02-11, 11:39
W otwozyc zabraklo r.
, 2018-02-11, 12:12
Teraz to mam jeszcze lepszy sprzęcior bo klucz udarowy z Lidla ;)

Działa znakomicie bo odkręca moje śruby bez problemu (130 Nm) a dokręca je na 100 Nm czyli mogę zupełnie opuścić samochód i dokręcić już kluczem dynamometrycznym na docelowe 130 Nm.

Klucz krzyżak z ostatniego zdjecia to przekleństwo i kto go wymyślił powinien spalić się w piekle. Milion razy lepszy, poręczniejszy, wygodniejszy jest taki teleskopowy klucz, za 20 zł.

Teraz jak się sprężę, mam koła pod ręką no to jestem w stanie w jakieś 8 minut zmienić wszystkie sam. Byłoby szybciej gdyby nie to, że muszę podnośnik podstawiać pod każde koło bo nie da się tak wysoko podnieść podnośnika aby oba koła były nad ziemią. Inni to w 4-5 minut przekładają wszystkie koła.

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *