Jeszcze raz o kierownicy w Peugeocie 308
2014-03-12|Wydarzenia|Komentarze: 21
Genewa 2014. Jeszcze raz o pozycji za kierownicą w Peugeocie 308 z i-cockpit bo męczy mnie to niemiłosiernie. Przy okazji 308 R i 208 T16 Pikes Peak.
Męczy mnie dlatego, że byłem na blogerskiej prezentacji tej nowej 308-ki w Nowym Mieście nad Pilicą i siłą rzeczy zainteresowałem się tym autem. Mimo, że pierwsze co mi przychodzi na myśl o 308 to kierownica zasłaniająca zegary to kibicuję temu autu, życzę mu aby dobrze się sprzedawał. To chyba efekt tego zaproszenia i przez to jakiejś takiej sympatii do Peugeota którego uważam za pro-blogerską markę (też ze względu na wcześniejszą działalność).
Teraz (w Genewie były ogłaszane wyniki) okazało się, że Peugeot 308 otrzymał tytuł Car of the Year 2014 który jest przyznawany przez dziennikarzy motoryzacyjnych więc domniema się, że owi dziennikarzy jeździli tym autem. Jeżeli nim jeździli to przerabiali pozycję za kierownicą więc domniema się, że gdyby kierownica zasłaniała im zegary to by na to zwrócili uwagę i raczej uznali, że nie jest to najlepszy wybór auta do tego tytułu. Jednak większość z nich wskazała na Peugeota 308.
I to właśnie mnie męczy, mam koszmary, budzę się w nocy z myślami "a może jednak to ja się mylę a inni mają rację". Czytałem testy innych dziennikarzy i jedni piszą, że kierownica nigdy nie zasłoni zegarów, inni piszą, że trzeba ustawić siedzenie, jeszcze inni w ogóle nie piszą nic o tej kierownicy i zegarach.
Jest super, jest super, więc o co ci chodzi? no, właśnie o to...
Generalnie nikt nie pisze, że auto ma spartolone położenie kierownicy względem zegarów i nie da się nim jeździć. Oczywiście jeździć się da, sam jeździłem, dobrze się prowadzi, tylko nie widziałem tych zegarów. Ja mam taki widok jak wyżej, gdy ustawię sobie fotel i kierownicę tak jak chcę i jak mi się najlepiej jeździ.
Na stoisku Peugeota na targach w Genewie spędziłem ponad pół godziny bo rozładował mi się aparat a chyba tylko tutaj mieli kontakty w siedziskach. Swoją drogą nie wiem dlaczego bateria padła mi tak szybko bo zrobiłem raptem 600 zdjęć, bez lampy. Jednego dnia na torze, razem z prądożernymi zdjęciami seryjnymi zrobiłem około 2500 sztuk. Czy wewnątrz budynków gdzie jest mniej światła aparat "poci się" aż tak mocno? Przez myśl mi nie przeszło, że może mi się rozładować bateria, nie wziąłem nawet takiej przenośnej do-ładowarki jaką dodawali do aparatu.
Wg Peugeota tak to powinno wyglądać. Co do widoku przez szybę to maski nie powinno widać i nie widać, da się tak ustawić fotel i jest OK. Tylko ta kierownica. Można powiedzieć, że została ona specjalnie pomniejszona po to aby współgrała z zegarami umieszczonymi nad nią. Kierownica jest mniejsza (przy czym bez przesady, nie jest taka jak w gokarcie) i jeżeli zostanie obniżona to faktycznie jest tak jak autorzy mieli na myśli.
Problem jest tylko z tym obniżaniem kierownicy bo nie da się jeździć autem mając ręce na takiej wysokości na jakiej mam teraz stukając w klawiaturę. Trochę przesadzam ale nigdzie nie widziałem, czy to w autach zwykłych, sportowych, itd.. aby ktoś tak nisko trzymał ręce. Gdyby ten ktoś ze zdjęcia obniżył sobie tę kierownicę o 5 cm to by niemal zawadzał o nią nogami. Siedzi za wysoko? jak sobie obniży fotel to nie będzie widział zegarów.
Siedziałem i obserwowałem jak ludzie wsiadają, nic nie widzą i wysiadają. Nic nie widzą bo nie da się nic zobaczyć przy takim położeniu kierownicy jakie było w tym aucie.
Jeżeli założymy, że z Peugeotem 308 wszystko jest OK to dlaczego w innych autach przy takich samych ustawieniach fotela i kierownicy widok mam prawidłowy? Tutaj nowe BMW serii 3. W moim A4 siedzi się tak samo i widać to samo. Gdyby cokolwiek tutaj majstrować, obniżać kierownicę, podnosić fotel, przenosić zegary to zawsze będzie gorzej.
Bardzo dobrze mi się siedziało w wyścigowym BMW Piotrka który startuje tym autem w WPP. Gdyby chcieć zainstalować tutaj ten i-cockpit z Peogeota to należałoby właśnie wstawić jeszcze mniejszą kierownicę (ta zapewne jest dobrze dobrana, też nijak nie zasłania seryjnych zegarów), podnieść zegary do góry... i obniżyć jeszcze kierownicę...
Tylko jak ją obniżać gdy raz, że jest już dobrze ustawiona, a dwa, że jak się ją obniży to ręce będą za nisko. Nie ma to znaczenia, że jest to modyfikowane auto bo w każdym innym sytuacja jest identyczna.
O co chodzi z tą kierownicą z Peugeocie 308?
* * *
Przy okazji...
W Genewie zadebiutował Peugeot 308 SW czyli kombi.
Był też 308 R jako Megane RS Killer. Ma silnik 1.6 turbo z 270 KM i ma ponoć klepać Megane RS na zawołanie. Mi trudno w to uwierzyć ale ma to być oczywista oczywistość jako efekt najzwyklejszej ewolucji motoryzacyjnej na przestrzeni tych 5 lat od debiutu bieżącej wersji Megane RS.
Nie ma to jak czerwone podświetlenie czerwonego auta. Za piątym razem wyszło wyraźne zdjęcie.
Peugeot 208 T16 Pikes Peak. 875 KM i 875 kg. Napęd na wszystkie koła. Nowy rekord Pikes Peak = 8:13,878. Teraz chyba czas na Nurburgring bo już 30 lat mija.
* * *
Czytaj także
Komentarze (21) skocz na koniec
Może to kwestia wysokości kierowcy, bowiem mogłem bez problemu (wzrost 172 cm) ustawić idealnie kierownicę, o którą nie wadziłem nogami, nie miałem rąk za nisko etc.
Miałem za to odczucie jakbym cały czas jechał z HUDem, przez wysoko położone zegary. Kwestia przyzwyczajenia.
Ustawiam nieco inaczej ALE pozycja, którą uzyskiwałem w Peugeocie jest tak samo poprawna.
W 208 nawet udało się nieco lepiej wszystko ustawić do jazdy sportowej właśnie dzięki małej kierownicy.
BTW czy nikt nie zauważył, że podobne kierownice (wielkością) były w BMW E92?
Przy prawie najwyższym ustawieniu w góre fotela, dosunięcia fotela żeby noga nie była max wyprostowana, kierownica max w góre i max do przodu, nie mam żadnych problemów w autach z widzeniem zegarów i drogi przy wzroście ~175
http://autokult.pl/1622,peugeot-308-1-6-e-hdi-test
W salonach celowo opuszcza sie kierownice aby przykryć ten mankament i liczy się ma to że klient jest nie zauważy.
Idealnie mieści się tu haslo- Nie dla idiotow!!!!