O Launch Control czyli procedurze żwawego ruszania przy skrzyni automatycznej...
2014-07-02|W garażu|Komentarze: 21
Krótkie nagranie na temat prawidłowego ruszania w procedurze startu (Launch Control) przy skrzyni automatycznej.
Wiele razu pisałem już o Launch Control więc nie będę powtarzał tego co jest na blogu w materiale Launch control, czyli ruszanie z kopyta przy skrzyni s-tronic w Audi A4. Zamieszczę tylko wcześniejsze nagranie na którym widać start z LC i normalne ruszanie na drugim ujęciu. Poza tym co widać na pierwszy rzut oka to także zmienia się działanie skrzynie biegów która podczas startu LC wrzuca biegi szybciej bo przy około 5,8 tys. obrotów zamiast standardowych 6,2 tys. obrotów.
Częste i nieprawidłowe ruszanie z myślą o LC wygląda jak na poniższym nagraniu czyli widać ugięcie auta (nawet coś tam skrzypi), auto chciałoby jechać ale jest hamowane przez wciśnięty hamulec.
Oczywiście przy nagraniu zaznaczone jest, że nie jest to start LC.
Taki start często widać na nagraniach ale raczej nie jest to sposób o jakim autorzy skrzyni i auta mieli na myśli. Samo LC też samo z siebie jest obciążające dla auta ale zarazem mocno programowo kontrolowane (np. nie da się co chwilę tak ruszać, wcześniej musi spaść temperatura oleju w skrzyni biegów). Prawdopodobnie w niektórych autach jest licznik startów LC i po przekroczeniu limitu owa funkcja przestaje być aktywna.
W autach z LC przyspieszenie 0-100 jest oczywiście podawane dla starty z LC więc ruszając zwyczajnie nie jest się w stanie uzyskać katalogowych wartości (o mnie jest to około 0,5 sek. straty).
* * *
Chyba w Porsche jest najlepiej działająca procedura startu, przy dwusprzęgłowej skrzyni PDK ;)
Chociaż ta w RS5 też niczego sobie... ale wolę 911 ;)
W obu powyższych przypadkach widać (słychać) gładkie wkręcenie się na wyższe obroty bez żadnego ruchu nadwozia, podjazdu o kilka centymetrów, itp... czyli tak jak to powinno działać.
Czytaj także
Komentarze (21) skocz na koniec
Tak wygląda aktywna procedura LC w BMW - https://www.youtube.com/watch?v=K4fxbD-5UfU
PS DSG w trybie LC również potrafi lekko przysiąść, co widać z zewnątrz.
DSG nie działa jak zwykła przekładnia, bo to po prostu jest zwykła przekładnia :]
DSG, to nie skrzynia automatyczna, tylko skrzynia *manualna*, zautomatyzowana.
ale jako ciekawostkę trzeba napisać, że wszystkie DSG (oprócz najnowszej wersji parowanej z *paskowym* 1,4 TSI oraz 170 KM+ 1,8 TSI) i tak nie potrafiły kompletnie rozczepić sprzęgieł - przenosiły kilka Nm (chyba 8). stąd możliwe *drgnięcie* budą, widoczne z zewnątrz...
Nie pisałem, że DSG jest automatyczną - to zautomatyzowana przekładnia. Brzmi podobnie, ale różnica jest zasadnicza. Konsekwencja w nazewnictwie jest dość ważna, bo ułatwia ogarnięcie co i jak.
A w jakimkolwiek 1.4 TSI jest LC? Tam jest 7b z suchymi sprzęgłami jeżeli się dobrze orientuję. A LC nie występuje (a przynajmniej nie znam modelu z taką funkcją).
PS W RS6 i RS7 LC działa dokładnie tak samo. Skrzynia jest identyczna. Auta bez trudu kręcą kołami na suchym asfalcie, co też dowodzi, że wyższe obroty nie są potrzebne.
w sumie racja - co za różnica, czy mamy strzał z prawdziwego sprzęgła, czy strzał z jakiejś klapy wastegate sprzęgła hydrokinetycznego (bo chyba tak to zostało rozwiązane)...
ps. co do istoty LC to oczywiście zgadam się, chodzi tutaj o efektywność...
Nowe DSG mają zaimplementowany tryb żeglowania, zapożyczony ze skrzyń PDK - stąd pewnie ten brak przenoszenia jakichkolwiek sił przy rozprzęgleniu. Te skrzynie najprawdopodobniej byłyby w stanie zrobić idealny LC wg. wymagań Spalacza :P
mi jeszcze aż tak bardzo nie jest to potrzebne :]
ps. kupię sobie, nawet kolega mi pożyczył na kilka dni te złącze ale nie zdążyłem się tym pobawić...
tak odnosnie tematu:
https://www.youtube.com/watch?v=6-D2haErDLQ
pozdrawiam
Co do nagrania to nie jest start LC tylko ruszenie z hamulca, bardzo niezdrowie dla skrzyni/sprzęgła... widać jak się samochód ugina, silnik nie wskakuje na obroty, tak się nie powinno ruszać, to po prostu wciskanie gazu i hamulca jednocześnie.
Opisujesz to jako słabe rozwiazanie, a fakty są takie, że właśnie ten system gniecie wszystko inne. Ładnie widać to m.in. na nagraniu, na którym testują przyspieszenie nowego RS4 ze skrzynia ZF i M3 cs ze skrzynia dkg (youtube, kanał carwow)
Dodatkowo każdy tuner Ci powie, że nie ma obecnie lepszego rozwiązania niż automaty ZF. Znoszą ogromne momenty obrotowe i są bezawaryjne.
P.S. PDK, to również produkt ZF - są zwyczajnie dobrzy w tym co robią
Jak nie ma innej możliwości?
Właściwy start LC w Audi A4 jest taki jak na nagraniu niżej. Tak to powinno wyglądać wg tej procedury. Tak jest krok po krok opisane w instrukcji. Nie ma żadnego ugięcia, żadnej *chęci* do jazdy ale hamowania przez wciśnięty hamulec.
Jak się ruszy w LC to też skrzynia inaczej wrzuca kolejne biegi, tj. 2. już przy ok. 5,8 tys. obrotów. Takie ruszenie będzie o wiele szybsze niż takie jak na na wcześniejszym nagraniu, z hamulca.
W tym A4 nie da się zrobić katalogowych 6,5 sek. jak się nie ruszy właściwie z LC.
https://www.youtube.com/watch?v=cNfZAp05194