Problem z hamulcami rozwiązany? nowe felgi...
2013-07-18|W garażu|Komentarze: 14
Jednym zdaniem, kupiłem nowe 18-calowe felgi z nadzieją, że dzięki nim przestanę mieć problemy z wyginającymi się tarczami hamulcowymi na torze w Poznaniu. I tak się stało. Prawda, że proste?
Mowa o seryjnym Audi A4 2.0 TFSI (211KM) quattro, z seryjnymi hamulcami...
Moje problemy związane były z biciem tarcz hamulcowych w wyniku przegrzewania ich podczas jazdy na torze w Poznaniu. Tylko i wyłącznie na szybkim, długim, typowo wyścigowym torze w Poznaniu. W Ułężu, w Kielcach, nie mówiąc już o Lublinie, a naprawdę nie mówiąc już o jeździe po autostradach, nie miałem nigdy żadnego problemu z biciem tarcz, ani żadnych innych problemów z hamulcami.
Co do Poznania to nauczyłem się tak jeździć, oszczędnie hamować, chłodzić te hamulce, że udawało mi się zaliczyć Track Day, wykręcić czas okrążania z którego byłem zadowolony. Jednak czasami musiałem sobie darować ostatnią sesję bo bicie tarcz było już za duże.
Podczas jednego TPTD tak te tarcze pogiąłem, że już się same nie wyprostowały po ochłodzeniu i musiałem je wymienić na nowe, choć miały tylko 8 tys. km przebiegu :( po prostu zbyt optymistycznie podszedłem do "funkcji samo-prostowania się tarcz", tj. wcześniej zawsze bicie po ochłodzeniu mijało, nie miało na nic wpływu, na kolejnej wizycie na torze w Poznaniu wcale szybciej się nie wyginały... i sądziłem, że jak jeszcze trochę pojeżdżę na już bijących tarczach to też nic im się nie stanie... ale jednak stało się.
Dodam, że spadek skuteczności hamowania jest wyraźnie odczuwalny dopiero gdy tarcze biją już tak konkretnie, a aby to się stało trzeba sporo hamować na już bijących tarczach, więc nijak nie można być zaskoczonym nagłym słabszym hamowaniem na torze.
Z racji tego, że bicie tarcz miałem tylko na torze w Poznaniu, i tylko gdy za dużo i za mocno hamowałem, to nie widziałem sensu w wymianie hamulców na inne, generalnie robienie czegokolwiek z tymi hamulcami, bo wszędzie poza Poznaniem wszystko było z nimi porządku.
Krecha dla Audi, za to, że wypuszczają A4 z felgami, które słabo odprowadzają ciepło z hamulców... powinni przewidzieć, że po kilku sesjach przy podstawowych 16-tkach na torze w Poznaniu tarcze zaczną bić ;]
Poza funkcją hamulcową ważne jest to, że na felgę 18-calową jest o wiele większy wybór opon o sportowym zacięciu, opon które przy 18-calach mają już dość niski profil, przez to o wiele mniej wyginają się w zakrętach... choć jakby tarcze dalej biły to darowałbym sobie zakup bardziej fachowych opon do jazdy po torze.
* * *
Felga 16-calowa, mniejszej się nie da bo się zaciski nie zmieszczą. Seryjne tarcze mają 320 mm, są wewnętrznie wentylowane, zaciski mają jeden tłoczek. Jeżdżąc na tej feldze w Poznaniu bez problemu mogłem doprowadzić do bicia tarcz...
...17-calowa, z tą felgą było już lepiej, na niej miałem założone semi-slicki Federal FZ-201, jak nie pilnowałem hamulców to i też tutaj tarcze mi biły, choć właśnie o wiele później mimo tego, że czasy okrążenia były o kilka sekund lepsze...
...a, że bystrzak ze mnie :] to sobie to skojarzyłem po niemal 2 latach jeżdżenia po torze w Poznaniu i wymyśliłem, że felgi 18-calowe to musi być właśnie rozwiązanie hamulcowego problemu ;)
...i na ostatnim TPTD wszystko poszło zgodnie z oczekiwaniami, nie miałem najmniejszych problemów z hamulcami, biciem tarcz, choć mocno i późno hamowałem... mam nadzieję, że tak już pozostanie.
Dodam, że te bijące tarcze specjalnie mnie nie bolały bo też traktowałem je jako pewną granicę bezpieczeństwa, tj. doprowadziłem do bicia tarcz, koniec jazdy, pora się zbierać. Płyn hamulcowy nigdy mi się nie zagotował, pedał hamulca nigdy mi nie wpadł w podłogę, żadnych innych problemów nie miałem, oleju nie przegrzewałem, skrzyni też, może właśnie dzięki temu, że wcześniej zaczynały bić mi tarcze hamulcowe i przestawałem jeździć. Już podczas tej edycji zrobiłem swoje rekordowe 28 okrążeń, pomimo tego, że jedna sesja nam przepadła a druga została przerwana... dobiłbym pewnie do 35.
Aby było ciekawiej to bardzo dawno temu popełniłem wpis pt. Felgi i opony na tor, gdzie sam napisałem, że...
Poza kwestiami wizualnymi, a dokładniej to na przeciw nim, do jazdy na na torze należy wybierać felgi jak najbardziej przejrzyste, jak najmniej zabudowane. Ma to znaczenie przy chłodzeniu hamulców, które na szybkich torze w Poznaniu bardzo szybko się przegrzewają.
...czyli odkryłem na nowo to co już teoretycznie wiedziałem, a praktycznie dopiero teraz potwierdziłem.
Inne materiały o hamulcach to... Tarcze hamulcowe na dotarciu, czyli dlaczego nie dojechałem na jeden TPTD, dalej Nowe przednie tarcze hamulcowe.. i klocki.. Audi A4 B8, oraz Tylna tarcza, klocek i hamulec... w Audi A4 B8.
* * *
Felga mia wymiary 8x18, waży prawie 12 kg, jest oryginalną, dedykowaną felgą do Audi A4 B8 (ma takie ET jak powinno), pasuje na nią opona 245/40 (mam Michelin Pilot Super Sport, o oponie innym razem). Jedna felga kosztowała promocyjne 199 euro, po przeliczeniu i doliczeniu kosztów wysyłki z Niemiec wyszło ok. 900 zł za felgę. W polskim ASO, bez promocji kosztowała ok. 1700 zł (takie są ceny nowych felg z katalogu, choć te ładniejsze i większe są zwykle kilka razy droższe).
Felgi przyszły zapakowane tak jak widać, czyli tylko w pudełku, przykryte folią.... myślałem, że przynajmniej jakiś styropian będzie, czy coś ;) ale na szczęście były całe, nie miały żadnych zarysowań czy otłuczeń. Przy czym na żywo nie wyglądały już tak pięknie jak na schemacie...
...były też wklęsłe, a byłem przekonany, że będą "ścięte na prosto"... jak na schemacie ;)
...ładny metalowy wentylek (chyba sobie kupię nakrętki z logo Audi), nakładki na śruby (2 zł w ASO) i nagle zauważyłem, że felgi mogą też pełnić funkcję estetyczną a nie tylko jako nośnik dla opon...
...rzucają się w oczy, kto ze znajomych dawno moje A4 widział to teraz na dzień dobry zauważa, że felgi jakieś nowe, lepiej wygląda... jest moc :]
* * *
Owy wybór felg to też budżetowa decyzja, bo gdybym ich nie znalazł w tej promocyjnej cenie to kupiłbym felgi OZ Racing, najchętniej Ultralaggera (1350 zł za sztukę)...
...ale pewnie trochę tańszą Superturismo LM, choć ma więcej "drutów"... obie felgi mają takie wymiary jak powinny, ET różni się tylko o 1 mm... żaden inne felgi mnie nie interesowały, albo OZ, albo te z katalogu...
* * *
Rozwiązywanie problemów z hamulcami, szczególnie tych niewielkich, choć odczuwalnych, zaczynajcie od przyjrzenia się felgom. Czasami po prostu wystarczy ją wymienić na większą, bardziej przewiewną... nie trzeba od razu montować hamulców od Porsche do seryjnego A4 ;)
Czytaj także
Komentarze (14) skocz na koniec
przy okazji - czy w Twojej a4 są tunele powietrzne do chłodzenia tarcz?
niestety nie ma tuneli i nie bardzie jest jak je zrobić aby wyglądały *ładnie*... S4 ma taki sam zderzak co A4 ale też ma zaślepkę przy światłach mgielnych, dopiero RS4 ma przelot w zderzaku, ale też zupełnie inny ten zderzak... ale już np. S3 ma kratkę i można tam jakiś kanał wsadzić...
do A4 nie mogę się doszukać żadnych kanałów, może do Golfów, Scirocco są jakieś gotowe rozwiązania i pasowałoby do A4, wtedy pozostałaby tylko kwestia kratki z przodu... można ewentualnie światło mgielne wyrzucić :]
ehh... do A5 przecież szybciej znajdę...
Wyrzucisz przeciwmgłowe i dasz rurę spiro jako *kanał*. Wydaje mi się, że na podnośniku mody zajmą ci 15 minut. Nie wiem tylko, czy wypada w takim aucie na trytytki coś montować.
Nie kusiło cię, żeby kupić chociaż 80, albo B5 quattro i na niej wyładować całą inwencję twórczą? Budowanie auta stricte do sportu to piękna sprawa, zawsze funcion > form. Poza tym frajda z jazdy jest nieziemska ;)
czy z uwagi na TPTD wymieniasz częściej?
pięknie to wygląda :) w sumie do A4 chyba powinno pasować...
są wloty do A4, pasujące, tylko za 500 dolarów za komplet... i to są same wloty na zderzak, dalej trzeba szukać kanałów, albo tę rurę spiro z trytkami :)
a w A4 B5 to by mnie wszystkie Subaraki objeżdżały, nawet zwykłe Forestery :)
@spoono, nie wymieniam częściej płynu hamulcowego ani oleju, wszystko wg harmonogramu, przy czym chyba zacznę częściej wymieniać olej, tj. co 10 tys. km, ale teraz jeszcze przelecę 15 tys. km na tym samym (mam świeżo wymieniony)...
@tomek e30v8, a później wszyscy płaczemy i zastanawiamy się dlaczego tak kiepsko w naszym kraju rozwija się motorsport ;) ps. Audi zmieniło modele w DTM, teraz nazywają się RS5, może stare A5 są na sprzedaż, kup jeden, może sprosta wymaganiom :)
wloty do kanałów potrzebne są tylko na torze więc będąc na torze zdejmuję osłony ze światłami mgielnym i mam wloty do kanałów... na koniec jazd zakładam osłony i tyle... prawda, że proste? :)
Tak przy okazji, to coś małe te tarcze - ja mam w Giulietcie 330mm ;).
https://picasaweb.google.com/116003001100879799310/MilanoAlfaRomeo#5489053793104701314
Tutaj niezła biała OZ na 156:
https://picasaweb.google.com/116003001100879799310/MilanoAlfaRomeo#5489053770728169554