Rally Sprint ostatni wakacyjny na Torze w Lublinie 2012
2012-08-25|Na torze|Komentarze: 28
Pierwszy lubelski Rally Sprint na semi-slickach. Kogo byłem w stanie to wyprzedziłem, na pozostałych zawodników nawet jeszcze lepsze opony mi nie pomogą...
Oficjalnie impreza nazywała się: Rally-Sprint 35-lecie Automobilklubu Chełmskiego - 19 sierpień 2012.
Taka sobie panorama... kliknij aby powiększyć...
Wyniki
1. miejsce zajęła zawodniczka w Citroenie C2R2Max... zarazem zwyciężczyni grupy V...
... czyli wyprzedziła Evo, o kawałeczek sekundy, ale wygrała... a było mi na rękę bo znając wyniki cząstkowe nagrałem już filmik z C2 jako zwycięzcą imprezy, Evo niestety nie miałem...
czyli 2. i 3. miejsce dla zawodników w Evo, którzy pierwszy raz od niepamiętnych czasów nie wygrali :]
4. miejsce Honda Civic... zwycięzca grupy III...
...i dalej też podobne przednionapędowe pędzidełka, które pokonać mogę (z Tomkiem z Subaru) jedynie przy pomocy Matki Natury, czyli niech tylko spadnie deszcz albo śnieg to zobaczycie!
5. miejsce też Honda Civic...
6. miejsce Renault Clio, które testowało jazdę z jedną oponą inną niż pozostałe (problem z odkręceniem koła)... zwycięzca grypy III...
7. miejsce dla zawodnika w Hondzie Civic... ciemnozielone numery na czarnym tle trochę ciężko odczytać na zdjęciach... czy to błękitna Honda? [tak, to ta Honda ;]
8. miejsce dla kolejnego Civica...
9. miejsce zawodnik w Oplu Corsa Astra... [oczywiście]...
10. miejsce dla MG ZR...
11. miejsce niezidentyfikowane... jakaś Honda Civic...
12. miejsce dla Piotrka w granatowym Subaru, który wyprzedził mnie... 0,7 sek.... udało mu się, niech ma...
...szczerze mówiąc to miałem go gładko wyprzedzić... a tu jednak zonk...
13. ja, Audi A4, z semi-slickami...
...miało być Top10 ale wyszło te 13. miejsce... patrząc na tabelę to teoretycznie można było celować jedynie o oczko wyżej... pierwsza 10-tka jednak była poza zasięgiem...
14. miejsce dla zawodnika w Toyocie Yaris...
15. miejsce dla Tomka w Subaru Imprezie...
...no, muszę zaznaczyć, że pierwszy raz udało mi się go wyprzedzić w klasyfikacji generalnej :] oczywiście dzięki oponom...
16., 17. i 18. miejsce dla Hond Civic... tylko jedno zdjęcie, innych nie mogę zidentyfikować... białą z czarną maską?
19. miejsce dla Opla Astra...
20. miejsce dla Nissana Primera...
21. i 22. miejsce dla srebrnego Subaru Impreza, z karbonową maską ;)
...i mniej więcej w tej okolicy szacuję swoją pozycję gdybym jechał na drogowych oponach...
23. miejsce dla Opla Astra... o ile się nie mylę... tego samego co z miejsca 29...
24. miejsce dla białej Imprezy STi...
25. miejsce zajęła Honda CRX...
26. i 27. miejsce... daleeeeeeeko :] Audi 80 quattro... na drogówkach... różnica między sobą 0,144 sek... zwycięzcy grupy IV!
28. miejsce Fiat SC... zwycięzca grupy I...
29. miejsce Citroen Saxo...
30. miejsce VW Golf...
31. miejsce Ford Escort...
32. miejsce Fiat CC...
33. miejsce Citroen C2... "taki sam" ;) jak zwyciężczyni...
...i dalsze miejsca... kolejność losowa...
...i ta niezidentyfikowana Honda Civic z wysokiego miejsca...
...Subaru Impreza z 48. miejsca... w sumie nie ma co się dziwić skoro to pasażer kierował... ale zastanawiający jest słaby wynik w kolejnych próbach, kiedy to jechaliśmy przecież w drugą stronę toru...
...i jeszcze Subaru, które ze względu na problemy techniczne nie ukończyło (tj. nie rozpoczęło na dobre) rywalizacji...
... i razem z Alfą 156, która "leczy złamane koło" po Rally Sprincie Cartmax 2012 pozwoliło mi wskoczyć o dwa miejsca wyżej... nie było też Toyoty MR2, z którą również nie mam szans...
Spalaczowa jazda
Pierwszy raz na Rally Sprint przyjechałem na semi-slickach. Różnica w prowadzeniu auta na krętym torze jest ogromna. Po prostu auto skręca wraz z ruchem kierownicy ;) nie trzeba już tak długo czekać, i jak się spartoli zakręt to nawet tak bardzo tego nie widać ;) ...cóż można powiedzieć... wszystko lepiej, w końcu z najgorszych drogówek spośród uczestników przesiadłem się na jedne z lepszych semi-slicków...
...teraz bardzo ważną kwestią jest rozgrzanie opon, i dalej, ich nie przegrzanie... z rozgrzaniem nie powinno być problemu, opony mają "tylko" 225 mm szerokości i pod ciężkim autem powinny szybko łapać temperaturę nawet w chłodne dni, a gorzej podczas upałów, kiedy to mogłyby się przegrzewać, zacząć pływać, szybki zdzierać... wydawało mi się, że właśnie teraz (około 30 stopni) tak się właśnie działo, ale jednak moje wyniki liczone w sekundach z biegu na bieg były coraz lepsze, choć spadałem w zestawieniu uczestników... nie wiem za bardzo jak to interpretować, ja jechałem szybciej, inni jeszcze szybciej... dopiero na koniec rozgrzały im się opony?
...najlepiej porównywać biegi 3, 4 i 5, które to były wg innego schematu niż pierwsze dwa, i przede wszystkim opony były już rozgrzane, jak i kierownik wdrożony w imprezę. Każda próba to kawałek sekundy lepiej i kilka miejsc w tabeli gorzej. Ostatecznie zająłem 13. miejsce, najlepsze w mojej "karierze" podczas suchych rally sprintów (na mokrych i śnieżnych mam zamiar zdobywać medale i puchary, a jak! ;) Top10 było poza aktualnym zasięgiem, na dodatek kilku stałych uczestników nie brało udziału w imprezie, więc lepiej w tabeli być nie mogło...
...teraz mam nadzieję, że kolejna impreza odbędzie się w niższej temperaturze (najlepiej z 15 stopni), wtyedy sprawdziłbym teorię szybszego rozgrzania i utrzymania temperatury opon dzięki sporej wadze auta, przy jednoczesnych temperaturowych problemach innych zawodników ;)
...co by dobrego o oponach nie powiedzieć to jednak jakimś cudem nie wyeliminowały one moich błędów w prowadzeniu auta :] i dalej jest co poprawiać tylko jakoś nie bardzo mi to idzie... ciągle to samo, tj. zbyt szybkie wchodzenie w zakręty i przez to w początkowym fragmencie zakrętu "hamowanie" skręconymi oponami, a w zakręcie też za bardzo skręcam kierownicą... czy inaczej... nie wypuszczam bezwładnie auta z zakrętu, a często sam je kieruję na zewnętrzną... najpierw w zakręcie za bardzo skręcam, później na wylocie muszę to odkręcać... to bardzo niepoprawnie ;)
...wynikać to też musi z tego, że za blisko patrzę, jadąc myślę o aktualnie przejeżdżanym fragmencie toru, tym co mam przed maskę, a w zasadzie już przy wejściu w zakręt powinienem widzieć i kierować się w punkt w którym mam się znaleźć po wyjściu z tego zakrętu... a teraz np. często patrzę i celuję aby być blisko wewnętrznej tarki, dokręcam kierownicę aby być bliżej, itd... samo zło ;) i na nagraniu opony widać, że w niektórych zakrętach to z pięć razy ruszałem w te i we wte kierownicą...
...i jeszcze porównanie dwóch przejazdów... ciężko porównać oba przejazdy na tak krętym torze i znaleźć jakieś ewidentne różnice w jeździe ale jako ciekawostkę wrzuciłem i to nagranie, widać gdzie sporo straciłem, ok. 0,3 sek. na ostatnim zakręcie przed metą, gdy już praktycznie jest "po zawodach"...
Subaru Impreza & Audi A4
Na każdym rally sprincie walczę o złote kalesony z Tomkiem w Subaru, i podczas tej imprezy pierwszy raz udało mi się je wygrać. Opony to umożliwiły, bo wcześniej sprężałem się bardziej niż powietrze w turbo i nic z tego nie wychodziło. Może raz udało mi się? albo wcale nie udało wygrać choćby jednej próby...
...teraz miałem semi-slicki, lepiej trzymające niż Tomkowe Potenzy RE070 (oceniając wg kryteriów "tak mi się wydaje" to są to najlepsze drogówki, ale nie ma wymiaru pasującego dla mnie) więc musiałem być szybszy, bo jak nie teraz to kiedy?
...ale z drugiej strony szału jednak nie było, myślałem, że bardziej odjadę, na 1-2 sek. na okrążeniu, a tu raptem wyszły 2 sek. ale w generalce, po 5 próbach... na dodatek podczas jednej próby był szybszy ode mnie... więc niestety nie jest pozamiatane ;)
Spalaczowe zdjęcia
Pozostałe moje zdjęcia...
Onboard
Przy okazji tej imprezy obłożyłem auto kamerami (tj. rejestratorami trasy)...
...umieszczenie rejestratora bezpośrednio na masce nie ma większego sensu, obraz taki sam jak na szybie od środka... może gdyby przeczepić kamerę jak najniżej, przy samym asfalcie to coś by z tego wyszło, pewnie najlepiej aby obiektyw tej kamery nie "zaginał" rogów...
...kolejne ujęcie to "fajowe" nagranie okiem wyginającej się opony...
...widać tutaj, że opona nie ugina się na bokach, całą płaszczyzną przylega do drogi... widać też tutaj, że źle jechałem, za bardzo tę oponę wyginałem :]
...a najciekawsze nagrania wychodzą z kamery nagrywającej do tyły, jadąc przed filmowanym autem...
...jeszcze raz to samo nagranie...
...tutaj są to oczywiście jazdy treningowe, podczas właściwych wyścigowych prób jeździmy pojedynczo, ale już na torze w Poznaniu, gdzie jeździ się wspólnie można ciekawe sceny ponagrywać...
Fiat 126p
Tym razem w imprezie brał udział tylko jeden zawodnik w grupie klasycznych polskich RWD coupe...
...ekipa z pomarańczowego Malucha jest w trakcie przygotowań do kraśnickiego KJS-a, jakieś tam niedzielne pojeżdżawki musiały zejść na dalszy plan... :]
...i jeszcze jedno zdjęcie...
Czytaj także
Komentarze (28) skocz na koniec
Jeszcze jedna uwaga, na rally sprinty w zasadzie przyjeżdża stara gwardia. Nowych uczestników można policzyć na palcach jednej ręki.
z jednej stronie trochę zawaliliśmy, ale z drugiej też nie było aż tak źle, gdyby były te pachołki, więcej zawracania to pewnie 5 miejsc w dół byśmy mieli... nie widzę nikogo kogo *powinniśmy* wyprzedzić a tego nie zrobiliśmy, nad nami sami torowi wyjadacze...
zobacz kogo na ogonie miałeś... trzy Hondy które tylko czyhały na jakiś nawrót czy slalom ;)
gdy poślizgi są niewielkie (jak podczas jazd na torze) to działają niejako w tle, położenie auta jest korygowane podczas jazdy, przyspieszania w zakręcie, nie czuć żadnego hamowania, czy (jak wyżej już wspomniałem) nie jest odcinany gaz...
największy *problem* jest chyba z zawieszeniem, które na torze jest bardzo miękkie (z resztą widać na nagraniu koła, jak nadkole lata w górę i dół)... jak się przyciśnie nadwozie to sporo się ugina, w seryjnym zawieszeniu w Imprezie prawie wcale się nie ugnie, a modyfikowane w innych autach to jakby w ogóle sprężyn nie mieli... ;)
@S, zgłosiłeś jako C2R2 Max więc teraz się tłumacz dlaczego nie ma Cię w czołówce?
ona jest trochę za wąska do wagi auta, ale zamysł był taki, że jak będzie troszkę węższa to nie będzie problemu z szybkim rozgrzaniem opony podczas rally sprintów, ale okazało się, że przy tych 30 stopniach już jest za gorąco, mam nadzieję, że w okolicach 20 stopni i mniej ta strategia się sprawdzi, ja ze względu na większą masę szybko rozgrzeję oponę i będę łapał przyczepność, a pozostali będą się ślizgać :]
ssp390_pl_dsg7f
ssp406_pl_dcc
ssp409_pl_a4
ssp429_pl_dsg7q
ssp436_pl_18_20_tsi
pzdr
ów folder zawiera dokumenty *.pdf* o podanych powyżej nazwach.
dokumenty te, to oficjalne materiały grupy VAG pt. *self-study programme*, wot szto...
masa ciekawych informacji.