Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Tor Poznań Track Day - niedoszły - 20 październik 2012

Tor PoznańNiestety nic nie wyszło z udziału w tej, ostatniej edycji TPTD w 2012 roku. Nie dotarłem na tor przez problemy hamulcowe. Pokrzyżowało mi to sporo planów, nie tylko tych związanych z samą jazdą po torze ale i blogowych. Tak czy siak relację napiszę ;)

Planów blogowych, bo po uzyskaniu dobrego czasu okrążenia miałem zamiar przez przerwę zimową trochę powymądrzać się na blogu, jako ten co wydaje my się, że "umi" ponauczać tych co nie "umią". Podsumowując w dwóch słowach: jestę wyścigowcę.

Rok temu pierwszy raz wziąłem udział w TPTD, właśnie na ostatnią edycję z 2011 roku, teraz miałem być tam po raz siódmy. Nie dojechałem przez zużyte tarcze hamulcowe. Gdybym był to pewnie podobne zdjęcie do tego bym wykonał...

Porsche na Torze w Poznaniu na TPTD 16 czerwiec 2012

...jechałbym tym czym zwykle...

Audi A4 quattro na TPTD 30 wrzesień 2012

Planem czasowym na tę imprezę było uzyskanie czasu 1:57.xxx. Mój aktualny rekord to 1:58.574, i najlepiej by mi pasowało jakbym pojechał sekundę szybciej.

Schemat toru w Poznaniu

Jak chciałem to uzyskać?

  • z1, tutaj mam stratę...

  • z4, tutaj raczej lepiej jest jechać większym łukiem, bardziej łagodnie, nie chodzić tak szeroko jak do tej pory starałem się wchodzić...

  • z6, raz na pięć razy uda mi się dobrze go przejechać, zwykle za szybko tutaj wjeżdżam, nie daję rady przejechać po wewnętrznej tarce...

  • z8, bardzo ważny dla mnie zakręt, bo jak tutaj zacznę przyspieszać to dopiero zdejmuję nogę z gazu i hamuję przy z10... zwykle mi się udaje, choć imprezy nie mogę uznać za zaliczoną, jeżeli takiego ujęcia nie nagram ;)

    Poza torem na TPTD

  • z10, tutaj też mam stratę, jadę pługiem, biernie, opony mnie trzymają w tym zakręcie...

  • z14 podobnie, też za bardzo pługowato, strata...

...i tak ogólnie miałem zamiar każdy zakręt jechać poprawniej niż ostatnio, cięgle mam problemu ze zbyt bliskim patrzeniem przed siebie, ze zbyt późnym rozpoczęciem przyspieszania w zakręcie, za szybkim wchodzeniem w zakręty...

...jeździłbym na semi-slickach...

Opony Federal FZ-201 po jeździe na TPTD 30 wrzesień 2012

...i w ogóle wszystko miało być tak pięknie i wspaniale...

Karne krechy

Po zawróceniu i powrocie założyłem taką sondę na Facebooku. Oddano ze 20 głosów, z czego tylko jeden, mój własny, na prawidłową odpowiedź.

Ankieta na temat powrotu z wyjazdu na TPTD

Teraz pora na nieprzyjemności, bo muszę przydzielić karne krechy. Na parkingu stoi Wasza S-klasa. Wszyscy, którzy oddali głos na "piii... komunikat komputera... jedź do serwisu..." otrzymują dokładnie takie oto krechy:

Rysy na Mercedesie S-klasa

Czy nie czytacie rankingów niezawodności? przecież A4 w większości z nich jest w czołówce! w czołówce nie ma go tylko w tych, w których znajduje się trochę niżej... ale to jeszcze można podarować, pomalujecie sobie cały bok, nic nie będzie widać...

Przy kolejnej odpowiedzi tak łatwo być nie może. Jak to policja mogła mi zabrać prawo jazdy? jak to mogłem przekroczyć limit punktów karnych?

Rysy bazgroły na Mercedesie S-klasa

Przecież ten blog właśnie promuje bezpieczną i przepisową jazdę! no i przede wszystkim mam CB-radio, przez które słychać o "misiakach" jeszcze przez 5 godziny po tym jak ktoś ich gdzieś zauważył. Na pytanie "jak droga do Warszawy" dostaje się odpowiedzi "czysto, a jeżeli jedziesz do Gdańska to na 824 kilometrze, za Toruniem, misiaki podjechali na stację benzynową, pewnie kupić coś do jedzenia, ale i tak trzeba uważać...".

Za głosy dotyczące opony nie przedzielam żadnej rysy, no ale przecież w takim przypadku jeździłbym na drogówkach, co prawda rekordu bym nie pobił ale jak najbardziej pojechałbym z Lublina do Poznania na tor bez semi-slicków...

Z toru...

Tomek w BMW E30 V8 chyba w końcu rozpędził się na torze bo uzyskał konkretny wynik 1:54.908.

BMW E30 V8 na TPTD

PS. nie pytajcie jak udało mi się to zdjęcie wykonać :]

Piotrek w Hondzie S2000 też chyba swój nowy rekord ustanowił? 1:51.957! na zdjęciach widzę, że i jakiegoś puchara otrzymał ;)

Honda S2000 srebrna na TPTD 30 wrzesień 2012

Nissan 350Z poprawił się o prawie sekundę od ostatniej imprezy, teraz: 1:56.763, czyli znowu mi odjechał, bo tak po cichu ścigam się z nim...

Nissan 350Z czarny na TPTD 12 sierpień 2012

Mariusz w Clio RS? (a nie Clio Sport?) chyba odłożył na bok zakrętowe niesnaski i przyjechał ponownie na tor, dlaczego poniżej 2 minut nie zszedłeś?

Renault Clio z oponami na 2 edycji Tor Poznań Track Day

koniec relacji!

Relacje ze wcześniejszych TPTD

Komentarze (25) skocz na koniec

Adam, 2012-10-18, 19:17
Drogi kolego,

nic dziwnego że masz problemy z zejściem na 1:57.
Wybacz krytykę, ale auto które wybrałeś do treningów na torze, moim skromnym zdaniem nijak się do tego nie nadaje...

Narzekasz na płużenie w szybkich partiach toru? Pomimo opon które założyłeś, jest to raczej nie do przeskoczenia. Musisz w tym miejscu podziękować twórcom twojego ślicznego auta, którzy szukając oszczędności przy konstruowaniu płyty podłogowej dla 15 modeli, umieścili całą jednostkę napędową, a więc najcięższy element samochodu dokładnie przed przednią osią. Takie rozłożenie masy, prowokuje podsterowność niemal nie do wyciszenia.
Widzę że konstruktywnie traktujesz wizyty na torze, więc polecam przejażdżkę autem tylnionapędowym. Z twoim podejściem, masz szansę osiągać bardzo dobre wyniki.
Analizując przejazdy i ucząc się odpowiednio ustawiać auto w zakręcie ( na co RWD pozwala w duuużowiększym stopniu ) zejdziesz i poniżej 1:57

Pozdrawiam serdecznie, i życzę przyczepności :)
mrrr, 2012-10-18, 19:33
Jestem i na TPTD i na RS w Lublinie! Do zobaczenia na torze :)
, 2012-10-18, 19:49
@Adam, ale ja nie mam problemu z zejściem na 1:57, bo... do tej pory w taki czas nie celowałem ;)

narzekam na płużenie wynikające z biernego, za szybkiego na wejściu przejazdu przez zakręt, a nie płużenie z napędzania, o którym pierzesz... na te będę narzekał trochę później...

na takiej amatorskiej imprezie myślę, że sporo nadrabiam napędem quattro właśnie względem RWD, którym to trzeba na prawdę umieć jeździć aby uzyskiwać lepsze czasy niż FWD, nie mówiąc o 4x4... poza tym każde auto jest inne, inne silniki, moce, waga, więc ciężko porównywać... teraz pewnie musiałbym mieć sporo mocniejsze auto RWD niż te 211KM aby uzyskiwać podobne czasy...

@mrr, czyli ścigamy się na TPTD, na RS i na drodze z Poznania do Lublina ;] jakim autem na RS?
mrrr, 2012-10-18, 20:04
Chyba STI, ale okaże się w niedzielę rano... ;)
Adam, 2012-10-18, 20:57
@ autor

skoro za szybko wchodzisz w zakręt, to polecam nadsterowność z ujęcia i problem znika
, 2012-10-18, 21:04
@Adam, myślę, że najprostsze rozwiązanie tutaj się sprawdzi, tj. mocniej przyhamować przed zakrętem ;)
Adam, 2012-10-18, 21:08
Najprostsze, nie najszybsze.
Povolny, 2012-10-19, 00:47
Nadsterowność z ujęcia skończyła się ostatnio dosyć spektakularnie, więc sugeruję nie szarżować na koniec sezonu. Zimą też trzeba jakoś do kościoła dojechać...
amator, 2012-10-19, 01:41
@Spalacz
mozesz cos wiecej powiedziec o z4?
Probowalem robic ten zakret szerokim lukiem, ale instruktorzy zwrocili mi uwage, ze jesli mocno go zetniesz z5 mozesz calkowicie zignorowac (podobnie jak z2 albo z11). Generalnie chodzilo o to, zeby nie jezdzic wezykiem.

gdybys mogl - napisz jeszcze cos o koncepcji na z3? poprzednio (moj pierwszy raz) dwukrotnie wypadlem na tym zakrecie z toru (jechalem na cywilnych oponach o profilu 60 :p)
nadal zastanawiam sie czy ksiazkowo powinno sie tam *stanac* i obrocic samochod czy probowac wchodzic uslizgiem w ten zakret.
, 2012-10-19, 02:08
@amator, tak, taka jest idea i tak zawsze starałem się jechać, aby po wyjściu z tego zakrętu mieć w zasadzie prostą do z6, ale teraz wydaje mi się, że jednak za bardzo przycinałem i traciłem na tym... lepiej będzie taki delikatny wężyk zrobić, oczywiście w tym zakręcie celujemy w wewnętrzną tarkę, tak samo jak wewnętrzną z5...

na z3 wypadłem jeden raz, podczas mojego pierwszego wyjazdu na tor w Poznaniu, na okrążeniu wyjazdowym, jechałem dość wolno...i bardzo szybko się nauczyłem, że opony drogowe też trzeba rozgrzewać ;)

tak po amatorsku to ten zakręt powinno się jechać normalnie, hamować, skręcić, przyspieszać... nie wiem co masz na myśli pisząc o uślizgu, ale ja tam niczego takiego nie próbuję ;) w mojej ocenie to najzwyklejszy, typowy zakręt...

@Povolny, na moim obecnym etapie rozwoju nie planuje żadnych nadsterowności, czy to z ujęcia, czy z przegięcia :)
mrrr, 2012-10-19, 09:07
@amator: każdy instruktor ma swój *patent* na tor Poznań, każdy uczy nieco inaczej, ale jest przekonany, że jego sposób jest najlepszy. Byłem na TPTD chyba 6 razy, *szkoliłem* się za każdym razem u kogo innego i za każdym razem słyszałem inne pomysły na branie poszczególnych zakrętów.

Dlatego przestałem wierzyć w jakiekolwiek *sposoby*. Dla mnie istnieje jeden, taki sam dla każdego zakrętu, na każdym torze - zwolnić, wjechać w zakręt bez rycia, *na raz* od zewnętrznej tarki do szczytu, wychodzić z zakrętu stojąc na gazie możliwie wcześnie i jednocześnie odkręcając kierownicę. A właściwy tor jazdy poznasz obserwując szybszych od siebie...

Ale ja nie umiem jeździć, więc można mnie nie słuchać... :)
Darecko, 2012-10-23, 16:30
To gdzie ta relacja? :)
, 2012-10-23, 16:34
@Darecko, nic nie wyszło z TPTD :-/ nie dojechałem, zawróciłem z trasy, problemy hamulcowe... dzisiaj w nocy dokończę tę *relację*...
Darecko, 2012-10-24, 20:16
Widzę w takim razie, że nie my jedni problemy z hamulcami mieliśmy :P
mrrr, 2012-10-26, 21:56
Nie ma czegoś takiego jak *Clio Sport*. To jest RenaultSport Clio. W zależności od rynku różnie się nazywa. Ja piszę Clio RS, RS jak RenaultSport, bo oficjalna nazwa jest długa jak inwokacja z Pana Tadeusza - *RenaultSport Clio III 2.0 16V F1 Team R27*.

A jeśli chodzi o czas, to sam nie wiem. Nie ogarniam, pasztetowa opona, nie ogarniam, pasztetowy samochód, nie ogarniam... Paczaj sam:

http://youtu.be/fWCVYovnRKs

albo tu to samo bez przeszkadzajki po lewej:

http://youtu.be/KYXp4E2Rctg

albo tu z inną przeszkadzajką:

http://youtu.be/FQZ42hnpK4E

No nie umiem, przepraszam za wyrażenie, przelecieć Baby Jagi i tam trochę tracę. Hamuję 4 razy - do Baby, uśmiechu, kukurydzy i pod radarem, reszta ogniem, albo z lekkim odjęciem. Nie wiem co poprawić. Jechałem z instruktorami, oni też nie wiedzieli. Znów pochwały zamiast miażdżącej krytyki, a czas jak w seicento. Znaczy jeden wiedział - opony. No to mówię, że pasztetowa opona, c*nie :)
, 2012-10-26, 22:31
Hmm... no też nic nie widzę, ja jadę prawie tak samo, z4 nie tak szeroko, reszta podobnie, czasami może metr szerzej na wyjściu, bardziej po zewnętrznych tarkach, ale to już takie tam niuansiki, na ułamki sekundy a nie kilka... szkoda mi, że nie mogłem jechać, miałem sporo do sprawdzania, uwag z poprzedniego TPTD, miało to się przełożyć na te 1:57, wtedy po zimie jechałbym jeszcze szybciej ;)
Breezy, 2012-10-27, 01:59
Kwiatuszek dookoła wlewu paliwa na tej S-klasie wygrał wszystko :)

PS. Ja dałem oderwanie semi-slicka :(
george, 2014-06-14, 14:21
E30 z silnikiem V8 taki slaby czas? E30 jest bardzo lekkie i z mocnym silnikiem powinno miazdzyc o ile sie nie myle, popatrzcie tutaj na przejazd lancerem evo https://www.youtube.com/watch?v=AHn52ZbbrZ0&list=LLTNyp_hu41kKttzmR-GwVdQ&index=4
, 2014-06-14, 14:37
@george, to tak nie działa... sprawa jest złożona i skomplikowana :)

co do Evo to ono jest mocno modyfikowane pod wyścigi i mimo silnika 2.0 wykręca czasy lepsze niż dowolne auto drogowe, czy to V8 czy V10 czy V12...

nie pamiętam dokładnie ale pewnie nawet E30 nie miało slicków a Evo już tak a te dawać mogą i 5 sek. na okrążeniu...
@spalacz, 2014-06-14, 15:48
To prawda ze sliki daja 5 sekund, co nie zmienia faktu ze wydaje mi sie nadal ze ten czas e30 jest strasznie slaby :) a evo z filmiku to rajdowa n-grupa na sliku
, 2014-06-14, 16:02
A czy wiedziałeś, że te e30 V8 to niejako hobbystyczny projekt budowy auta wyjściowego? podczas tej imprezy było na jakimś tam etapie swojej budowy, poza tym, że nie było do końca zrobione to prawdopodobnie też borykało się z usterkami jak to zwykle bywa gdy *garażowo* robi się auto wyścigowe.

Trafiały się imprezy podczas których to auto wykręcało czas 2:05 bo coś się w nim popsuło już na okrążeniu rozgrzewkowym, chyba też raz w ogóle nie wyjechało na tor tylko zjechało i wjechało na lawetę. No i też powiemy, że czas strasznie słaby?

O czasie Evo też można powiedzieć, że jest słaby bo 1:44 wykręcone takim autem, z 2.0 turbo w zestawieniu z czasami 1:47 uzyskiwanymi z wolnossącego 2.0 już takie wspaniałe nie są. O ile dobrze pamiętam to szybcy zawodnicy w S2000 czasami wkręcą nawet czasy w okolicach 1:45.
george, 2014-06-14, 19:07
@spalacz piszac s2000 masz na mysli honde s2000 czy rajdowki klasy s2000? Jesli chodzi co o honde to ciezko mi uwierzyc w czas 1.45 seryjnej hondy s2000 :)
, 2014-06-14, 19:12
@george, Honda S2000, modyfikowana... VW Golf z Castrol Cup też kręcą 1:44 a mają sporo mniej mocy więc w sumie też można powiedzieć, że Evo słabe jest... seryjne, zwykłe Evo, *z salonu* też szału nie zrobi, na pewno nie wykręci 1:44...
george, 2014-06-14, 21:23
@spalacz tak dobre czasy zarowno modyfikowanej hondy s2000 oraz golfa z castrol cupu wynikaja glownie z bardzo niskiej wagi tych pojazdow, znacznie nizszej niz lancer evo po modyfikacjach /wg moich obliczen roznica w przypadku golfa wynosi minimum 300kg/, dodatkowo golf ma poszerzony rozstaw kol i wielki spojler z tylu ktory poprawia docisk. Tak wiem ze lancer tez ma spojler ale popatrz na *kat natarcia*, widac ze ten w golfie jest duzo bardziej agresywny :)
, 2014-06-14, 22:20
@george, ja to wszystko wiem i dochodzimy powoli do sedna, że słaby czas to pojęcie względne, zależne od wielu parametrów... i oceniając czas E30V8 (czy jakikolwiek inny) należy pamiętać o wielu czynnikach które składają się na ten wynik... czasami może to być błaha sprawa, np. kiepskie opony, brak 4. biegu czy brak zapłonu na jednym cylindrze bo i takie auta jeździły po torze ;)

aby to dobrze ocenić trzeba zwykle być na miejsc, ja zwykle starałem się też rozmawiać z osobami które wykręciły dany czas jeżeli miałem zamiar go opisywać aby nie strzelić jakiegoś błędu, np. skupiałem się na porównaniu opon na mokrej nawierzchni i z czasów wynikało, że jedne są sporo wolniejsze a okazało się, że zawodnik ewidentnie przestrzelił zakręt, wjechał na trawę, stracił dużo czasu a gdyby nie popełnił tego błędu to byłby szybszy więc i opony dawały radę na danej nawierzchni...

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *