Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Tor Poznań Track Day - zwycięski - 25 maj 2013

Deszczowy TPTD 25 maj 2013W tytule zwycięski, bo udało mi się wygrać klasę klasę Sport, czyli seryjnych aut, o dowolnej mocy... mój najlepszy track day pod względem miejsca w tabelce z wynikami... prawie cały dzień padało, nawierzchnia była mokra a to idealne warunki dla quattro i dobrych drogówek...

...dobrych drogówek na mokrą nawierzchnię, czyli najlepiej Continental, ewentualnie każde inne porządne drogowe opony mające trochę bieżnika do odprowadzenia wody. Ja jechałem na Continental ContiSportContact 5 (225/50 R17), ale pewnie niewiele gorsze (albo porównywalne) byłyby np. Michelin Primacy 3 czy Primacy HP, a w zimie Michelin Alpin A4 (wszystkie te Micheliny miałem, nadają się do wygrywania ;) Myślałem jeszcze nad Dunlop SP SportMaxx RT, które teoretycznie też powinny być bardzo dobre w czasie deszczu.

Podczas TPTD cały dzień padało, od samego rana i tylko przez ok. pół godziny trochę zaczęło przysychać, po czym znowu lunęło...

Deszczowa pogoda na TPTD 25 maj 2013

...w czasie tego przysychania trochę się wyniki pozmieniały, ale ja nadal pozostałem na pierwszym miejscu w klasie więc nie będę już tworzył klasyfikacji "deszczowej", jak to miało miejsce rok temu, podczas Tor Poznań Track Day - deszczowy - 15 kwiecień 2012, kiedy to zaczęło padać dopiero po godzinie od startu.

Jeździło mi się znakomicie ;) różnica kilku, nie mówiąc już o kilkunastu sekundach pomiędzy uczestnikami jest bardzo odczuwalna. Na początku imprezy co chwilę komuś "siadałem na zderzaku", ciężko było trafić w wolny tor aby bez przeszkód pojechać szybkie okrążenie...

...było sporo różnych poboczowych i obrotowych incydentów, ale sam nie wiem czy więcej niż na zupełnie suchej nawierzchni? wtedy też sporo jest jeżdżenia bokiem, po trawie i żwirku...

...jazda po żwirze, szczególnie bokiem, jest bardzo "niezdrowa", cały ten piasek, kamyki i wszystko lepi się do rozgrzanych tarcz. Czasami też dostaje się między felgę a oponę, gdy ta odgina się podczas majtnięcia bokiem. Na mokrej trawie nie jest lepiej, bo choć nie ma piachu to wtedy hamuje się jak na lodzie, i zjeżdżając na hamulcu z mokrego asfaltu zaczyna się przyspieszać. Podsumowując, podczas szybkiej jazdy po torze najlepiej cały czas trzymać się czarnego ;)

Koło w piasku na TPTD 25 maj 2013

C63 AMG

Gwiazdami imprezy były dwie gwiazdy AMG C63, czyli reprezentanci ginącego gatunku ogromnych wolnossaków...

Mercedes C63 AMG na szkoleniu na TPTD 25 maj 2013

Wyniki TPTD

Poniżej wycinek z klasyfikacji generalnej TPTD. Było 48 klasyfikowanych uczestników.

Czołówka z wyników na TPTD 25 maj 2013

1. BMW E46

BMW E46 BRT na TPTD 25 maj 2013

Opony deszczowe BMW E46 BRT na TPTD 25 maj 2013

2. BMW M3

BMW M3 wyścigowe z klatką na TPTD 25 maj 2013

Opony deszczowe BMW M3 wyścigowe z klatką na TPTD 25 maj 2013

3. Nissan 370Z

Nissan 370Z BRT na TPTD 25 maj 2013

Opona deszczowa Nissan 370Z BRT na TPTD 25 maj 2013

* * *

Powyższe trzy auta jeździły na fachowych, sportowych oponach na deszcz.

4. Audi A5 quattro

Audi A5 quattro czarne na TPTD 25 maj 2013

Miałem nadzieje, że uda mi się owe A5 wyprzedzić ;) podpędziło mnie w tym przysychającym okresie. O ile pamiętam to było na Potenzach RE50A, czyli niezbyt dobrych oponach do jazdy w deszczu, ale sami wiecie jak ciężko jest Audi z quattro wyprzedzić ;) nawet jak nie ma najlepszych opon...

A5 jest zgłoszone do klasy Profi, czyli aut modyfikowanych, z tego też względu nie przeszkadzało mi w wygrywaniu w klasie Sport. Generalnie z tymi klasami jest spore zamieszanie, ciężko jest porównać auta w ramach jednej klasy, np. seryjne AMG 6.3 należeć będzie do klasy Sport, czyli razem z A4 czy Golfem GTI a już Ibiza w większym turbo niż seryjne (ale z mniejszą mocą niż w np. GTI) jest w Profi, razem z autami z pierwszej trójki.

5. Audi A4 quattro

Audi A4 quattro przód na TPTD 25 maj 2013

Tutaj ja, jako pierwszy w klasie Sport. Opony Continental ContiSportContact 5 po kilku sesjach...

Opona Continental ContiSportContact 5 225/50 R17 w Audi A4 quattro na TPTD 25 maj 2013

...i z profilu, prawie "za nowości"...

Opona Continental ContiSportContact 5 225/50 R17 w Audi A4 B8

W czasie deszczu, na śliskiej ale ciągle przyczepnej nawierzchni bardzo dobrze mi się jeździ, i uzyskuję wtedy najlepsze wyniki w tabelkach. Są to najlepsze warunki dla takiego A4 z quattro, kiedy to można najwięcej nadrobić napędem i zarazem drogowe opony na jakich jeżdżę na co dzień są lepsze niż wszelakie sportowe semi-slicki, slicki czy drogowe opony ze sportowym zacięciem (np. Potenza... ps. o mało brakowało a sam teraz jeździłbym na Potenzach, zamiast tych Continental). W takich mokro-śliskawych warunkach już amatorsko najeździłem się i nawygrywałem podczas rally sprintów na torze w Lublinie. Co i jak opisałem materiale pod górnolotnie brzmiącym tytułem Tajemnice sukcesu Cyklu Zimowych Rally Sprintów...

...a co tam... walnę i tutaj zdjęcie pucharów...

Puchary Cyklu Zimowych Rally Sprintów 2013

Gdyby impreza odbywała się na jakimś mniejszym torze wyścigowy to w sumie byłbym pewny, że będę wysoko w tabelce z wynikami. Teraz też wiedziałem, że pojadę dobrze, na podstawie ubiegłorocznej imprezy szacowałem, że 2:10 to będzie znakomity rezultat, mało komu uda się poniżej niego zejść, i liczyłem, że niewiele będzie bo do niego brakować. Nie mniej po przeleceniu się po parkingu z aparatem miałem chwilę zwątpienia, bo kilka sporo mocnych aut miało "zwykłe" opony (w sensie, porządne drogówki z bieżnikiem)...

Koło Mercedes C63 AMG na TPTD 25 maj 2013

...i nie wiedziałem, czy udami się napędem po nadrabiać silnikowych zaległości. Okazało się, że się dało, a najpewniej to te "zwykłe drogowe opony z bieżnikiem", ale o średnicy 20 cali i minimalnym profilu mają więcej wspólnego z semi-slickami niż z drogówkami takimi jak moje.

Mój najszybszy przejazd, wykręcony w drugiej sesji...

...szału nie robi, nijak nie wygląda spektakularnie. Z tego co sam widzę to kilka błędów popełniłem, dało się to trochę szybciej przejechać, ale nie sądzę, abym był w stanie tego dnia zejść poniżej 2:10.

Jak już wyżej wspominałem, jeździło mi się bardzo dobrze, wszystko pod kontrolą, dusiłem ile się dało, hamowałem ile się dało, na wyjściu z zakrętów celowałem jak najszerzej (świeżo pomalowane tarki aż tak śliskie nie były ;) ani razu nie wyjechałem na trawę czy żwirek... - nie chodzi o to, że brak jazdy po poboczu to jakiś powód do dumy a o to, że bardzo dobrze udawało mi się podobierać punkty hamowań, noga z gazu od razu na hamulec i mimo prędkości 140-160-180 km/h to udawało mi się wyhamowywać do 60-80-100 km/h mniej więcej w tym miejscu w którym zakładałem. Pewnie żadnego prawidłowego okrążenia nie przejechałem, ale poślizgi o dwa czy trzy metry przy jak najszybszym hamowaniu ze 160 km/h to całkiem dobry wynik :) czy też inaczej... już bardziej nie dało się opóźniać hamowania, pod tym względem nie traciłem... przeciwnie, gdyby wyeliminować te kilkumetrowe przestrzały z właściwej linii jazdy to wtedy udało by się nadrobić kawałki sekund.

Fajnie mi się wychodziło z zakrętów. Ustawiałem się tak, że jak tylko widać było wyjście to przyspieszałem "na pełnym ogniu", noga w podłodze, bez żadnego odczuwalnego płużenia, nadmiernego wynoszenia, itp. nie musiałem korygować toru jazdy, nie ujmowałem gazu, raz wciśnięty cały czas pozostawał w podłodze. Z drugiej strony pomaga też to, że w A4 z seryjnym 2.0 TFSI jest za mało mocy aby zedrzeć przyczepność przy napędzie 4x4 przy takich wylotowych prędkościach (czyli 60-80-100 km/h). W zakrętach napędzałem się o wiele, wiele wcześniej niż inni uczestnicy, bardzo dużo tutaj nadrabiałem, mimo tego, że później, na prostych już byłem wolniejszy niż większość aut podczas imprezy (ps. jeżeli kogoś wyprzedzałem na prostej to zwykle mi ustępował, zdejmował nogę z gazu,itp.).

6. Audi TT RS

Audi TT RS na TPTD 25 maj 2013

TT co prawda ma przeniesienie napędu w quattro poprzez sprzęgło Haldex, a nie mechanizm TorSen (A4, A5 i dalej), no ale logo jest identyczne, i Audi, i quattro, więc jak pada deszcz to musi być wysoko w tabeli ;) A poważniej, daje radę także i takie quattro, rok temu w czasie podobnego deszczowego TPTD jeden z najszybszych zawodników jechał w Audi S3. Z drugiej strony Haldex by Audi jest lepszy niż Haldex by inne marki VAG ;)

* * *

Jeszcze raz czub tabeli, aby nie było wątpliwości do czego służy napęd na wszystkie koła ;]

Podium aut na TPTD 25 maj 2013

7. Honda S2000

Honda S2000 na TPTD 25 maj 2013

Najszybsze RWD na "zwykłych" oponach... a nawet szybsze, bo opony były semi-slickowe.

8. Subaru Impreza WRX STI

Subaru Impreza WRX STI szara na TPTD 25 maj 2013

Wszystko, byle Subaru było z tyłu! ;) ps. ostatnio zostałem hejterem Subaru...

9. Dodge Challenger

Brak zdjęcia, ale wyglądał zupełnie jak czarny Dodge Challenger ;)

10. Audi A5 quattro

Audi A5 quattro srebrne na TPTD 25 maj 2013

Tutaj coś mi się wydaje, że opony trochę zjechane, bo o ile pamiętam to te same co rok temu, mimo też późniejszych, suchych TPTD ;)

11. BMW M3 E92

[brak zdjęcia]

12. Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS na TPTD 25 maj 2013

13. Porsche Boxster Spider

Porsche Boxster Spider na TPTD 25 maj 2013

14. VW Scirocco

VW Golf Scirocco na TPTD 25 maj 2013

Najszybsze auto przednionapędowe tego dnia.

15. BMW M3

BMW M3 srebrne na TPTD 25 maj 2013

M3 na oponach MaxSport, zapewne ponacinanych na deszcz (albo i nie). Pamiętam jazdę za tym autem i byłem zaskoczony tym, że na tych oponach tak dobrze trzymał się drogi, tj. nic nim nie majtało na wyjściu z zakrętów. Do tej pory, i chyba nadal, jakoś mnie te nacinanie slicków na deszcz nie przekonuje, tj. nawet po nacięciu niewiele tego bieżnika jest, pewnie trzeba te opony dobrze rozgrzewać aby trzymały, itd. No ale nie wiem, nie znam się... tak tylko...

16. BMW M3

BMW M3 żółte  na TPTD 25 maj 2013

17. BMW 328i

[brak zdjęcia]

18. Mitsubishi Lancer Evo

Mitsubishi Lancer Evo na TPTD 25 maj 2013

19. Porsche Carrera 4S

Porsche Carrera 4S na TPTD 25 maj 2013

20. Subaru Impreza WRX STI

Subaru Impreza WRX STI czarna na TPTD 25 maj 2013

21. Honda Civic

Honda Civic na TPTD 25 maj 2013

22. Seat Ibiza

Seat Ibiza na TPTD 25 maj 2013

23. Nissan 370Z

Nissan 370Z na TPTD 25 maj 2013

24. Porsche Boxster S

[brak zdjęcia]

25. VW Golf R

VW Golf R na TPTD 25 maj 2013

26. Audi A4 quattro

[brak zdjęcia]

27. Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera na TPTD 25 maj 2013

28. BMW M3

BMW M3 E92 pomarańczowe na TPTD 25 maj 2013

29. Opel Astra GTC

[brak zdjęcia]

30. BMW 335i

BMW 335i białe na TPTD 25 maj 2013

Poniżej niepełna lista pozostałych uczestników imprezy...

VW Golf GTI na TPTD 25 maj 2013

Alfa Romeo 156 czarna na TPTD 25 maj 2013

Honda S2000 szarawa na TPTD 25 maj 2013

Mercedes C63 AMG bok na TPTD 25 maj 2013

Alfa Romeo 156 srebrna na TPTD 25 maj 2013

BMW M3 białe na TPTD 25 maj 2013

Renault Megane RS na TPTD 25 maj 2013

BMW 325i na TPTD 25 maj 2013

Mercedes C63 AMG nawrót na TPTD 25 maj 2013

Porsche Boxster srebrny na TPTD 25 maj 2013

Porsche 911 Carrera na TPTD 25 maj 2013

Poniżej uczestnicy, których numerów nie ma w wynikach...

Ford Focus RS na TPTD 25 maj 2013

BMW 535i na TPTD 25 maj 2013

KTM

Pomimo fatalnej pogody dla kabrioletów było bardzo wielu chętnych na jazdę-taxi w KTM...

KTM Devil na na TPTD 25 maj 2013

Szkolenie

Tak jak za każdym razem tak i teraz brałem udział w porannym szkoleniu (przyjeżdżam do Poznania dzień wcześniej). Dostaliśmy parę uwag co do jazdy po mokrej nawierzchni. Chodziło przede wszystkim o hamowanie i "trzymanie masy" na przedniej osi, na dociskaniu hamujących kół. Aby nie "podcinać" kół hamulcem na śliskiej nawierzchni zanim zdąży masa przenieść się na przednią oś. Aby trzymać hamulec o wiele dłużej, na skręconych kołach w niektórych zakrętach, itd.

Honda S2000, BMW M3 i Alfa na TPTD 25 maj 2013

Połowę szkolenia zwykle stoję na poboczu i "oszczędzam benzynę". Przejeżdżam 5 razy dany fragment, kolejne 5 razy już mi się nie chce. I faktycznie przekłada się to na benzynę w baku, bo tankując do pełna przed wjazdem na tor nie muszę już w trakcie imprezy jechać na stację benzynową ;) ale bardziej chodzi o hamulce i olej, które wbrew pozorom też się grzeją a nie mają jak się ochłodzić gdy co chwilę się zatrzymujemy.

Audi A4 i Honda S2000 na TPTD 25 maj 2013

Audi A4 quattro na szkoleniu na TPTD 25 maj 2013

* * *

Poniżej "pościgi" za STI oraz Boxsterem. Auta na nagraniu są zupełnie przypadkowe, tj. przed dłuższy czas jechałem za nimi, na tyle długo, że był sens wydzielenia ich z ogólnego nagrania. A jazda za kimś to jeden z najlepszych sposobów na trening, bo doskonale widać kiedy i ile tracimy, czy zyskujemy, jakim torem jedzie inne auto i co z tego wynika, itd.

Jeszcze kilka zdjęć "parkingowych"...

Mercedes C63 AMG i Ford Focus RS na TPTD 25 maj 2013

Porsche TPTD na TPTD 25 maj 2013

Naklejki tory wyścigowe na Porsche GT3 na TPTD 25 maj 2013

Przed TPTD

Jako zapowiedź imprezy pisałem:

Gdy będzie padać to też nie będzie wielkiego problemu (co do pozycji w tabelce z wynikami to nawet lepiej, ze względu na quattro i dobre opony na deszcz) ale jednak wolałbym teraz zupełną suchość. Generalnie chodzi o to, że w moim mniemaniu po sezonie zimowym wzrosły niebywale moje wyścigowe umiejętności i chcę sprawdzić ile tego wzrostu faktycznie jest.

W tym roku byłem już na TPTD 7 kwietnia 2013, było całkiem nieźle, ale ciężko tę jazdę odnieść do letnich, suchych warunków bo jechałem na zimówkach po częściowo mokrym, później praktycznie suchym asfalcie. Opony były złe, hamulce też mi trochę niedomagały, i tego typu wymówki. Teraz jedynie wymówką może być pogoda, więc jakby było sucho, słonecznie to nie miałbym nic na swoją obronę.

Opony mam dobre, tj. Continental ContiSportContact 5... co? opony drogowe na tor?

Opona Continental ContiSportContact 5 225/50 R17 w Audi A4 B8

...dobre, że są dobre jako opony ;) jak kogoś na ulicy zapytacie o te opony to odpowie "dobre są" ;) best lapa ever na nich nie wykręcę, ale nic im nie brakuje do tego aby amatorsko pokręcić się po torze. Jak będę jechał źle to na pewno nie zwalę winy na te opony. Hamulce też mam sprawne, więc jak je przegrzeję to tylko i wyłączenie będzie to moja wina. Obchodzenie się z hamulcami to też przecież jakaś wyścigowa sztuka.

Oczywiście mam opracowany cały swój misterny wyścigowy plan, wiem jak każdy zakręt chcę przejeżdżać, wiem co chcę sprawdzić. Mam nadzieję, że wszystko pójdzie zgodnie z moim planem bo od tego uzależniam kontynuację moich jazd po szybkim wyścigowym torze. W sumie od początku tak na to patrzyłem, tj. jeżeli nie widać postępów to szkoda benzyny. W tej chwili nie mam też żadnych sportowych opon a chciałbym jeszcze na jakichś pojeździć, ale jeżeli efektów brak to szkoda pieniędzy na opony na tor. I jeszcze... mam szkice kilku artykułów do publikacji na blogu na temat szybkiej amatorskiej jazdy po torze i tak trochę głupio mi będzie je zamieszczać jeżeli nie będę potrafił szybko jechać ;) ale to najmniejszy problem... Oczywiście mam też określony czas jaki chciałbym wykręcić, dość ambitny, ale do realizacji, przy tym razem nie napisze ile to ma być.

Komentarze (39) skocz na koniec

Dominik, 2013-05-24, 14:02
Jaka masz szerokosc kapcia?
, 2013-05-24, 14:10
Widać na zdjęciu ;) 225/50 R17
to minimalna szerokość do A4...
MTM, 2013-05-26, 14:23
No to teraz fanfary na cześć Marcina :) Wygrał swoją klasę SPORT . Podstawą się okazały jak to w deszczu dobre opony ,no ale widać że facet szlifuje z imprezy na imprezę także swoją technikę . Brawo
, 2013-05-26, 16:41
Dziękuję ;) zabieram się powoli do pisania relacji, postaram się wszystko opisać co było istotne... w sumie to opony z napędem ;) no to chyba już koniec relacji ;)
Tomek, 2013-05-26, 17:32
Gratulacje raz jeszcze :) wczoraj warunki były naprawdę trudne, więc sukces tym większy :) Ja nie umiem jeździć po śliskim, co doskonale obrazuje mój wynik - 28 sekund gorzej od mojego najlepszego czasu na suchym :)
, 2013-05-27, 00:17
Dziękuję :) ja już w podobnych warunkach jeździłem rok temu na TPTD, i też przez zimę sporo na śliskim, mokrym... do tego dobre opony i tak swobodnie mi się jeździło :) o dziwo ani razu po zielonym nie przejechałem ;)
Tomek, 2013-05-27, 11:16
No ja zaliczyłem bardzo spektakularny wylot na pierwszym prawym za kartingiem :) Na szczęście jakoś się udało uniknąć bandy :)
MTM, 2013-05-27, 12:12
Kolega Tomek był może srebrnym Boxsterem ??
Tomek, 2013-05-27, 12:23
Nie, ja jeździłem czarnym Boxsterem S z czerwonym dachem :) Dosyć charakterystycznym :) Ale kierowca srebrnego Boxstera też ma na imię Tomek :) i był na torze pierwszy raz :)
MTM, 2013-05-27, 14:52
OK , zapytałem bo jechałem za srebrnym i na tym samym zakręcie miał spotkanie z poboczem ,ale na szczęście szybko wrócił .Coś widać Boxstery nie lubią tegoż ,, lekkiego prawego** za kartingiem ;)
Tomek, 2013-05-27, 14:57
W sumie to jeździł jeszcze srebrny Boxster Spyder :)
, 2013-05-27, 15:08
@Tomek, w żółtej grupie jeździłeś? nie mogę się Ciebie doszukać na nagraniach... a mam trochę tego srebrnego Boxster Spyder...

wyjazdy na pobocze, obrócenia, które nie kończą się na bandach to po prostu *sprawdzanie przyczepności nawierzchni i pobocza* a nie żadne tam poślizgi :)
Adamsky, 2013-05-27, 15:16
Gratulacje dla SpalaczBenzyny - super czas, seryjnym autem, fakt, ze przysposobionym do takich warunkow...
Prawda jest rowniez, ze zwykly (w sensie nie semi-slick) kapec jest najlepszy na taka pogode...
Jezdzilem civic*iem na Yoko Advan Neova na przodzie i Toyo R1R na tyle i bez ABSu walczylem strasznie, z najlepszym czasem 2:22, dalo sie szybciej, ale chcialem wrocic na kolach do domu, a wycieczka za Tor na powyzszym zakrecie tez byla - smieszne uczucie: po wypadnieciu na trawe auto przyspiesza :-)
, 2013-05-27, 15:28
@Adamsky, dziękuję ;)
na dodatek moje opony były zupełnie nowe, założone na felgi miesiąc temu, z pełnym bieżnikiem... najlepsze były fachowe opony wyścigowe na deszcz :) pierwsza trójka takie miała....

z tą trawą dokładnie tak jest, w żwirze dobrze się hamuje, ale na mokrej trawie sunie jak po lodzie...
Tomek, 2013-05-27, 17:42
@ Spalacz, przydzielili mnie do niebieskiej - skandal, mnie, V-ce mistrza klasy Sport 2012.... Żartuję oczywiście :) Niebieska była idealna do tego kalectwa które uskuteczniałem w sobotę :)
, 2013-05-27, 17:50
Mnie też na początku dali do niebieskiej... też skandal! ;) ale ostatecznie jeździłem w żółtej...

ps. aż sam sprawdzę którym to byłem V-ce mistrzem w 2012 roku :]

ps2. byłem 10. V-ce mistrzem :) tym bardziej skandal... w końcu załapałem się do Top10 v-ce mistrzów w klasie Sport :)
Tomek, 2013-05-27, 18:00
:) ja byłem faktycznie 2, ale to raczej efekt zbierania punktów (byłem na 7 imprezach), przebłysku geniuszu w tym nie było żadnego :)
, 2013-05-27, 19:03
Gdy ja wykręcałem swój rekord to Ty miałeś 1:56... wcale tak hop-siup się 1:56 nie zrobi, taki czas to jakby nie patrzeć czas na V-ce mistrza ;) z zupełnie seryjnych szybciej jeździły tylko o wiele mocniejsze auta, a to też nieczęsto się zdarzało... no ale co by nie mówić to przynajmniej żadne A4 nie jest w stanie Cię wyprzedzić ;)
porsche, 2013-05-28, 08:14
Widziałes sie kiedys w lusterku zarozumialcu
, 2013-05-28, 14:09
Chodzi o jakąś konkretną sytuacją na torze? czy tak ogólnie?
Alfa156, 2013-05-28, 20:04
Gratulacje! Ja jeździłem srebrną 156. Nieustanna walka na semi Federala. Naiwnie liczyłem (sprawdzałem pogodę na ICM), że się około południa wyklaruje...
, 2013-05-28, 20:31
Niby tak miało być, w sumie też tak zakładałem dzień wcześniej... ale skoro już padało to lepiej aby padało cały czas, bo nie zmienia się zasad w czasie gry ;) i tak przez to lekkie osuszenie w okolicach 16.00 trochę się wyniki przetasowały... dziękuję za gratulacje :)
Kierowca GTC, 2013-05-28, 22:32
Pogoda byla okropne ale emocje przednie. Do zobaczenia na kolejnym tptd
student, 2013-06-05, 17:57
;o że też typ ogarniał S2000 w takich warunkach
yerzoll, 2013-06-06, 09:13
Po wynikach widać że nie sprzęt a technika czyni zawodnika. Gratulacje!
radosuaf, 2013-06-06, 09:33
Wow, spora reprezentacja Alfy :). Tak podejrzewałem, że wszyscy kłatrowcy będą zadowoleni z pogody...
Spalacz, mógłbyś polecić jakieś dobre niepylące klocki? Pewnie przetestowałeś niejedne...
, 2013-06-06, 12:44
@radosuaf, na ichniejszym forum czytam, że kierownicy Alf mieli jakiś swój mikro-zlocik, więc to nie przypadek, że ich tylu było...

korzystam tylko z klocków z ASO, w sumie to nie wiem jakiej są one firmy, najpewniej ATE... trudno mi powiedzieć czy pylą dużo czy mało... jakoś szczególnie dużo raczej nie...
Krusz, 2013-06-10, 00:06
Orientujesz się na jakich oponach jechała czołówka? Jakieś sportowe na mokre?
Ciekawi mnie czy można na takich jeździć po ulicy.
, 2013-06-10, 00:24
Przecież napisałem: *Powyższe trzy auta jeździły na fachowych, sportowych oponach na deszcz.* tak, sportowe, na mokrą nawierzchnię, jakiś model Dunlop...

nie wiem czy mają homologacje drogową... raczej na suchej nawierzchni szybko by się zużyły, bo pewnie są miększe niż zimówki... pewnie też muszą być rozgrzane aby dobrze trzymały, więc trzeba cały czas szybko jechać aby temperatura w czasie deszczu im nie spadała...

ps. powyższy akapit to tylko moje przypuszczania, może być zupełnie inaczej ;)
Krusz, 2013-06-10, 22:59
Tak, tak widziałem - bardziej mi chodziło o model/marka, i o tą homologację drogową. Z czystej ciekawości :)
on, 2013-06-12, 23:49
Ale dałeś du...y widzę że zasłaniasz się napędem i oponami a tylnio napędówki cię pokonały
spoono, 2013-06-28, 00:20
Spalacz, nie pamiętam, czy juz nie pisałeś gdzieś, ale na TPTD jezdzisz na manetkach, czy tylko w trybie Sport i skrzynia wszystko zmienia sama?
, 2013-06-28, 01:28
@spoono, generalnie to:
- jeżdżę tylko w trybie Sport, skrzynia zmienia biegi sama... chyba nigdy nie będę jeździł na samych manetkach bo nie widzę sensu ;) tj. nie pomoże to czasowo i nie chodzi o to że ja nie potrafię a ktoś inny by umiał...
- na tym konkretnym TPTD w kilku zakrętach korzystałem z manetek do zrzucenia biegu o jeden wcześniej... chodzi o największe dohamowania, gdzie konieczna jest redukcja o np. 3-4 biegi, bo wtedy skrzynia zwykle sama podczas hamowania wszystkiego nie zrzuci, tj. o jeden bieg za mało... i dopiero redukuje gdy ja zaczynam już wciskać gaz...

było też mokro i przez to zakręty przejeżdżało się dłużej, trzymało się długo wciśnięty hamulec w zakręcie aby trzymać masę na przednich kołach i przez to skrzynia też inaczej pracowała, tj. tak nisko nie redukowała, nie trzymała wysokich obrotów...

najlepiej jest jak się wciska gaz w podłogę, hamuje też mocno i krótko, później znowu gaz w podłogę, takie typowe pałowanie, wtedy skrzynia też się do tego dostosowuje i właśnie trzyma wysokie obroty bo *wie*, że za chwile znowu będzie gaz w podłodze (analiza ostatnich kilkunastu sekund jazdy)

na TPTD jest kilka długich zakrętów i one trochę *psują* pracę skrzyni, bo nie da się ich przejechać tak aby od razu po hamowaniu móc wcisnąć mocno gaz... np. pierwszy po prostej startowej, tutaj potrzebna jest redukcja z 6 biegu na 3 w deszczowych warunkach (niska prędkość), a skrzynia po hamowaniu sama zrzuci zwykle na 4 bieg, i wtedy dobrze sobie w trakcie *toczenia się* przez ten długi zakręt sobie zrzucić manetką na 3 bieg aby mieć go już na wyjściu...

mam to zamiar dokładnie opisać, już nawet poczyniłem pewne kroki, tj. szkic artykułu ma już ponad 2000 znaków ;) ale od lutego nic się nie przybyło... podobny materiał dotyczy ESP... generalnie to ciekawy temat też z tego powodu, że jak zaczynałem jazdy po torze to w oczach wielu komentatorów zarówno skrzynia automatyczna jak i ESP nijak nie pozwala na szybką jazdę, w zasadzie ją wyklucza i robię sobie krzywdę jeżdżąc takim autem, a z czasem przeszło to w opinie, że to mój *doping*, że jak ma się szybki automat i kontrolę trakcji to wiadomo, że się pojedzie szybciej niż na manualu... ewentualnie, że nie ma sensu taka jazda bo to nie prawdziwa jazda, nic nie trzeba robić, samo jedzie...

fajny to temat na materiał na blogu, może w końcu go opiszę... pewnie zaraz po tym jak powstanie materiał o A4 jako bolidzie wyścigowo-rajdowym ;) taki *cywilny* test s-tronic też jest w planach, chwilę później po opisie quattro ;] itd...
spoono, 2013-06-28, 12:44
Dzięki za obszerną notkę :)

ja mam Leona FR 2.0 TDI w DSG i tak sie właśnie zastanawiam, jak to będzie na TPTD (chcę się wybrać wrzesień/październik)

mam nadzieję, że nie będe musiał zrzucać ręcznie, bo - jak mniemam - trochę szybciej mam dostępny optymalny moment, niż w Twojej benzynie

choć pewnie kilka okrążeń spróbuję z ciekawości pojechać na manetkach ;)

natomiast 13.07 będę na torze w Toruniu na zlocie Seat Racing i stąd moje pytanie (tor kartingowy)
, 2013-06-28, 14:07
Jak to masz lepszy moment? :] ja mam 350 Nm od 1500 obrotów a u Ciebie jest te 350 Nm od 1750 obrotów... ;)
spoono, 2013-06-29, 22:24
:P dziwne :P

ale skoro tak piszesz, to pewnie porównałeś wykresy ;P (seryjny z seryjnym?)

a wziąłeś pod uwagę straty u Ciebie na przeniesieniu napędu? :P

reasumując: shit, zatem też będę musiał na wolnych nawrotach zrzucać ręcznie :P
, 2013-06-29, 23:02
chyba koniec dyskusji, życzę powodzenia w jazdach po torze...
spoono, 2013-06-30, 11:09
Mam nadzieję, że nie uraziłem, bo nie taka była moja intencja ;)

również życzę powodzenia i będę śledził postępy na blogu ;)

P.S. W każdym razie zobaczę, jak mi wyjdzie i wypowiem się w przyszłym wątku o skrzyniach ;)
spoono, 2013-07-14, 22:41
Spalaczu - chylę czoła i dzięki za radę

S-ka się idealnie sprawdziła :)

łopatki to jednak zbyt wiele zachodu ;) i oczywiście strata czasu

8 września zamierzam jeszcze sprawdzić to ustawienie w Poznaniu ;)

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *