Na torze (140) | Na drodze (96) | W garażu (94) | Wydarzenia (66) | Poza autem (34) | Testy aut (20) | Karting (16) | Testy (14) |

Zmiana Castrol Edge 5W30 na Millers XFS 5W40

Olej Millers XFS 5W40 5L i 1L

Zmieniam lany do tej pory olej Castrol Edge 5W30 na Millers XFS 5W40. A dokładniej, to dolewany, bo w ASO przy wymianie leją jakiś swój beczkowy olej Castrol, którego odpowiednikiem jest właśnie Castrol Edge 5W30 z normą 504 00 / 507 00. Audi ma umowę z Castrolem, więc aby zalać inny olej w ASO to trzeba z nim po prostu przyjechać.

* norma 504 00 i 507 00 występuje "razem", np. Castrol Edge jest zgodny z normą 504 (benzyna, wg LongLife) oraz 507 (diesel z filtrem, wg LongLife jak i standardowo)...

Normy oleju do silników AudiWiem, że jak byk jest napisane w instrukcji, że olejem jaki powinno się lać do silnika benzynowego, przy przeglądzie standardowym (nie Long Life) powinien być ten zgodny z normą 502 00, a ten 504 00 jest alternatywą, ale skoro w ASO oleją 504 00 / 507 00 to pewnie coś w tym musi być. Może to, że niemal wszystkie sprzedawane nowe auta, czyli też te, które jeżdżą do ASO na wymianę oleju, to diesle z filtrem cząstek stałych, a dla nich odpowiedni jest olej 507 00? więc z punktu widzenia ASO nie ma sensu kupować całej beczki oleju dla benzyniaków jeżeli "raz na miesiąc" ktoś przyjedzie ten olej 502 00 wymienić? szczególnie, że 504 00 nadaje się i do benzyniaków...

Dlaczego zmieniam tego Castrola na Millersa?

  • bo zgodnie z instrukcją należy lać normę 502 00, choć pewnie nijak nie robi różnicy norma 504 00;

  • bo silnik 2.0 tfsi "bierze olej", i właśnie 5w30, który jest rzadki jak woda też się sam z siebie do tego przyczynia, troszkę gęstszego 5w40 ma ubywać mniej;

  • bo Millers XFS jest ponoć ogólnie "lepszym" olejem niż Castrol Edge, a jeżeli weźmiemy pod uwagę wizyty na torze to już jest "zdecydowanie lepszy"; choć większość zawodników na torze leje chyba oleje Motul;

za kilka tysięcy kilometrów zobaczę czy widać jakąś różnicę...

Olej Castrol Edge 5w30 4L

Do silnika 2.0 tfsi wlewa się 4,6 litra oleju, więc na dolewki będę miał 1,4 litra... i ciekawe na jak długo mi ta ilość wystarczy, może 10 tys. km? ;)

Komentarze (21) skocz na koniec

naLeśnik, 2012-05-18, 18:54
Rzadki jak woda to jest Motul 0w20 albo 0w15 do sprintu ;-)
, 2012-05-18, 19:17
Zgada się, ale z tych co się leje do normalnej jazdy i normalnych silników to pewnie te 5w30 jest najrzadszym jak woda ;) wskazywanym przez producentów aut...
naLeśnik, 2012-05-18, 20:22
Ostatnio *w modzie* jest Millers z nanotechnologią, może takiego spróbuj jako następny?
, 2012-05-18, 20:33
Czytałem i pytałem się o tę nanotechnologię, ale sprzedawca powiedział mi, że w ASO nie przejdzie bo nie ma tam wyszczególnionej norm VW 502 / 504 / itd.. i gwarancję by uwalić chcieli... parametry ma fajne, i pewnie gdyby silnik miał 400KM z tych 2l to dopiero wtedy by był sens lać ten olej ;)
Breezy, 2012-05-18, 21:25
Spalaczu, przed zatankowaniem vervy przeczytaj forum pracowników stacji Orlen.
http://www.orlenowcy.pl/sprzedaz-paliw-verva-vt241.htm
, 2012-05-18, 21:48
Swego czasu sprawdzałem w kilku tankowaniach, czy jest jakaś różnica między różnymi tymi paliwami i nic nie wybadałem, pewnie nawet jakby była to nijak nie da się tego odczuć w silniku z dużym turbo. Ta dyskusja z Vervą obiła mi się kiedyś o oczy, tylko testowo ją chyba dwa razy tankowałem, ciągle leję podstawowe 95.
Breezy, 2012-05-18, 22:04
A próbowałeś porównać 98 do 95? Jakie były efekty?
, 2012-05-18, 22:34
Verva to 98, żadnej różnicy nie zaobserwowałem względem 95. Ale ponoć ma być, tylko w silnikach wolnossących-wysoko-się-kręcących, przy turbo, które działa od niskich obrotów nie da się różnicy odczuć.
naLeśnik, 2012-05-19, 19:53
Porównanie dylematu *jaki olej* do *jakie paliwo* jest mocno nietrafione ;)
, 2012-05-19, 20:26
Każdy producent oleju ma w swojej ofercie olej do *nowoczesnych silników diesla i benzynowych* z tą samą normą, i który z nich jest najlepszy? :) parametry mają niemal identyczne, różnice wielkości błędu pomiarowego... ten co pozwala na pracę w temperaturze 130 st. C jest lepszy od tego co w 125 stopniach? choć max. jaki udało mi się uzyskać na torze to 110 stopni? ;)
naLeśnik, 2012-05-19, 20:49
Czytanie naklejkina butelce oleju to informacje na poziomie może 20% Porównując oleje trzeba przeanalizować dokładnie proces technologiczny z którego wynika zachowanie się oleju podczas upalanka ;) Do tego dochodzi analiza próbki przepracowanego oleju (np. w Blackstone Laboratories - to raptem 30$). Dopiero wtedy będziesz mógł sobie odpowiedzieć czy teoretycznie te same oleje (w sensie spełnianych tych samych norm) są rzeczywiście podobne czy może okaże się, że teoretyczny *syntetyk* będący tak naprawdę hydrokrakiem traci szybciej swoje własności niż byś sobie tego życzył. Oczywiście nie od razu zauważysz wpływ degradacji własności oleju ale po kilku rallysprintach może się okazać, że masz w silniku 5w30 zamiast 5w40 ;)
, 2012-05-19, 21:18
Ale pewnie to samo można powiedzieć o tych wszystkich benzynach, różnią się w laboratorium, na drodze jest już wszystko jedno...

co do oleju to za bardzo nie wiem jak rozpatrywać np. jazdę po autostradzie a jazdę na rally sprincie... stałą, szybka jazda po autostradzie to kilka stopni powyżej 100, a rally sprint to niecałe dwie minuty jazdy, gdzie temperatura dobije do 110 stopni i po kilku minutach spada poniżej 100... i na co patrzeć wybierając olej? Castrol Edge 5w30 504/507 wg ASO nadaje się do tego silnika (też zapisane to w instrukcji) czyli w domyśle do normalnej jazdy, też z prędkościami 150 km/h i sporo więcej po autostradach...
, 2012-05-19, 21:23
To co wyżej dotyczy tylko rozpatrywania pod kątem temperatury oleju... jakaś większa różnica musi być,w końcu kilkadziesiąt kilometrów podczas rally sprintu potrafi przepalić tyle oleju co kilkaset, może i tysiąc? kilometrów jazdy po autostradzie ;)
naLeśnik, 2012-05-20, 10:30
źle mnie zrozumiałeś z tym laboratorium - właśnie oleje ZNACZNIE się różnią i w labie i w silniku a benzyna nie. W benzynie interesuje nas kaloryczność i liczba oktanowa, nic poza tym bo dodatki którymi się chwalą producenci to wiaderko na całą cysternę czyli nic ;)
A z olejami jest zupełnie co innego, tam Ciebie jako kierowcę jeżdżącego po torach interesuje bardzo dużo rzeczy i akurat temp max jest tym mniej ważnym czynnikiem (o dziwo) ;)
To co Cię interesuje to lepkość na zimno, ile czasu potrzeba do uzyskania lepkości nominalnej i ciśnienia pozwalającego na użytkowanie silnika zgodnie z tym jak go zaprojektował inżynier czyli w całym przedziale obrotów no i lepkość na gorąco po pałowaniu czyli czy jedziesz jeszcze na 5w40 czy tak jak pisałem wcześniej np. na 5w30 bo kiepski olej traci swe własności - niestety Casrtol nie jest dobrej klasy olejem ze względu na to że nie jest syntetykiem tylko hydrokrakiem :( Dlatego też może być połykany w większych ilościach bo szybko traci parametry fabryczne.
naLeśnik, 2012-05-20, 10:46
Aha zapomniałem, pisząc o badaniu w labie miałem oczywiście na myśli badanie przepracowanego oleju czyli tego co *zostało* z jego początkowych parametrów po przejechaniu kilku tysięcy km po wylaniu z silnika. Przepracowanej benzyny raczej nie zbadamy ;)
I uwierz mi, oleje tej samej klasy wypadają bardzo różnie i o to mi chodziło.
, 2012-05-20, 13:35
OK, dziękuję za wyjaśnienia, mnie w zasadzie ciekawi, czy spadnie przepalanie oleju (i właśnie na torze, przy dużym rozgrzaniu zaczyna ubywać Edge 5w30)... mogę jeszcze tę temperaturę monitorować bo w to mam wgląd, i chyba tyle...
Tomek, 2012-05-21, 10:13
Marcin, a wracając do benzyny - co masz napisane w instrukcji auta? Masz czujnik spalania stukowego (pewnie masz ...) W starych silnikach bez knock sensora zoptymalizowanych pod benzynę 95 zalanie 98 powodowało ... obniżenie mocy i momentu ...
, 2012-05-21, 10:44
Napisane jest aby lać *minimum 95*, oraz, że w razie konieczności można zalać też paliwo mniej-oktanowe.
mrrr, 2012-05-21, 11:35
@Tomek: bzdura powtarzana od zamierzchłych czasów czteroetylku ołowiu. Wtedy to była prawda, teraz nie jest.
Tomek, 2012-05-21, 11:41
@mrrr, no nie wiem, ten artykuł pochodzi z ery benzyny bezołowiowej:
http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf
Zawsze myślałem, że wyższa LO jest nie po to, aby dać kopa, ale po to aby chronić motor przed spalaniem stukowym. Kopa dajemy przez uboższą mieszankę, wtedy LO98 jest bezpieczniejsza ...
mrrr, 2012-05-21, 13:32
@Tomek: papier przyjmie wszystko... To co tankujemy dziś na stacjach benzynowych zawiera jako antydetonatory alkohole, związki aromatyczne lub etery, które co prawda zmniejszają ilość benzyny w benzynie, ale przy okazji zwiększają wartość opałową...

Napisz komentarz

Autor *

Strona

Komentarz *